Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

DG Regio przychylne działaniom PKP PLK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
DG Regio przychylne działaniom PKP PLK
fot. Martyn Janduła
– Nie robimy zmian dla samych zmian – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Szereg zmian i usprawnień, które w 2016 roku wprowadził zarząd spółki, ma przyczynić się do lepszego realizowania zadań. Prezes zapowiedział też, że z końcem marca mamy poznać zakres linii, które będą mogły mieć podniesioną prędkość powyżej 160 km/h. Przychylnie na działania PKP PLK patrzy też Dyrekcja Generalna z ramienia Komisji Europejskiej.

– Istotne są w spółce zmiany realizacyjne. Nie robimy zmian dla samych zmian. Na pytania o ich zasadność odpowiadam, że życie nie znosi próżni. Właśnie doświadczenia przy realizacji inwestycji, pokazują, że należny usprawnić i poprawić operatywność – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Jak podaje, w ubiegłym roku zmiany organizacyjne spowodowały zmniejszenie zatrudnienia w centrali o ok. 140 osób, przy wzroście inwestycji. – Mniej więcej o prawie 200 osób został wzmocniony pion inwestycyjny, który wymaga jeszcze dalszego zatrudnienia. W ubiegłym roku było 30 dyrektorów projektów z kontraktami, w tym roku powołanych będzie kolejnych 15. Przypomnę, że w ubiegłym roku mieliśmy takich dyrektorów projektów ponad sto. Podziękowaliśmy 109 i oni po prostu odeszli, bo to byli dyrektorzy bez projektów, którzy mieli stanowisko dyrektora projektu, bo tak zdecydował poprzedni zarząd. Często byli to ludzie, którzy nie mieli nawet kwalifikacji technicznych – wyjaśnia Merchel.

Przychylne zdanie Unii Europejskiej

Z przekazanych przez prezesa PKP PLK informacji wynika, że wszystkie działania spółki zostały przychylnie przyjęte przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej (DG Regio). Jest to departament Komisji Europejskiej, który odpowiada za opracowywanie i realizację polityki regionalnej Unii Europejskiej. W ramach swoich zadań DG Regio zarządza Europejskim Funduszem Rozwoju Regionalnego oraz Funduszem Spójności, dzięki którym regiony m.in. poprawiają jakość infrastruktury drogowej i infrastruktury ochrony środowiska.

– Ostatnie spotkanie mieliśmy we wtorek 17 stycznia – informuje Merchel. Dodaje, że miało ono charakter informacyjny. – Polegające np. na wyłączeniu zamówień inwestycyjnych jako oddzielne zamówień ogólnych w spółce. Wprowadzeniu zmian organizacyjnych w systemie premiowania, dzięki czemu premia inwestycyjna będzie kwartalna, a nie miesięczna – wymienia.

Istotną zmianą będzie także wprowadzenie kamieni milowych za realizację. – Nie będzie żadnej wypłaty uznaniowej. Czasami to się przekłada na niezadowolenie pracowników, którzy przez lata się przyzwyczaili, że czy się stoi, czy się leży to i tak premia się należy. Takiego podejścia nie ma i nie będzie. Od 1 stycznia realizacja zadania kamienia milowego będzie wiązała się z wypłatą. Nie ma tłumaczenia, że coś się nie udało ze względu na czynniki obiektywne, bo reguły za każdym z nich stoi człowiek ,który czegoś nie dopilnował – mówi Merchel.

Następne spotkanie wkrótce

Prezes PKP PLK tłumaczy także, że DG Regio nie narzuciło własnych kamieni milowych. – Nasze kamienie milowe były przyjęte harmonogramem i my się tego po prostu trzymamy. Nie narzucono nam ich z góry. Oczywiście, DG Regio ma prawo ingerować w nie ze względu na to, że, otrzymujemy od nich pieniądze. Natomiast rozmowa była bardzo konstruktywna i myślę, że jak będziemy realizować to co mówiliśmy, a przedstawiciele Unii Europejskiej zobaczą zmiany, to myślę, że wszystko opierać się będzie na zasadzie partnerskiej i dobrej współpracy – podkreśla.

