Partnerzy serwisu:
Biznes

DB Cargo Polska: Musieliśmy zweryfikować cele na 2020 rok

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
03-02-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
DB Cargo Polska: Musieliśmy zweryfikować cele na 2020 rok
fot. DB Cargo
Negatywne efekty roku 2020 będą odczuwalne jeszcze długo. Aby zminimalizować ich wpływ, szukamy nowych kierunków ekspansji w Europie. Modernizujemy też flotę, by poprawić efektywność i atrakcyjność przewozów – mówi rzecznik DB Cargo Polska Katarzyna Marciniak.

Podobnie jak dla całej kolei, dla DB Cargo Polska rok 2020 nie był dobry. – W porównaniu do 2019 roku rynek notował spadki we wszystkich kolejnych miesiącach, z niewielkimi wzrostami w listopadzie i wrześniu w zakresie wykonanej pracy przewozowej oraz w listopadzie w zakresie przewiezionej masy – mówi przedstawiciel przewoźnika. Wyniki za grudzień nie są jeszcze dostępne, jednak – według naszego rozmówcy – już obecnie można stwierdzić, że cały 2020 rok zakończył się spadkiem przewozów.

Odbudowa skali przewozów? Raczej nieprędko

Apogeum tego procesu przypadło na kwiecień (pierwszy pełny miesiąc obowiązywania lockdownów w państwach całej Europy). – Stosunkowo najszybciej odbudowywać się zaczął rynek przewozów automotive na kierunku chińskim – informuje Marciniak. Również przewozy intermodalne okazały się obszarem rynku odpornym na spadki. Nie zrównoważyło to jednak zmniejszenia przewozów masowych. – Oprócz negatywnych efektów pandemii nałożyła się trudna sytuacja na rynku węgla oraz kruszyw – wyjaśnia przedstawiciel DB Cargo Polska.

Tempo i zakres odbudowywania się kolejowego towarowego rynku przewozowego zdecydowanie – według Marciniak – nie pozwalają mieć nadziei na szybki powrót do stanu z końca 2019 roku. Co gorsza, jak przypomina rzecznik, w samym 2019 r. przewozy również były mniejsze, niż w poprzednim.

Bez zwolnień i ograniczania czasu pracy

DB Cargo Polska, chcąc nie chcąc, musiało przystosować się do tych warunków. – Kurczący się rynek wymaga od nas dużej elastyczności i szerokiej dywersyfikacji naszego portfela produktowego. Mamy do zaoferowania szeroki wachlarz różnorodnych produktów związanych z logistyką kolejową – zapewnia Marciniak. Ta bogata oferta, wraz z działaniami kompensującymi, pozwoliła firmie osiągnąć cele na 2020 r., które jednak po rewizji odbiegają od pierwotnych, optymistycznych zamierzeń.

– Warto odnotować, że mimo trudnej sytuacji biznesowej, z jaką borykamy się od początku pandemii, nie ograniczamy zatrudnienia. Co więcej, nie wprowadziliśmy żadnych ograniczeń w wymiarze czasu pracy, co było i jest praktyką stosowaną na rynku – podkreśla przedstawiciel przewoźnika. Jak dodaje, firma nie dokonała nawet cięć pozapłacowych benefitów dla pracowników.

Obok zagrożeń były też szanse

Przewoźnik starał się wykorzystać powstałe w związku z nieprzewidziana sytuacją zapotrzebowanie na nowe rodzaje przewozów. – Trudności wywołane pandemią w transporcie drogowym spowodowały zainteresowanie koleją wśród klientów, którzy do tej pory nie korzystali z tego rodzaju transportu. W okresie pandemii wzrosły, paradoksalnie, przewozy w pojedynczych wagonach na południe Europy – przytacza przykład Marciniak. Kolej przejęła też przewozy innych towarów, których wcześniej nie transportowała prawie w ogóle – np. żywności z Włoch do innych krajów Europy. – Zjawisko to trudno zauważyć, spoglądając w oficjalne statystyki, ponieważ spadki przewozów ciężkich towarów masowych nie mogą zostać skompensowane lekkimi towarami wysoko przetworzonymi czy też artykułami spożywczymi. Stanowi ono jednak nową jakość w transporcie kolejowym – wyjaśnia nasz rozmówca.

