Tworzone przez samorządy Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego przygotowało listę inwestycji do realizacji ze środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) w latach 2014-2020 na swoim terenie. Znalazły się w nim m. in. budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej i rozbudowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.
Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego to organizacja współpracy samorządów, m.in. województwa zachodniopomorskiego, miast Szczecin, Goleniów i Świnoujścia czy starostwa powiatowego i miasta Police. Wnioski o wsparcie unijne inwestycji złożyły wspólnie, bo jak tłumaczą, idea integracji jest podstawą Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) – które samorządy będą mogły wspólnie realizować w nowej perspektywie UE.
W ramach przygotowania ZIT w nowej perspektywie UE 2014 – 2020, SOM przygotowało listę inwestycji do realizacji ze środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Kompleksowa informacja w tej sprawie trafi do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Na liście projektów, które są planowane do realizacji w perspektywie 2014-2020 znajdują się:
-
Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej
-
Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie oraz zakup taboru tramwajowego
-
Przebudowa infrastruktury transportu publicznego i zakupu taboru autobusowego na obszarze Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego
-
Budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju – etap II
-
Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i w sektorze mieszkaniowym na terenie SOM
-
Modernizacja sieci ciepłowniczych i chłodniczych na obszarze Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego
Jak tłumaczą samorządy, inwestycje te są jednym z elementów składowych Nadodrzańskiego Korytarza Logistyczno – Przemysłowego, który planuje stworzyć Miasto Szczecin wraz s gminami Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Korytarz będzie programem inwestycyjnym, który w oparciu dostęp do wody, (niezbędny dla istotnej grupy inwestycji gospodarczych jak produkcja wielkogabarytowa), a także o powiązania geograficzne, branżowe, infrastrukturalne i społeczne przyczynią się do rozwoju szczecińskiej metropolii.
Koncepcja SKM zakłada wydłużenie obecnej siatki połączeń o kilkukilometrowy odcinek pomiędzy stacją Szczecin Główny a Szczecin Niebuszewo (linia kolejowa 406) wraz z uruchomienie na nim kilku przystanków, a docelowo dalsze wydłużenie tej trasy do Polic. Prezentowaliśmy ją w numerze 3/2013 miesięniczka "Rynek Kolejowy". Od tego czasu zainteresowanie SKM rosło, aż w końcu projekt poparli radni miasta i marszałek województwa.