DB Cargo Polska wykonuje przewozy grup oraz pojedynczych wagonów pociągami kursującymi według stałego rozkładu jazdy. W ocenie przewoźnika nieodpowiednia polityka państwa, skutkująca wysokimi kosztami dostępu do infrastruktury oraz brakiem dostatecznej liczby bocznic i terminali powoduje, że pociągi mają niewielką szansę wygrywać z transportem drogowym o (stosunkowo) niewielkie przesyłki, dlatego przewoźnicy kolejowi skupiają się na obsłudze przewozów całopociągowych.
DB Cargo Polska uruchamia trzy pociągi liniowe „Mazovia”, „Moravia” i „Silesia”. Łączą one wybrane uprzemysłowione regiony naszego kraju z Europą Zachodnią przez Niemcy oraz z Europą Południową przez Czechy, a za pośrednictwem Terminala w Sławkowie możliwa jest również wysyłka towarów na kierunkach wschodnich, np. do krajów azjatyckich. Przewoźnik zapewnia, że z pomocą pociągów liniowych można zyskać połączenie z siecią pociągów kursujących w ruchu rozproszonym po Niemczech i Czechach, a także zlecić transport do Francji i lub Hiszpanii. Dodatkowo uruchamiana jest para pociągów, która łączy ze sobą wszystkie trzy pociągi. Kursuje ona raz na tydzień między Poznaniem i Wrocławiem.
Składy stałego kursowania umożliwiają przewóz ładunków także na rzecz mniejszych klientów, ekspediujących pojedyncze wagony lub ich grupy. – Od lat konsekwentnie realizujemy przyjętą strategię, w ramach której celem jest bycie dostawcą usług premium towarowych przewozów kolejowych w Polsce w ramach silnej europejskiej sieci DB Cargo. Oznacza to między innymi świadczenie usług logistycznych w pełnym wymiarze, czyli nie tylko usług związanych z realizacją przewozów całopociągowych, ale również grup wagonów oraz pojedynczych wagonów. Dzięki temu nasz oferta trafia zarówno do dużych klientów, którzy w zdecydowanej większości korzystają z przewozów masowych, ale także dla klientów mniejszych, dla których najkorzystniejszym rozwiązaniem jest transport w ruchu rozproszonym. Jest to ważny element naszej działalności. Dzięki systemowi przewozów rozproszonych nasza usługa transportowa jest komplementarna, a możliwość zaoferowania dostępu do największej kolejowej sieci towarowej w Europie oraz do rynków wschodnich daje nam przewagę nad usługami innych przewoźników i spedytorów – informuje „Rynek Kolejowy” Katarzyna Marciniak, rzecznik prasowy DB Cargo Polska.
Katarzyna Marciniak wskazuje na zalety realizowanej oferty. Udogodnieniem dla klientów jest gwarancja niezmienności stawek w dłuższym okresie czasu i skrócenie czasu obrotu wagonów. Przewoźnik zapewnia pełną obsługę spedycyjną, świadczy również usługi dodatkowe, takie jak serwis naprawczy i czyszczenie wagonów. Pozwala to na oszczędność czasu i mniejsze koszty dla kontrahentów spółki.
Przeszkody dla przewozów rozproszonych
Jak wskazuje DB Cargo Polska realizacja przewozów rozproszonych w Polsce napotyka na wiele barier, które powodują brak możliwości zwiększania przewozów w takim systemie. Zasadniczym problemem jest nierozwijanie infrastruktury usługowej, bocznic i terminali, oraz zamykanie już istniejących obiektów ze względu na wysokie koszty utrzymania. – Absolutna większość nowych zakładów jest nastawiona na transport drogowy, który, jak pokazują wszystkie dane statystyczne, od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej jest w zdecydowanej większości beneficjentem wzrostu przewozów. Obecna sytuacja to efekt preferowania przez ostatnie lata dróg kosztem kolei. Zresztą do dziś, mimo wielu zapewnień płynących ze strony ośrodków odpowiedzialnych za politykę transportową, nie udało się zrównać warunków konkurencji pomiędzy transportem drogowym a kolejowym. Pociągi nadal ponoszą znacznie większe koszty związane z dostępem do infrastruktury niż samochody, co przekłada się wprost na ich niską atrakcyjność cenową w porównaniu z ciężarówką – wyjaśnia rzecznik prasowy DB Cargo Polska.
Kolej przyjazna dla środowiska
Przewoźnik wskazuje również, że nie ma żadnych zachęt do przenoszenia masy towarowej z dróg na tory. Takie działania powinny być realizowane głównie ze względu na ochronę środowiska. Transport kolejowy jest bardziej przyjazny dla środowiska od ciężarówek. Te ostatnie są odpowiedzialne za ponad 70% emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, w przypadku kolei jest to niecały procent. Poza tym generuje on inne wysokie koszty zewnętrzne.