NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Czeskie KDP, podobnie jak polskie, powstanie ze wsparciem SNCF

| Michał Szymajda 03.06.2020 2,2k

Czeskie KDP, podobnie jak polskie, powstanie ze wsparciem SNCF
fot. M. Szymajda, Rynek Kolejowy
Czeski Urząd Kolejowy sfinalizował kolejne porozumienia ze spółką SNCF International. Francuzi mają pomóc przygotować do budowy koleje dużych prędkości w Czechach. Na współpracę z Francuzami zdecydowała się także spółka CPK.
Współpraca spółki SŽ (odpowiednik polskiej PKP PLK) z SNCF rozpoczęła się już w kwietniu 2019 roku. Podpisano wówczas porozumienie, które zakładało wspólne wypracowanie warunków technicznych i opracowania schematu przyszłej sieci kolei dużych prędkości w Republice Czeskiej. Dotyczyło także przygotowania inwestycji od strony prawnej oraz zaprojektowanie otoczenia technicznego inwestycji.

Nowe porozumienie między SNCF International zakłada wsparcie SŽ w zakresie opracowania planów zagospodarowania przestrzennego i doradztwa technicznego we wszystkich aspektach budowy, także w zakresie późniejszej eksploatacji i utrzymania sieci kolei dużych prędkości.

Dyrektor generalny SŽ Jiří Svoboda ocenił, że wybór SNCF do kolejnego etapu prac jest optymalnym rozwiązaniem, które pozwoli zachować zarządcy infrastruktury obecne tempo prac i uruchomić budowę w 2025 roku i uruchomić pierwszy odcinek czeskiego KDP 3 lata później. Svoboda dodał, że współpraca z SNCF International pomoże ominąć wiele ryzyk i kosztownych pomyłek, na które zarządca byłby narażony, gdyby prace planistyczne prowadził bez współpracy z którymś z doświadczonych partnerów. Co istotne, także prace nad polskim KDP będą wspierane przez SNCF. Zapłaci za to Komisja Europejska.

Jak powiedział szef czeskiego zarządcy infrastruktury, 2020 rok ma być kolejnym, w którym będą prowadzone prace przygotowawcze do budowy. Chodzi o przygotowywanie planistyczne i pozyskiwanie pozwoleń o warunkach zabudowy w terenie i na wykup gruntu.

Obecnie SŻ powtórzyło przetarg na przygotowanie dokumentacji dla pierwszego nowego, pilotażowego odcinka KDP, w tym także ocenę jego wpływu na środowisko. Kontrakt jest wart 240 milionów koron i dotyczy 23 kilometrowego odcina "Polabi" między miejscowością Běchovice na wschodnich przedmieściach Pragi i miejscowością Poříčany. Ma to być element nowej szybkiej linii z Pragi do drugiego największego miasta Czech – Brna. Przetarg zostanie rozstrzygnięty 15 czerwca. Po podpisaniu umowy wykonawca dokumentacji będzie miał na jej zakończenie tylko 14 miesięcy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (854)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (854)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5