Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Czy warszawska komunikacja jest punktualna?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-06-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ZTM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

Godzina 16.20, stoimy na przystanku. Autobus spóźnia się kilka minut. W końcu przyjeżdża. Wsiadamy zdenerwowani ze słowami na ustach – „Wiecznie spóźniony!”. Czy rzeczywiście? Poświęćmy chwilę i sprawdźmy, czy stołeczna komunikacja miejska jest niepunktualna, czy wręcz przeciwnie? 

W 2012 roku 93,48 procent kursów autobusowych, 91,26 proc. kursów tramwajowych oraz odpowiednio 98,40 i 98,07 proc. kursów pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i metra zostało zrealizowanych zgodnie z rozkładami jazdy. Oznacza to, że – w porównaniu z rokiem 2001 – liczba punktualnych kursów autobusowych wzrosła o 10,74 proc., a tramwajowych o 4,52 proc.

Skąd taka zmiana? Wszystko zaczęło się w 1992 roku, kiedy to powołano Zarząd Transportu Miejskiego, co było jednoznaczne z oddzieleniem funkcji organizatora transportu publicznego od przewoźników. Organizatorowi, czyli Zarządowi Transportu Miejskiego, przypadła funkcja kontrolowania jakości usług świadczonych przez przewoźników, w tym punktualności. Jednym z priorytetów ZTM-u była poprawa punktualności środków komunikacji miejskiej. Rozpoczęto regularne kontrole, które dość szybko zaowocowały wzrostem liczby punktualnych kursów. Poziom ten wciąż jednak odbiegał od oczekiwań Zarządu Transportu Miejskiego, w związku z czym rozpoczęto wdrażanie kolejnych rozwiązań, które miały poprawić punktualność komunikacji miejskiej.

W 1993 roku wytyczono pierwsze buspasy, czyli pasy jezdni, po których – w określonych godzinach – mogą poruszać się tylko pojazdy komunikacji miejskiej. W 2001 roku długość buspasów nie była imponująca – wynosiła tylko 4,2 km. Pięć lat później spędzaliśmy już zdecydowanie mniej czasu w korkach, ponieważ autobusy miały do dyspozycji prawie 22,5 km buspasów. W 2012 roku było ich już prawie 50 km. Nowością w Warszawie było uruchomienie w 2009 roku, na trasie W-Z wspólnego pasa dla autobusów i tramwajów.

Kolejne działania zmierzające do poprawy punktualności komunikacji miejskiej skupiają się na regularnych obserwacjach, analizach i usprawnianiu układu komunikacyjnego. Zarząd Transportu Miejskiego dostosowuje przebieg i długość linii do potrzeb pasażerów, uwzględniając m.in. możliwość realizacji przez daną linię punktualnych kursów.

Sposób kontroli punktualności komunikacji miejskiej  zależy od rodzaju pojazdów. W przypadku tramwajów i metra pomiary punktualności wykonywane są automatycznie za pomocą systemów informatycznych. Punktualność autobusów sprawdzają pracownicy  Zarządu Transportu Miejskiego. Kontrolują oni czas odjazdu autobusów z wybranych przystanków. Często – ze względu na duże natężenie ruchu – są to przystanki zlokalizowane w centrum Warszawy oraz przystanki wybierane na podstawie zgłoszeń pasażerów.

Za punktualny uznaje się kurs, gdy pojazd odjeżdża z przystanku w przedziale czasowym od jednej minuty przed czasem rozkładowym do trzech minut po czasie rozkładowym. Zarząd Transportu Miejskiego nalicza przewoźnikom kary finansowe za kursy niepunktualne z ich winy.
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Protransportowi warszawiacy, czyli co wynika z barometru

Zintegrowany transport

Co czwarty Europejczyk nie zna komunikacji miejskiej

ښwiat

Co czwarty Europejczyk nie zna komunikacji miejskiej

Transport Publiczny 18 czerwca 2014

Katowice chcą zwiększyć udział transportu szynowego w obsłudze miasta

Zintegrowany transport

Paryż złym wzorcem rozwiązań komunikacyjnych?

Zintegrowany transport

Paryż złym wzorcem rozwiązań komunikacyjnych?

mj, Transport Publiczny 19 sierpnia 2014

Tallin: Darmowa kolej do końca kwietnia. Co dalej?

ښwiat

Tallin: Darmowa kolej do końca kwietnia. Co dalej?

lp, Rynek Kolejowy 06 kwietnia 2015

Zobacz również:

Protransportowi warszawiacy, czyli co wynika z barometru

Zintegrowany transport

Co czwarty Europejczyk nie zna komunikacji miejskiej

ښwiat

Co czwarty Europejczyk nie zna komunikacji miejskiej

Transport Publiczny 18 czerwca 2014

Katowice chcą zwiększyć udział transportu szynowego w obsłudze miasta

Zintegrowany transport

Paryż złym wzorcem rozwiązań komunikacyjnych?

Zintegrowany transport

Paryż złym wzorcem rozwiązań komunikacyjnych?

mj, Transport Publiczny 19 sierpnia 2014

Tallin: Darmowa kolej do końca kwietnia. Co dalej?

ښwiat

Tallin: Darmowa kolej do końca kwietnia. Co dalej?

lp, Rynek Kolejowy 06 kwietnia 2015

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5