Czesi stworzą kolejną, po InterJet, markę pociągów. Nowe składy ComfortJet w układzie push-pull będą wykorzystywane do obsługi międzynarodowych linii do Niemiec do prędkości 230 km/h.
Marka ComfortJet ma objawić się Europie w roku 2024. Wówczas gotowe i homologowane mają być wagony, które České dráhy zamówiły w Siemens Mobility – Škoda Transportation. Nie chodzi jednak o pojazdu, które już kursują z Pragi do Chebu
w ramach marki InterJet, ale o podobne wagony, przygotowane do osiągania prędkości 230 km/h. Koleje Czeskie, zamówiły ich aż 180 (wraz z wagonami sterowniczymi). Produkcja pierwszych z nich ma się zacząć w najbliższych miesiącach (pierwsza połowa 2022 roku). Będzie się odbywać w Wiedniu (produkcja pudła) i w Ostrawie (zabudowa wyposażenia, systemów, wykończenie).
- Nazwa dla pociągów ComfortJet została wybrana w ankiecie pracowniczej. Odzwierciedla to, że jest to wyższy poziom obsługi niż w pociągach InterJet - wyjaśnił cytowany przez portal zdopravy.cz rzecznik Kolei Czeskich Petr Šťáhlavský.
Nowe wagony mają mieć nieco wygodniejsze wnętrza niż dedykowane InterJetowi, mają mieć w składzie wagon restauracyjny, będą też szybsze. W przestrzeni pasażerskiej 2 klasy znajdzie się niewielkie kino dziecięce, pomiędzy wagonami poruszać się będzie można przez szerokie drzwi, cała przestrzeń ma być bezbarierowa. Wagony będą ciśnieniowo szczelne, na pokładzie będzie można korzystać z systemu rozrywki, znajdzie się miejsce na przewóz aż 12 rowerów. Poza Czechami wagony mają być homologowane do ruchu w Niemczech, Polsce, Austrii, Słowacji i na Węgrzech.
Koleje Czeskie obecnie są
na etapie poszukiwań lokomotyw, które pociągną wagony do Hamburga i Grazu (na niektórych odcinkach w Niemczech i Austrii można już wykorzystać zaplanowaną prędkość maksymalną dla pociągów), czy do Budapesztu. Faworytem jest Siemens Mobility, choć przewoźnik nie informuje na razie o złożonych ofertach.