NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Czy powstanie dziesiąty wlot do Poznańskiego Węzła Kolejowego?

| Martyn Janduła 17.02.2017 287

Czy powstanie dziesiąty wlot do Poznańskiego Węzła Kolejowego?
Stacja Międzychód w 2010 rokufot. Kasper Fiszer
Obecnie w stanie degradacji – linia kolejowa nr 363 – posiada zatwierdzoną przez Marię Wasiak, byłą minister infrastruktury, decyzję o fizycznej likwidacji. Mowa tutaj o podpoznańskim odcinku Rokietnica – Międzychód. Dzisiaj resort mówi stanowcze nie dla likwidacji jakichkolwiek linii kolejowych, tym bardziej, że wspomniana już trasa jest fragmentem najkrótszego ciągu Poznań – Gorzów Wlkp.
Z końcem 2015 roku PKP PLK przygotowywały procedurę przetargową na fizyczną likwidację linii 363 na odcinku Rokietnica – Międzychód. Zgodę na rozbiórkę wydała ówczesna minister infrastruktury – Maria Wasiak. Ten 63-kilometrowy odcinek od lat nie służy już żadnym pociągom – planowe kursy pasażerskie zlikwidowano w 1999 roku, niedługo później przejechał tamtędy ostatni skład towarowy. Od dekady trasa jest nieprzejezdna.

Co z likwidacją?

Decyzja o rozbiórce jest konsekwencją zaprzestania utrzymywania szlaku już przed kilkoma laty. – 24 października 2011 roku linia kolejowa nr 363 została przekazana do PKP SA. Tym samym linia została zdjęta ze stanu Polskich Linii Kolejowych – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP PLK.

Teraz pojawiła się jednak szansa na przywrócenie funkcjonowania tej linii, bowiem procedura likwidacji linii nr 363 została przez PKP SA wstrzymana. – Nie zakłada się dalszej likwidacji linii kolejowych. Taką decyzję podjął Andrzej Bittel – przyznał w lokalnych mediach w Wielkopolsce Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury i Budownictwa. Decyzja ta ma także swoje odzwierciedlenie w przygotowywanym właśnie przez resort wieloletnim programie utrzymaniowym linii kolejowych w Polsce. – W ramach prowadzonych obecnie prac nad programem nie zakłada się dalszej likwidacji linii kolejowych będących w zarządzie PKP PLK, przy jednoczesnym utrzymaniu na nich przejezdności – czytamy w odpowiedzi Bittela.

Potrzebne analizy

Informacje te potwierdza PKP SA. – Decyzja o rozbiórce linii 363 została wstrzymana. Obecnie trwają analizy dotyczące przyszłości tej linii – podaje Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP SA.

– Daje to szanse na odtworzenie tej linii i zapewnienie w przyszłości ruchu pociągów – mówi w wielkopolskich mediach Michał Beim, członek zarządu PKP SA. Linia kolejowa nr 363 jest fragmentem najkrótszego ciągu Poznań – Gorzów Wlkp. Mieszkańcy tych okolic skazani są dojeżdżać do Poznania wyłącznie samochodem drogą krajową nr 92 – przeważnie w korkach – lub komunikacją autobusową. Reaktywacja linii Rokietnica – Międzychód pozwoliłaby jednak na stworzenie dziesiątego już wlotu do Poznańskiego Węzła Kolejowego i sprawny dojazd do stolicy Wielkopolski. Zanim jednak dojedzie do reaktywacji tej linii, potrzebna jest analiza, jak wielu pasażerów z niej skorzysta. Według wstępnych wyliczeń, remont infrastruktury na tym odcinku mógłby się zamknąć w granicach 200 mln zł. Jednak finansowanie mogłoby być zapewnione dopiero po 2020 roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (623)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (623)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5