Partnerzy serwisu:
Tabor

Czarnocki: Szkoda, że jest tylko jeden symulator jazdy lokomotywą w Polsce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Data publikacji:
21-05-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR
Czarnocki: Szkoda, że jest tylko jeden symulator jazdy lokomotywą w Polsce
- Szkolenia na symulatorze to najtańszy sposób na szkolenie zachowań i nawyków w sytuacjach, których wytrenowanie w rzeczywistych warunkach byłoby niemożliwe lub zbyt kosztowne - mówi "Rynkowi Kolejowemu" Janusz Czarnocki, prezes CS Szkolenie i Doradztwo. W dniach 19-20 czerwca jego spółka będzie wraz z "Rynkiem Kolejowym" współorganizatorem konferencji "Wyzwania polskiej infrastruktury kolejowej", podczas której podjęte zostaną tematy m.in. szkolenia kadr w kolejnictwie.

Łukasz Pastor, Rynek Kolejowy: Pańska spółka posiada specjalny symulator lokomotywy EP09 – jakie są jego możliwości?

Janusz Czarnocki, prezes CS Szkolenie i Doradztwo: Tak to prawda, spółka CS dysponuje jedynym w Polsce symulatorem jazdy lokomotywy, a zgodnie z ramowym programem szkolenia na licencję maszynisty cztery godziny zajęć powinny odbywać się m.in. na symulatorze. Szkoda, że taki symulator jest tylko jeden i dobrze byłoby, aby było ich w kraju więcej. Podczas szkolenia na symulatorze można wytrenować wiele umiejętności praktycznie niemożliwych do wyćwiczenia metodami tradycyjnymi w ciągu całego życia zawodowego. W trakcie ćwiczeń na symulatorze istnieje możliwość zmiany warunków pracy. Możliwe  jest m.in. wybór pory dnia, zmiana warunków atmosferycznych (widoczności), symulacja efektów dźwiękowych w kabinie maszynisty, symulacja pracy instalacji wraz ze wskazaniami wszystkich przyrządów, symulacja awarii i niesprawności instalacji lokomotywy i pociągu, rejestracja dowolnych parametrów w trakcie symulowanej jazdy, układania i zmiany drogi przebiegu, zmiana oznakowania linii kolejowej, ustawianie nieruchomych przeszkód na torze, wprowadzanie ruchomych obiektów na przejazdach (z możliwością symulacji kolizji z tymi przeszkodami), umieszczanie „pociągu widma” dla zainscenizowania wszystkich normalnych i nienormalnych sytuacji ruchowych łącznie z katastrofami, symulacja pracy i awarii pracy urządzeń SRK, wskazań sygnalizatorów. Szkolenia na symulatorze to najtańszy sposób na szkolenie zachowań i nawyków w sytuacjach, których wytrenowanie w rzeczywistych warunkach byłoby niemożliwe lub zbyt kosztowne.

Jak wykorzystywany może być symulator w szkoleniach maszynistów, których jest zdecydowany deficyt na rynku kolejowym?

Jak wspomniałem symulator wykorzystywany jest przy szkoleniach na licencje maszynisty, a mógłby być wykorzystywany także przy szkoleniach i egzaminach na świadectwo maszynisty. Również na symulatorze (zgodnie z dotychczasowymi uregulowaniami) wszyscy maszyniści prowadzący pociągi pasażerskie z prędkością ponad 120 km/h muszą odbywać cykliczne szkolenia i doskonalenia. Do tej pory ze szkoleń doskonalących korzystają głównie maszyniści spółki Intercity i dziwię się, że inni przewoźnicy jeszcze  nie rozpoczęli szkoleń doskonalących na symulatorze. Mam nadzieję,  że przepisy w tym zakresie zostaną zmienione i wszyscy maszyniści zostaną objęci cyklicznymi szkoleniami doskonalącymi na symulatorach. Podczas zajęć na symulatorze istnieje możliwość  przeprowadzania prac badawczych z dziedziny psychologii pracy dotyczących monotonii, znużenia, podatności na zmęczenie (jeśli przewoźnicy kolejowi takimi badaniami będą zainteresowani). Możliwe także jest  prowadzenia analiz powypadkowych (np. symulacja wypadków i wydarzeń, rejestracja zachowań).

Czym jeszcze dysponuje CS Szkolenie i Doradztwo?

Mamy największe ze  wszystkich podmiotów szkolących doświadczenie w szkoleniach zawodowych dla potrzeb kolejnictwa. Posiadamy specjalistyczne sale do szkoleń dyżurnych ruchu, pracowników pionu automatyki. Posiadamy sale wyposażone w system wideo-konferencji,  pozwalający na jednoczesne prowadzenie szkoleń dla kursantów w wielu miejscach. Dysponujemy salą konferencyjną wyposażoną w kabiny do  tłumaczeń symultanicznych. Współpracujemy z wieloma specjalistami kolejowymi z zakresu  drogi kolejowej, obiektów inżynieryjnych, trakcji elektrycznej, taboru kolejowego, organizacji ruchu, urządzeń srk, konstrukcji rozkładów jazdy i szeregu innych. Współpracujemy z wybitnymi specjalistami z uczelni technicznych m.in. z zakresu projektowania i nadzoru inwestycji. Dysponujemy bardzo dużą bazą współpracowników także dla szkoleń „miękkich” z zakresu finansów, ekonomii, zarządzania, szkoleń językowych. Mamy doświadczenie w pisaniu wniosków i realizacji projektów dofinansowywanych ze środków unijnych.

 


 

Niedawne tragiczne wydarzenia przypomniały o niezwykle ważnych kwestiach związanych z bezpieczeństwem przewozów kolejowych. Na krótki czas kolej znalazła się w centrum zainteresowania opinii publicznej. Dlaczego dzieje się tak tylko przy okazji wypadków i katastrof kolejowych? W dniach 19-20 czerwca w Warszawie odbędzie się konferencja „Wyzwania polskiej infrastruktury kolejowej”, organizowana przez Wydawnictwo Rynek Kolejowy oraz CS Szkolenie i Doradztwo. Wśród najważniejszych tematów, które zostaną wówczas poruszone, znajdą się te związane z inwestycjami w srk i kapitał ludzki.

Program konferencji i formularz zgłoszeniowy - dostępne tutaj.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CS Szkolenie i Doradztwo pierwsze na liście

Kadry

CS Szkolenie i Doradztwo pierwsze na liście

wś, Rynek Kolejowy/CS Szkolenie i Doradztwo, 11 lipca 2011 11 lipca 2011

Jaki system szkoleń dla kolei?

Kadry

Jaki system szkoleń dla kolei?

Rynek Kolejowy 24 lutego 2013

Związki zawodowe chcą symulatorów

Tabor i technika

Związki zawodowe chcą symulatorów

Rynek Kolejowy 14 marca 2013

Zobacz również:

CS Szkolenie i Doradztwo pierwsze na liście

Kadry

CS Szkolenie i Doradztwo pierwsze na liście

wś, Rynek Kolejowy/CS Szkolenie i Doradztwo, 11 lipca 2011 11 lipca 2011

Jaki system szkoleń dla kolei?

Kadry

Jaki system szkoleń dla kolei?

Rynek Kolejowy 24 lutego 2013

Związki zawodowe chcą symulatorów

Tabor i technika

Związki zawodowe chcą symulatorów

Rynek Kolejowy 14 marca 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5