Partnerzy serwisu:
Biznes

Czechy: Regio Jet nie kupi używanych GTW. Skorzysta Pesa?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
06-11-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Czechy: Regio Jet nie kupi używanych GTW. Skorzysta Pesa?
wiz. PesaTak mogą wyglądać Elfy 2 dla Regio Jet
Sprawa używanych spalinowych zespołów trakcyjnych z Niemiec, których zakup planował czeski Regio Jet, przybrała nieoczekiwany obrót. Używane jednostki serii 646 Kolei Niemieckich miały być odkupione i wykorzystane do obsługi linii lokalnych w regionie Usti nad Łabą, w którym Regio Jet wygrał przetarg ogłoszony przez samorząd. Nie stanie się tak, ponieważ o pozyskanie tych samych pojazdów zaczęły zabiegać České Dráhy.

O planach czeskiego operatora prywatnego pisaliśmy w sierpniu. Początkowo zanosiło się na to, że debiutujący na liniach regionalnych przewoźnik będzie obsługiwał przydzielone trasy siedmioma dwuczłonowymi ezt Elf 2 produkcji Pesy. Producent miał dostarczyć pojazdy i uzyskań dla nich dopuszczenia na czeskiej sieci w ciągu nieco ponad dwóch lat (do tego czasu przejściowo miałby obsługiwać linie innymi używanymi niemieckimi pojazdami spalinowymi, VT628).

Pod koniec sierpnia władze regionu w poszukiwaniu oszczędności postanowiły jednak wybrać alternatywny wariant oferty Regio Jet, zakładający wykorzystanie wspomnianych zespołów 646 (GTW produkcji Stadlera). Docelowo pojazdy te miałyby zostać zmodernizowane i przebudowane na elektryczne poprzez wymianę środkowego modułu. Jak tłumaczyli przedstawiciele samorządu, miało to pozwolić na zachowanie porównywalnego standardu taboru (seria 646 to pojazdy w pełni niskopodłogowe i klimatyzowane) przy obniżeniu stawki za pociągokilometr (129,4 zamiast 160 koron). Dodatkowo w takim wypadku tabor o docelowych parametrach mógłby zacząć kursowanie od razu, bez dwuletniego okresu przejściowego.

Tymczasem – jak stwierdził przed kilkoma dniami w wypowiedzi dla portalu zdopravy.cz rzecznik Kolei Czeskich Radek Joklík – dotychczasowy właściciel zaproponował zakup tych samych egzemplarzy czeskiemu przewoźnikowi narodowemu. Według Joklíka spółce zależy na zakupie tych jednostek i eksploatowaniu ich na liniach w kraju ołomunieckim. Jeśli dojdzie do tej transakcji, formalnie jej stroną nie będą DB, lecz holenderska firma pośrednicząca w sprzedaży ich używanego taboru.

Wobec zmiany sytuacji Regio Jet rozpoczął rozmowy z władzami regionu Usti w sprawie warunków dalszej współpracy. Samorząd, powołując się na wcześniejsze doświadczenia z przewoźnikami autobusowymi, zażądał udzielenia dodatkowych gwarancji wykonania usługi przewozowej. Choć negocjacje trwają, według przedstawicieli przewoźnika najbardziej prawdopodobnym wariantem jest powrót do koncepcji wykorzystania nowych ezt produkcji Pesy. Oficjalnie Regio Jet nie komentuje powodów, z których nie doszło do zakupu pojazdów GTW. Pojawiają się jednak głosy, według których mogła to być ze strony Kolei Czeskich celowa próba skomplikowania sytuacji konkurencyjnego przewoźnika.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Tabor i technika

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Daniel Siwak 03 sierpnia 2025

PKP Intercity: 152A po modernizacji oficjalnie zaprezentowane [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

Zobacz również:

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Tabor i technika

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

Czesi pojadą 200 km/h już od 31 sierpnia

Biznes

Czesi pojadą 200 km/h już od 31 sierpnia

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Jančura (Regio Jet): Konkurencja jest potrzebna także PKP Intercity

Biznes

Jančura (Regio Jet): Konkurencja jest potrzebna także PKP Intercity

Roman Czubiński, Jakub Madrjas 14 listopada 2021

Pozostałe z wątku:

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Tabor i technika

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Daniel Siwak 03 sierpnia 2025

PKP Intercity: 152A po modernizacji oficjalnie zaprezentowane [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

Zobacz również:

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Tabor i technika

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

Czesi pojadą 200 km/h już od 31 sierpnia

Biznes

Czesi pojadą 200 km/h już od 31 sierpnia

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Jančura (Regio Jet): Konkurencja jest potrzebna także PKP Intercity

Biznes

Jančura (Regio Jet): Konkurencja jest potrzebna także PKP Intercity

Roman Czubiński, Jakub Madrjas 14 listopada 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij