Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Czy bocznice to też kolej?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
21-05-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ryszard Węcławik, ZDG TOR

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Czy bocznice to też kolej?
Odkąd problematyka nowego podejścia do zapewnienia bezpieczeństwa przewozów kolejowych stała się jednym z moim ulubionych działań, próbuję dociekać źródeł, a jak się da i praźródeł działań, które w dłuższej lub krótszej perspektywie czasowej doprowadzają do najgorszego skutku wynikającego z ryzyka jakie wnosi do naszego życia transport kolejowy – do katastrofy – pisze dyrektor działu bezpieczeństwa ruchu kolejowego w ZDG TOR, Ryszard Węcławik.

Jednym z takich obszarów - całkowicie zaniedbanych w naszym krajowym systemie kolejowym - jest miejsce, w którym zaczyna się i kończy proces przewozowy.

Bocznice, głównie jak sadzę z uwagi na niskie prędkości manewrujących składów oraz krótkie odcinki ich przemieszczania, traktowane są poważnie jedynie przez ich użytkowników. Nie wiem, jak można sobie wyrobić przekonanie, że manewrujący z prędkością 10 czy 15 km/h skład wagonów stwarza pomijalne zagrożenia. Zapewne u źródeł takiego rozumowania leży przekonanie, że na bocznicy może zginąć jeden, no góra dwu i to „tylko” pracowników, a straty materialne ograniczą się do uszkodzenia wagonu lub czasem ładunku. Natomiast likwidacja skutków to zazwyczaj „tylko” wkolejenie „żabami” wykolejonego wagonu lub wagonów i wymiana kilku uszkodzonych podkładów. Dlaczego tak sądzę? Ponieważ nawet polski, pożal się boże, prawodawca nie uznał za zasadne rejestrowania i badania takich zdarzeń.

Czy tak powinno być? Na pewno nie. Każde przedwcześnie przerwane życie to tragedia, każde zaniechanie to kolejny krok w ciągu zdarzeń do takich tragedii prowadzący. Jednocześnie nadmierne zbiurokratyzowanie to rosnąca niechęć do przewożenia ładunków koleją przy napotkaniu ogromu wymogów i papierów, których brak lub ich niewłaściwy stan kończy się „prostującym” działaniem pracowników UTK.

Co więc powinien zrobić prawodawca? Uważam, że najszybciej jak można konieczne jest:
- pilne zrównanie wymagań i zasad działania bocznic z wymaganiami zapisanymi dla pozostałych graczy na rynku kolejowym, tj. przewoźników i zarządców infrastruktury z jednoczesnym uproszczeniem, stosownie do zagrożenia jakie te elementy wnoszą do systemu kolejowego i otoczenia;
- danie możliwości właścicielom bocznic wynajmowania wyspecjalizowanych operatorów bocznic i zarządców infrastruktury bocznicowej bez konieczności pozbywania się władztwa nad bocznicą z uzyskaniem możliwości elastycznych zmian dostawców usług.

Reasumując, pilnym działaniem podstawowym jest doprowadzenie do logiki i spójności w zapisach tych dokumentów. Szczególnie dotyczy to szeregu sprzecznych zapisów lub braku ich jednoznaczności prowadzących do niezamierzonych błędów w ich stosowaniu. jak w przypadku wielu zapisów ustawy o transporcie kolejowym i jej aktów wykonawczych.


O tym i o innych kwestiach, od  spraw związanych z  racjonalizacją kosztów i optymalizacją technologii operacji bocznicowych aż do wymagań związanych z uzyskiwaniem zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji  i świadectw bezpieczeństwa, już 28 maja podczas seminarium „Bocznice Kolejowe 20014”, organizowanego przez TOR Konferencje i TOR Audytor.

Więcej na temat seminarium, informacje na temat rejestracji i szczegółowy program - tutaj.


 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Setny pociąg na bocznicy Egger Biskupiec

Infrastruktura

Setny pociąg na bocznicy Egger Biskupiec

inf. pra 05 września 2022

Za 45 mln zł powstanie bocznica do fabryki Mercedesa

Infrastruktura

Niemcy: Miliony euro na wsparcie bocznic towarowych

Infrastruktura

Niemcy: Miliony euro na wsparcie bocznic towarowych

Przemysław Farsewicz 07 stycznia 2021

Zmiany organizacyjne w grupie CTL

Biznes

Zmiany organizacyjne w grupie CTL

inf. prasowa 13 września 2016

Bocznice Kolejowe 2016 – już w lipcu

Nasze konferencje

Bocznice Kolejowe 2016 – już w lipcu

Michał Grobelny 23 maja 2016

Już 15 lipca - seminarium Bocznice Kolejowe 2015

Nasze konferencje

Już 15 lipca - seminarium Bocznice Kolejowe 2015

MG, TOR Konferencje 03 czerwca 2015

Zobacz również:

Setny pociąg na bocznicy Egger Biskupiec

Infrastruktura

Setny pociąg na bocznicy Egger Biskupiec

inf. pra 05 września 2022

Za 45 mln zł powstanie bocznica do fabryki Mercedesa

Infrastruktura

Niemcy: Miliony euro na wsparcie bocznic towarowych

Infrastruktura

Niemcy: Miliony euro na wsparcie bocznic towarowych

Przemysław Farsewicz 07 stycznia 2021

Zmiany organizacyjne w grupie CTL

Biznes

Zmiany organizacyjne w grupie CTL

inf. prasowa 13 września 2016

Bocznice Kolejowe 2016 – już w lipcu

Nasze konferencje

Bocznice Kolejowe 2016 – już w lipcu

Michał Grobelny 23 maja 2016

Już 15 lipca - seminarium Bocznice Kolejowe 2015

Nasze konferencje

Już 15 lipca - seminarium Bocznice Kolejowe 2015

MG, TOR Konferencje 03 czerwca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5