Wiadomo już, kiedy odbędzie się kolejne spotkanie celem sprawdzenia działań PKP PLK. – Trzeba powiedzieć, że wystrzegano się słowa sprawdzenia – nadmienia Ireneusz Merchel, prezes spółki. – Ustalono, że za pół roku odbędzie się kolejne plenarne spotkanie. Za trzy miesiące roboczo spotkamy się w celu ścisłego umówienia się. Bardzo istotne jest to, że to nie jest tylko sprawdzanie, ale wiele pomocnych słów i pomocy z ust przedstawicieli EU. Naprawdę jestem zbudowany tym spotkaniem – mówi Merchel.

Większa współpraca z PKP SA

Ireneusz Merchel podkreśla, że PLK współpracują cały czas z PKP SA przy programach dworcowych. – Tutaj pojawia się m.in. przykład Olsztyna, gdzie planujemy za 100 mln zł modernizację stacji, przebudowę torów, przejść podziemnych, peronów, wiat. Przy okazji, mam nadzieję, że powstanie też ładny dworzec – mówi. – Oczywiście takich dworców jest więcej – dodaje.

Jak podkreśla, ta współpraca była, jest i będzie między PLK a PKP SA. – Było bardzo złą rzeczą, że my modernizowaliśmy linię kolejową, a zostawały stare i obskurne dworce, albo odwrotnie – powstawały ładnie wyremontowane dworce przy linii, która wyglądała fatalnie albo był mały ruch pociągów – ubolewa Merchel.

Infrastruktura na 200 km/h

PKP PLK w tej chwili cały czas prowadzi rozmowy z przewoźnikami o planowanych objazdach. Jak podkreśla prezes PKP PLK, często są one bardzo ciężkie. Najtrudniejsze dotyczyły przede wszystkim odcinka Bogdanka – Połaniec, czyli linii kolejowej nr 7. – Rozmawialiśmy z przedstawicielami kopalni oraz elektrowni i jesteśmy bardzo blisko pogodzenia ruchu towarowego i pasażerskiego na trasie objazdowej. Przygotowujemy dwa warianty – jeden krótszy, a drugi dłuższy – wyjaśnia.

Istotną sprawą jest zapewne kwestia podniesienia parametrów infrastruktury kolejowej do prędkości 200 km/h. W tym celu w PLK wprowadzono kilka zmian. – Każda ze spółek musi mieć nowoczesną maszynę, która będzie mogła wykonywać prace na linii, gdzie będziemy jeździli pociągiem 200 km/h – mówi Merchel.

Jedną z niedawnych decyzji prezesa było powołanie zespołu w PKP PLK, który ma do końca marca ocenić wszystkie projekty kolejowe na podstawowych ciągach, pod kątem możliwości podwyższenia prędkości powyżej 160 km/h. – Nie chcę w tej chwili oceniać ile to będzie, ale będzie to niewątpliwie znacznie więcej linii, gdzie osiągniemy tę prędkość, niż zakładano to w Krajowym Programie Kolejowym, gdzie mówiono o ok. 720 km pojedynczego toru, czyli ponad 350 km – wyjaśnia.

Nie tak dawno za[powiadano m.in., że od grudnia 2017 do osiągnięcia prędkości 200 km/h gotowy będzie następny, 79-kilometrowy odcinek Centralnej Magistrali Kolejowej między Grodziskiem Mazowieckim a Idzikowicami. Dzisiaj z taką prędkością jeżdżą jedynie pociągi Pendolino na innym, 85-kilometrowym odcinku CMK między Zawierciem a Olszamowicami. Prawdopodobnie od grudnia 2018 możliwość przejazdu z prędkością 200 km/h pojawi się także na części magistrali E65 między Warszawą a Gdańskiem.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5