CTL Logistics zamierza zwiększyć liczbę lokomotyw i znacznie obniżyć średnią ich wieku. Jednocześnie ze staraniami o pozyskanie nowego taboru trwa przetarg na sprzedaż niesprawnych lokomotyw z lat 60., 70. i 80. ubiegłego stulecia. W taborze spółki zastąpią je zarówno pojazdy nowe, jak i używane.
Przewoźnik wystawił na sprzedaż łącznie 10 jednostek należących do trzech serii. Żaden z pojazdów nie jest obecnie czynny. ET21 – 17, 66, 71 i 163 wymagają napraw poziomu P4 i P5. ST43 – 5, 11 i 14 są zdekompletowane. W złym stanie technicznym – co zaznacza sprzedający – znajdują się też TEM2 – 15, 141 i 239, z których dwie ostatnie nie mają ponadto polonizacji. Termin składania ofert upłynie 20 maja.
– „Wiosenne porządki” objęły sprzedaż 29 wagonów i 10 lokomotyw, które są już przez spółkę nieeksploatowane – uzupełnia rzecznik prasowy CTL Monika Mikon. Pozbywanie się wiekowych, niezdatnych do użytku pojazdów to część procesu odnowy taboru, którego celem jest poprawa współczynnika dostępności lokomotyw. Rzecznik zaznacza, że w taborze CTL pozostają wciąż czynne egzemplarze lokomotyw 3E/ET21, TEM2 i ST43, wykorzystywane na liniach w południowej Polsce. Dopóki postępowania trwają, przedstawicielka przewoźnika nie chce ujawniać szczegółów na temat skali zainteresowania oraz rodzaju podmiotów zainteresowanych zakupem lokomotyw.
Oprócz samego odmłodzenia parku taborowego CTL planuje zwiększenie liczby pojazdów trakcyjnych oraz wagonów. – To jeden z celów CTL Logistics, który ma przełożyć się na jakość oferowanych usług. Inwestycje w sprzęt zwiększają naszą konkurencyjność, wpływają na poprawę jakości obsługi naszych dotychczasowych klientów oraz umożliwią nawiązanie współpracy z nowymi – wyjaśnia Mikon.
Po inwentaryzacji posiadanego taboru z myślą o planowanych działaniach rynkowych spółka rozpoczęła klika postępowań zakupowych. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest ogłoszony w kwietniu
przetarg na 50 lokomotyw elektrycznych. Forma ich pozyskania nie została jeszcze przesądzona. – Postępowanie na elektrowozy z założenia miałoby skutkować umową dzierżawy, jednak nie wykluczamy innych rozwiązań. Rozważamy także leasing czy też zakup na własność. Decyzja ostateczna co do formuły współpracy i ostatecznego doposażenia w konkretne ilości zapadnie po otrzymaniu wszystkich ofert od potencjalnych dostawców i po ich analizie wewnętrznej – zastrzega rzecznik CTL.
Mikon przypomina też o niedawnych zakupach taboru trakcyjnego:
dwóch nowych elektrowozach Dragon produkcji Newagu oraz
sześciu używanych lokomotywach spalinowych BR232, mających zastąpić wycofywane ST43. CTL zamierza odnowić także swój park wagonowy: trwa postępowanie na
zakup 75 nowych wagonów platform z dofinansowaniem unijnym w wysokości prawie połowy wartości przedsięwzięcia. Docelowo ma być zakupionych ok. 300 nowych wagonów.