NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Czesi rozpoczynają prace nad studium dla szybkiej linii Praga – Wrocław

| Michał Szymajda 23.04.2021 7,1k

Czesi rozpoczynają prace nad studium dla szybkiej linii Praga – Wrocław
Stacja Trutnov, gdzie prawdopodobnie zatrzyma się szybki pociągfot. M. Szymajda
Jak podaje portal zdopravy.cz dwie firmy z Grupy Sudop – Sudop Praha i Moravia Consult – uzyskały zamówienie Správy železnic (czeski odpowiednik PKP PLK) na przygotowanie studium wykonalności linii duzych prędkości z Pragi do Wrocławia.
Dwie firmy wyceniły swoje prace na 12,6 mln koron (2,2 mln złotych), co jest sporym pozytywnym zaskoczeniem dla zarządcy infrastruktury, który wyceniał wykonanie studium na 20 mln koron. Przedmiotem prac będzie wskazanie, jak poprowadzić szybką linię do Polski, wstępna lokalizacja węzłów kolejowych i intermodalnych, identyfikacja obszarów problemowych i wstępna wycena kosztów budowy.

Przez Hradec Kralove i Trutnov do Polski

Już wcześniej odrzucono wariant przebiegu linii dużych prędkości przez Liberec, co jest decyzją dość kontrowersyjną, z uwagi na słabe połączenie kolejowe między Pragą a Libercem, który jest piątym największym miastem Republiki Czeskiej (ponad 100 tysięcy mieszkańców). Na tej trasie oferta kolei jest niekonkurencyjna w stosunku do przewoźników autobusowych, z uwagi na niekorzystny przebieg linii kolejowych.

Zdecydowano się na wariant przez Hradec Kralove i prawdopodobnie przez Trutnov. Z uwagi na ukształtowanie terenu i ewentualne korzyści ekonomiczne rozważa się "wejście" linii w polską sieć kolejową w okolicach Lubawki (z Lubawki do Sędzisławia przebieg linia kolejowa 299, która wchodzi w magistralną linię 274 do Jeleniej Góry z jednej strony oraz do Wałbrzycha i Wrocławia z drugiej). To wymagać będzie długich rozmówi z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Studium wykonalności powinno zostać zakończone w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcami.

Bez pośpiechu

Jak podaje portal zdopravy.cz plan szybkiego połączenia ze stolicą Dolnego Śląska, zatwierdzony przez rząd w maju 2017 r. Nosi nazwę linii RS5. Długość trasy na terenie Czech wynosi około 160 kilometrów. Mówi się o kosztach budowy na poziomie od 86 do 152 mld koron.

Już teraz wiadomo, że budowa linii nie będzie miała najwyższego priorytetu, także z tego powodu, że po polskiej stronie prace studialne jeszcze się nie zaczęły, choć trwa przetarg na wybór ich wykonawcy. A także dlatego, że w 2023 roku gotowa będzie cała droga ekspresowa S3 od Legnicy do Lubawki, dzięki czemu dojazd autem z Wrocławia do Pragi skróci się dość znacząco. Jeszcze szybciej będzie po zakończeniu prac przy czeskiej autostradzie D11 na odcinku od Hradca Kralove przez Jaromierz do polskiej granicy. Odcinek Hradec Kralove - Jaromierz będzie gotowy za około rok, a odcinek Jaromierz – granica, za około 5 lat. Już za rok podróż autem z Wrocławia do Pragi powinna się więc skrócić do około 3 godzin i 30 minut.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5