NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Czechy: Regio Jet nie kupi używanych GTW. Skorzysta Pesa?

| Roman Czubiński 06.11.2018 7,5k

Czechy: Regio Jet nie kupi używanych GTW. Skorzysta Pesa?
Tak mogą wyglądać Elfy 2 dla Regio Jetwiz. Pesa
Sprawa używanych spalinowych zespołów trakcyjnych z Niemiec, których zakup planował czeski Regio Jet, przybrała nieoczekiwany obrót. Używane jednostki serii 646 Kolei Niemieckich miały być odkupione i wykorzystane do obsługi linii lokalnych w regionie Usti nad Łabą, w którym Regio Jet wygrał przetarg ogłoszony przez samorząd. Nie stanie się tak, ponieważ o pozyskanie tych samych pojazdów zaczęły zabiegać České Dráhy.
O planach czeskiego operatora prywatnego pisaliśmy w sierpniu. Początkowo zanosiło się na to, że debiutujący na liniach regionalnych przewoźnik będzie obsługiwał przydzielone trasy siedmioma dwuczłonowymi ezt Elf 2 produkcji Pesy. Producent miał dostarczyć pojazdy i uzyskań dla nich dopuszczenia na czeskiej sieci w ciągu nieco ponad dwóch lat (do tego czasu przejściowo miałby obsługiwać linie innymi używanymi niemieckimi pojazdami spalinowymi, VT628).

Pod koniec sierpnia władze regionu w poszukiwaniu oszczędności postanowiły jednak wybrać alternatywny wariant oferty Regio Jet, zakładający wykorzystanie wspomnianych zespołów 646 (GTW produkcji Stadlera). Docelowo pojazdy te miałyby zostać zmodernizowane i przebudowane na elektryczne poprzez wymianę środkowego modułu. Jak tłumaczyli przedstawiciele samorządu, miało to pozwolić na zachowanie porównywalnego standardu taboru (seria 646 to pojazdy w pełni niskopodłogowe i klimatyzowane) przy obniżeniu stawki za pociągokilometr (129,4 zamiast 160 koron). Dodatkowo w takim wypadku tabor o docelowych parametrach mógłby zacząć kursowanie od razu, bez dwuletniego okresu przejściowego.

Tymczasem – jak stwierdził przed kilkoma dniami w wypowiedzi dla portalu zdopravy.cz rzecznik Kolei Czeskich Radek Joklík – dotychczasowy właściciel zaproponował zakup tych samych egzemplarzy czeskiemu przewoźnikowi narodowemu. Według Joklíka spółce zależy na zakupie tych jednostek i eksploatowaniu ich na liniach w kraju ołomunieckim. Jeśli dojdzie do tej transakcji, formalnie jej stroną nie będą DB, lecz holenderska firma pośrednicząca w sprzedaży ich używanego taboru.

Wobec zmiany sytuacji Regio Jet rozpoczął rozmowy z władzami regionu Usti w sprawie warunków dalszej współpracy. Samorząd, powołując się na wcześniejsze doświadczenia z przewoźnikami autobusowymi, zażądał udzielenia dodatkowych gwarancji wykonania usługi przewozowej. Choć negocjacje trwają, według przedstawicieli przewoźnika najbardziej prawdopodobnym wariantem jest powrót do koncepcji wykorzystania nowych ezt produkcji Pesy. Oficjalnie Regio Jet nie komentuje powodów, z których nie doszło do zakupu pojazdów GTW. Pojawiają się jednak głosy, według których mogła to być ze strony Kolei Czeskich celowa próba skomplikowania sytuacji konkurencyjnego przewoźnika.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5