Partnerzy serwisu:
Komentarze

Dlaczego Siemens nie zaoferował PKP Intercity wielosystemowych Vectronów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-03-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Dlaczego Siemens nie zaoferował PKP Intercity wielosystemowych Vectronów?
Fot. ms, rynek-kolejowy
Producent lokomotyw wielosystemowych Vectron – Siemens Mobility – był niemal pewnym kandydatem do startu w przetargu zorganizowanego przez PKP Intercity na piętnaście wielosystemowych lokomotyw, mogących poruszać się z prędkością 200 km/h. Oferty jednak nie złożył.

Producent przesłał w tej sprawie komentarz, którego autorem jest Piotr Dybowski, dyrektor ds. sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Publikujemy go w całości.

Wymogi przetargu odbiegają od standardów stosowanych na rynku europejskim

Od blisko 30 lat jesteśmy obecni na polskim rynku, dostarczając wysokiej jakości lokomotywy Vectron dla wielu podmiotów działających na polskim rynku – m.in. PKP Cargo, Lotos Kolej, DB Cargo Polska, Industrial Division, czy Laude Smart Intermodal. Dla PKP Intercity dostarczyliśmy 10 nowoczesnych i sprawdzonych lokomotyw Eurosprinter.

W postępowaniu na dostawę 10 (+5) wielosystemowych lokomotyw elektrycznych dla PKP Intercity, pomimo podjętych przez nas wysiłków i ogromu pracy włożonej w weryfikację dokumentacji przetargowej, udzielone przez zamawiającego odpowiedzi niestety nie przybliżyły treści SIWZ i wymogów w niej zawartych do standardów i rozwiązań uznanych i stosowanych na rynku europejskim, w tym do oferowanych w naszych lokomotywach Vectron. W tym kontekście podjęliśmy niełatwą decyzję o nieskładaniu oferty w tym postępowaniu.

Uważamy, że przed ogłoszeniem każdego postępowania w tak specyficznej materii jak lokomotywy wielosystemowe, powinien się odbyć dialog techniczny, aby zbliżyć oczekiwania Zamawiającego z tym, co mogą zaoferować potencjalni wykonawcy przyszłego zamówienia. Dialog techniczny pozwala zadbać o to, by specyfikacja przetargowa umożliwiła złożenie ofert najlepszych dla zamawiającego pod kątem parametrów technicznych zamawianych pojazdów, ich ceny oraz związanych z eksploatacją w przewozach międzynarodowych kosztów utrzymania i obsługi, a także niezawodności.

PKP Intercity może czekać na dopuszczenia zagraniczne nawet 5 lat

Jest to szczególnie istotne w kontekście zaspokojenia pilnych potrzeb PKP Intercity w zakresie szybkich lokomotyw wielosystemowych do przewozów międzynarodowych. Natomiast warunki we wspomnianym przetargu pozwoliły zaoferować pojazd z dopuszczeniem do eksploatacji poza Polską w okresie aż 5 lat od podpisania umowy.

Ten zapis z jednej strony dyskryminuje dostawców, którzy mogą zaoferować lokomotywę posiadającą na dzień dostawy wszystkie wymagane dopuszczenia, z drugiej zaś w świetle przepisów czwartego pakietu kolejowego może skomplikować i wydłużyć proces dopuszczenia pojazdów do eksploatacji.

Tak więc istnieje poważne ryzyko, że w okresie pięciu lat od podpisania umowy sytuacja taborowa PKP Intercity w zakresie lokomotyw mogących obsługiwać pociągi międzynarodowe nie ulegnie żadnej poprawie, a wręcz – pogorszeniu, wskutek „starzenia się” posiadanego taboru. Co więcej, wobec potencjalnej obecności innych zagranicznych przewoźników na polskim rynku może dojść do braku możliwości skutecznego oferowania konkurencyjnych warunków przewozu przede wszystkim w relacjach międzynarodowych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niemcy: Bateryjne pojazdy Siemensa wypierają spalinowe

Tabor i technika

Niemcy: Bateryjne pojazdy Siemensa wypierają spalinowe

Roman Czubiński 06 sierpnia 2025

Niemcy: DB i Siemens testują jazdę ponad 400 km/h

Tabor i technika

Niemcy: DB i Siemens testują jazdę ponad 400 km/h

inf. pras. Siemens Mobility, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Siemens Mobility: Polska kolej potrzebuje nowych lokomotyw

Tabor i technika

Siemens Mobility: Jakość jest kluczowa dla pasażera

Tabor i technika

Siemens Mobility: Jakość jest kluczowa dla pasażera

Łukasz Malinowski 02 kwietnia 2025

Oto Railchap, czyli kolejowy robot inspekcyjny

Innowacje

Oto Railchap, czyli kolejowy robot inspekcyjny

Łukasz Malinowski 21 marca 2025

Zobacz również:

Niemcy: Bateryjne pojazdy Siemensa wypierają spalinowe

Tabor i technika

Niemcy: Bateryjne pojazdy Siemensa wypierają spalinowe

Roman Czubiński 06 sierpnia 2025

Niemcy: DB i Siemens testują jazdę ponad 400 km/h

Tabor i technika

Niemcy: DB i Siemens testują jazdę ponad 400 km/h

inf. pras. Siemens Mobility, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Siemens Mobility: Polska kolej potrzebuje nowych lokomotyw

Tabor i technika

Siemens Mobility: Jakość jest kluczowa dla pasażera

Tabor i technika

Siemens Mobility: Jakość jest kluczowa dla pasażera

Łukasz Malinowski 02 kwietnia 2025

Oto Railchap, czyli kolejowy robot inspekcyjny

Innowacje

Oto Railchap, czyli kolejowy robot inspekcyjny

Łukasz Malinowski 21 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij