Centrum Zrównoważonego Transportu zwraca uwagę Komisji Europejskiej na sytuacje kolei w województwie podkarpackim. Radykalne cięcia połączeń, w tym na zmodernizowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego liniach kolejowych, są wbrew ustalonemu Planowi Transportowemu. CZT uważa, że w związku z tym należy wstrzymać dopływ unijnych pieniędzy dla województwa, które wydawane są nieefektywnie.
Od 1 stycznia nastąpiły dotkliwe cięcia w rozkładzie jazdy pociągów regionalnych w województwie podkarpackim. Zarząd województwa, tłumacząc się spadkiem wpływów z tzw. "janosikowego", zarządził zawieszenie wybranych kursów na szeregu tras. Cięcia połączeń, zdaniem CZT, są sprzeczne z zapisami Planu Transportowego, łamią dyrektywę 1370 i ustawę o publicznym transporcie zbiorowym.
Plan Transportowy kontra rzeczywistość
Plan Transportowy, uchwalony przez województwo zakładał kursowanie 6 par pociągów w relacji Jasło – Zagórz (obecnie kursuje tu jedynie TLK Monciak), tyle samo w relacji Rzeszów – Jasło (obecnie 2 pary i pociąg TLK bez wspólnej taryfy), 5 par pomiędzy Jarosławem a Horyńcem Zdrój (kursuje tylko 1 para w weekendy) i 6 par pomiędzy Przeworskiem a Stalową Wolą (3 pary zamiast 6).
CZT zwraca uwagę, że na odcinku Rzeszów − Jasło właśnie zakończono modernizację linii kolejowej, finansowaną ze środków unijnych w ramach RPO, a obecnie kursujące nią jedynie 2 pary pociągów w żaden sposób nie mogą spowodować osiągnięcia złożonych w projektach rezultatów.
Po co kupiono nowe pojazdy?
Do tego województwo zakupiło z funduszy unijnych oraz krajowych pokaźną liczbę taboru - nowoczesnych szynobusów, które obecnie dziennie pokonują po 150-200 km, podczas gdy powinny co najmniej 500 km, dla zachowania ekonomiki przewozów.
Zdaniem Centrum najbardziej kuriozalna jest sytuacja na trasie Przeworsk − Stalowa Wola, gdzie pozostałe 3 pary kursów wykonywane są aż trzema różnymi pojazdami - z koniecznością opłacenia 3 drużyn maszynistów i konduktorów). W tym przypadku również zachodzi podejrzenie braku osiągnięcia zaplanowanych w projektach rezultatów.
W związku z tym organizacja domaga się wstrzymania płatności dla województwa w ramach RPO 2007-13 do czasu przywrócenia pociągów w liczbie zgodnej z Planem Transportowym.
Andrzej Massel: inwestycje kolejowe w Podkarpackiem są nieefektywne
Podczas Forum Dyrektorów Transportu i Infrastruktury na nieprzynoszące rezultatów modernizacje infrastruktury na liniach Rzeszów – Jasło i Jasło – Zagórz zwrócił uwagę były wiceminister transportu Andrzej Massel.
- Inwestycje w infrastruktury na obu tych liniach, na które wydano miliony złotych, w żaden sposób nie przyczyniły się do poprawy warunków podróżowania – powiedział.