Czeski Urząd Kolejowy sfinalizował kolejne porozumienia ze spółką SNCF International. Francuzi mają pomóc przygotować do budowy koleje dużych prędkości w Czechach. Na współpracę z Francuzami zdecydowała się także spółka CPK.
Współpraca spółki SŽ (odpowiednik polskiej PKP PLK) z SNCF rozpoczęła się już w kwietniu 2019 roku. Podpisano wówczas porozumienie, które zakładało wspólne wypracowanie warunków technicznych i opracowania schematu przyszłej sieci kolei dużych prędkości w Republice Czeskiej. Dotyczyło także przygotowania inwestycji od strony prawnej oraz zaprojektowanie otoczenia technicznego inwestycji.
Nowe porozumienie między SNCF International zakłada wsparcie SŽ w zakresie opracowania planów zagospodarowania przestrzennego i doradztwa technicznego we wszystkich aspektach budowy, także w zakresie późniejszej eksploatacji i utrzymania sieci kolei dużych prędkości.
Dyrektor generalny SŽ Jiří Svoboda ocenił, że wybór SNCF do kolejnego etapu prac jest optymalnym rozwiązaniem, które pozwoli zachować zarządcy infrastruktury obecne tempo prac i uruchomić budowę w 2025 roku i uruchomić pierwszy odcinek czeskiego KDP 3 lata później. Svoboda dodał, że współpraca z SNCF International pomoże ominąć wiele ryzyk i kosztownych pomyłek, na które zarządca byłby narażony, gdyby prace planistyczne prowadził bez współpracy z którymś z doświadczonych partnerów. Co istotne, także prace nad polskim KDP będą wspierane przez SNCF.
Zapłaci za to Komisja Europejska.
Jak powiedział szef czeskiego zarządcy infrastruktury, 2020 rok ma być kolejnym, w którym będą prowadzone prace przygotowawcze do budowy. Chodzi o przygotowywanie planistyczne i pozyskiwanie pozwoleń o warunkach zabudowy w terenie i na wykup gruntu.
Obecnie SŻ powtórzyło przetarg na przygotowanie dokumentacji dla pierwszego nowego, pilotażowego odcinka KDP, w tym także ocenę jego wpływu na środowisko. Kontrakt jest wart 240 milionów koron i dotyczy 23 kilometrowego odcina "Polabi" między miejscowością Běchovice na wschodnich przedmieściach Pragi i miejscowością Poříčany. Ma to być element nowej szybkiej linii z Pragi do drugiego największego miasta Czech – Brna. Przetarg zostanie rozstrzygnięty 15 czerwca. Po podpisaniu umowy wykonawca dokumentacji będzie miał na jej zakończenie tylko 14 miesięcy.