- Szkolenia na symulatorze to najtańszy sposób na szkolenie zachowań i nawyków w sytuacjach, których wytrenowanie w rzeczywistych warunkach byłoby niemożliwe lub zbyt kosztowne - mówi "Rynkowi Kolejowemu" Janusz Czarnocki, prezes CS Szkolenie i Doradztwo. W dniach 19-20 czerwca jego spółka będzie wraz z "Rynkiem Kolejowym" współorganizatorem konferencji "Wyzwania polskiej infrastruktury kolejowej", podczas której podjęte zostaną tematy m.in. szkolenia kadr w kolejnictwie.
Łukasz Pastor, Rynek Kolejowy: Pańska spółka posiada specjalny symulator lokomotywy EP09 – jakie są jego możliwości?
Janusz Czarnocki, prezes CS Szkolenie i Doradztwo: Tak to prawda, spółka CS dysponuje jedynym w Polsce symulatorem jazdy lokomotywy, a zgodnie z ramowym programem szkolenia na licencję maszynisty cztery godziny zajęć powinny odbywać się m.in. na symulatorze. Szkoda, że taki symulator jest tylko jeden i dobrze byłoby, aby było ich w kraju więcej. Podczas szkolenia na symulatorze można wytrenować wiele umiejętności praktycznie niemożliwych do wyćwiczenia metodami tradycyjnymi w ciągu całego życia zawodowego. W trakcie ćwiczeń na symulatorze istnieje możliwość zmiany warunków pracy. Możliwe jest m.in. wybór pory dnia, zmiana warunków atmosferycznych (widoczności), symulacja efektów dźwiękowych w kabinie maszynisty, symulacja pracy instalacji wraz ze wskazaniami wszystkich przyrządów, symulacja awarii i niesprawności instalacji lokomotywy i pociągu, rejestracja dowolnych parametrów w trakcie symulowanej jazdy, układania i zmiany drogi przebiegu, zmiana oznakowania linii kolejowej, ustawianie nieruchomych przeszkód na torze, wprowadzanie ruchomych obiektów na przejazdach (z możliwością symulacji kolizji z tymi przeszkodami), umieszczanie „pociągu widma” dla zainscenizowania wszystkich normalnych i nienormalnych sytuacji ruchowych łącznie z katastrofami, symulacja pracy i awarii pracy urządzeń SRK, wskazań sygnalizatorów. Szkolenia na symulatorze to najtańszy sposób na szkolenie zachowań i nawyków w sytuacjach, których wytrenowanie w rzeczywistych warunkach byłoby niemożliwe lub zbyt kosztowne.
Jak wykorzystywany może być symulator w szkoleniach maszynistów, których jest zdecydowany deficyt na rynku kolejowym?
Jak wspomniałem symulator wykorzystywany jest przy szkoleniach na licencje maszynisty, a mógłby być wykorzystywany także przy szkoleniach i egzaminach na świadectwo maszynisty. Również na symulatorze (zgodnie z dotychczasowymi uregulowaniami) wszyscy maszyniści prowadzący pociągi pasażerskie z prędkością ponad 120 km/h muszą odbywać cykliczne szkolenia i doskonalenia. Do tej pory ze szkoleń doskonalących korzystają głównie maszyniści spółki Intercity i dziwię się, że inni przewoźnicy jeszcze nie rozpoczęli szkoleń doskonalących na symulatorze. Mam nadzieję, że przepisy w tym zakresie zostaną zmienione i wszyscy maszyniści zostaną objęci cyklicznymi szkoleniami doskonalącymi na symulatorach. Podczas zajęć na symulatorze istnieje możliwość przeprowadzania prac badawczych z dziedziny psychologii pracy dotyczących monotonii, znużenia, podatności na zmęczenie (jeśli przewoźnicy kolejowi takimi badaniami będą zainteresowani). Możliwe także jest prowadzenia analiz powypadkowych (np. symulacja wypadków i wydarzeń, rejestracja zachowań).
Czym jeszcze dysponuje CS Szkolenie i Doradztwo?
Mamy największe ze wszystkich podmiotów szkolących doświadczenie w szkoleniach zawodowych dla potrzeb kolejnictwa. Posiadamy specjalistyczne sale do szkoleń dyżurnych ruchu, pracowników pionu automatyki. Posiadamy sale wyposażone w system wideo-konferencji, pozwalający na jednoczesne prowadzenie szkoleń dla kursantów w wielu miejscach. Dysponujemy salą konferencyjną wyposażoną w kabiny do tłumaczeń symultanicznych. Współpracujemy z wieloma specjalistami kolejowymi z zakresu drogi kolejowej, obiektów inżynieryjnych, trakcji elektrycznej, taboru kolejowego, organizacji ruchu, urządzeń srk, konstrukcji rozkładów jazdy i szeregu innych. Współpracujemy z wybitnymi specjalistami z uczelni technicznych m.in. z zakresu projektowania i nadzoru inwestycji. Dysponujemy bardzo dużą bazą współpracowników także dla szkoleń „miękkich” z zakresu finansów, ekonomii, zarządzania, szkoleń językowych. Mamy doświadczenie w pisaniu wniosków i realizacji projektów dofinansowywanych ze środków unijnych.
Niedawne tragiczne wydarzenia przypomniały o niezwykle ważnych kwestiach związanych z bezpieczeństwem przewozów kolejowych. Na krótki czas kolej znalazła się w centrum zainteresowania opinii publicznej. Dlaczego dzieje się tak tylko przy okazji wypadków i katastrof kolejowych? W dniach 19-20 czerwca w Warszawie odbędzie się konferencja „Wyzwania polskiej infrastruktury kolejowej”, organizowana przez Wydawnictwo Rynek Kolejowy oraz CS Szkolenie i Doradztwo. Wśród najważniejszych tematów, które zostaną wówczas poruszone, znajdą się te związane z inwestycjami w srk i kapitał ludzki.
Program konferencji i formularz zgłoszeniowy - dostępne tutaj.