Oprócz samej pandemii niepokój DB Cargo Polska budzi sytuacja na rynku węgla i plany jego restrukturyzacji. – Węgiel oraz produkty górnictwa stanowią połowę towarów transportowanych koleją. Jeśli w krótkim czasie towar ten zostanie wycofany z rynku, przy stale kurczących się z roku na rok towarowych przewozach kolejowych, ciężko będzie przewoźnikom w krótkim czasie wypełnić powstałą lukę. Dlatego tak ważne jest, by program restrukturyzacji tego sektora zakładał również wsparcie dla otoczenia ściśle kooperującego z górnictwem – podkreśla Marciniak.

Poszukiwanie nowych kierunków

– Mimo niesprzyjających warunków rynkowych udało nam się przeprowadzić kilka ciekawych projektów przewozowych. Zrealizowaliśmy przewóz szyn do Kosowa dla światowego producenta stali. Trasa pociągu przebiegała przez 7 krajów: Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, Serbię, Macedonię i Kosowo – wylicza przedstawiciel DB Cargo Polska. Dla tego samego klienta spółka jako pierwsza zorganizowała i wykonała przewozy w klasie D (pociąg o masie brutto 2900 ton z transportem zwojów stali na Węgry). – Wykonaliśmy przewozy drewna w wagonach Roos dla międzynarodowego producenta paneli drewnopochodnych. Nasza oferta spotkała się z uznaniem światowego producenta sprzętu AGD, dla którego wykonujemy regularne przewozy z Łodzi do Niemiec – kontynuuje.

W roku 2021 DB Cargo Polska chce rozszerzać ofertę transportu kombinowanego, wykorzystując przynależność do sieci DB Cargo. – Będziemy kontynuować nasz rozwój w korytarzu chińskim. Zintensyfikujemy nasze działania na perspektywicznym kierunku z polskich portów na południe kraju i dalej przez Czechy w kierunku państw Europy Południowej. Zwiększymy zakres usług uzupełniających transport, jak np. przeładunek, składowanie czy też manewry oraz obsługę infrastruktury klienta – deklaruje Marciniak. Zapowiada też ramach przygotowanie specjalnych rozwiązań dla klientów z branży stalowej w zakresie przewozu pojedynczych wagonów i grup wagonowych.

Innowacje: wagon modułowy i telematyka

Wśród ważnych przedsięwzięć rozwojowych Marciniak wymienia budowę w rybnickim zakładzie taboru prototypu wagonu towarowego z modułową konstrukcją ramy i wymiennymi pudłami. Innowacyjna konstrukcja jest – jak twierdzi nasz rozmówca – jedynym tego rodzaju i najnowocześniejszym wagonem towarowym w Europie. Projekt nazwany „m2” jest realizowany wspólnie przez DB Cargo AG i największego w Europie właściciela taboru kolejowego na wynajem – VTG.

Na wagonach spółki rozpoczęto instalację telematyki. – Przez najbliższy rok nasze cyfrowe wagony, zintegrowane w inteligentnej sieci telematycznej, będą poddawane licznym testom. W czasie rzeczywistym będą informować o swojej pozycji, statusie ładowności czy wykonanym przebiegu. Informacja pozyskiwana w ten sposób pozwoli poprawić efektywność zarządzania flotą, a klientom dostarczy produkt logistyki kolejowej o zupełnie nowej jakości – zapowiada przedstawiciel DB Cargo Polska.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Duże zmiany w zarządzie DB Cargo Polska

Biznes

Duże zmiany w zarządzie DB Cargo Polska

Jakub Madrjas 26 września 2022

Nowy rzecznik prasowy DB Cargo Polska

Infrastruktura

Nowy rzecznik prasowy DB Cargo Polska

inf. pras 04 lutego 2022

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Duże zmiany w zarządzie DB Cargo Polska

Biznes

Duże zmiany w zarządzie DB Cargo Polska

Jakub Madrjas 26 września 2022

Nowy rzecznik prasowy DB Cargo Polska

Infrastruktura

Nowy rzecznik prasowy DB Cargo Polska

inf. pras 04 lutego 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5