Partnerzy serwisu:
Biznes

Co z Odolanami? Burmistrz pyta, PKP zapowiada warsztaty urbanistyczne

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
18-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Co z Odolanami? Burmistrz pyta, PKP zapowiada warsztaty urbanistyczne
mat. PKP SA/Forum Architekci
Burmistrz warszawskiej dzielnicy Wola napisał list otwarty do PKP, w którym pyta o przyszłość należącego głównie do kolei obszaru Odolan. Członek zarządu PKP SA Michał Beim zapewnia, że samorząd i mieszkańcy będą włączeni w proces przemian tego postindustrialnego terenu.

Przypomnijmy, że na początku stycznia PKP SA na prośbę „Rynku Kolejowego” przedstawiła stanowisko w sprawie przyszłości terenu Odolan. Kluczowe to: utworzenie zaplecza PKP PLK dla modernizacji linii średnicowej oraz realizacja programu Mieszkanie Plus na tym terenie, a w dalszej perspektywie – utworzenie nowej tkanki miejskiej.

Logistyka ma tu pozostać, ale jako część obszaru o wymieszanych funkcjach. Spółka podkreśla, że jej celem jest rewitalizacja tego historycznie przemysłowo–logistycznego obszaru – przy jednoczesnym uwzględnieniu zarówno interesów mieszkańców Odolan i prowadzących tam obecnie działalność najemców. Ze stanowiskiem PKP można zapoznać się tutaj.

Na tekst „Rynku Kolejowego” zareagował burmistrz dzielnicy Wola Krzysztof Strzałkowski, na terenie której leżą Odolany. Opublikował on list otwarty do PKP SA i PKP PLK. – Niestety, mam wrażenie, że w sprawie Odolan poruszamy się w światach równoległych. Z Państwa opisu wynika, że nie ma żadnego problemu, prowadzony jest dialog z mieszkańcami, a Odolany czeka świetlana przyszłość, a teren ten będzie zagospodarowywany zgodnie z ideą „smart growth”. Z przykrością muszę stwierdzić, że Państwa dotychczasowe działania w kontekście Odolan ze „smart” nie mają nic wspólnego – pisze burmistrz.

Dzielnica Wola nie otrzymywała jednoznacznych odpowiedzi

– Przede wszystkim brakuje spójnej komunikacji Państwa planów i zamierzeń. Najświeższym tego przykładem jest kolejny tydzień oczekiwania na Państwa odpowiedź w sprawie ewentualnej budowy stacji przeładunkowej kruszyw i materiałów budowlanych. Brakuje dialogu z mieszkańcami Odolan, którzy obawiają się tego, jak zmieni się ich najbliższa okolica. Brakuje również bieżącej współpracy z Urzędem Dzielnicy Wola i w moim przekonaniu przekazywanie opinii publicznej uspokajających komunikatów o prowadzonym dialogu z władzami dzielnicy jest delikatnie mówiąc nadużyciem – czytamy w liście.

Burmistrz przedstawia katalog spraw, z którymi do Urzędu Dzielnicy Wola zgłaszają się mieszkańcy Odolan. Pierwsza to uciążliwa działalność przemysłowa prowadzona na terenach należących do PKP. – Z przykrością muszę stwierdzić, że nie wykazują Państwo elementarnej empatii w stosunku do oczekiwań i potrzeb mieszkańców Odolan. Oczywiście rozumiem, że historycznie był to teren przemysłowy. Jednak czasy się zmieniają i charakter tego fragmentu stolicy również się zmienia. Mam wrażenie, że jest to dla Państwa trudne do zaakceptowania – pisze burmistrz.

Kolejnym problemem jest wspomniana wcześniej stacja przeładunkowa kruszyw i materiałów budowlanych. – Przez wiele miesięcy brakowało jednoznacznego komunikatu z Państwa strony. To tylko podsycało niepokój mieszkańców Odolan, którzy obawiając się kolejnych uciążliwości zapowiadali społeczny protest przeciw tej inwestycji. Teraz dowiadujemy się o planach stworzenia zaplecza technicznego dla planowanej modernizacji linii średnicowej. W związku z tym chciałbym prosić o przedstawienie szczegółowych informacji dotyczących lokalizacji zaplecza technicznego, harmonogramu oraz zakresu planowanych prac na terenie Odolan – apeluje burmistrz.

Strzałkowski wytyka też chaos informacyjny związany z programem Mieszkanie+. Jak pisze, z doniesień medialnych wynikało, że na Odolanach powstanie duże osiedle mieszkaniowe realizowane w ramach wspomnianego programu. Później w oficjalnym piśmie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie potwierdziło tych informacji. – Teraz dowiadujemy się, że ta lokalizacja jest nadal brana pod uwagę. Chciałbym przypomnieć, że sprawa ta wywołuje ogromne emocje wśród mieszkańców, którzy obawiają się że ich mieszkania mogą stracić na wartości ze względu na pogorszenie jakości życia w okolicy. Na taki stan rzeczy może wpłynąć likwidacja zieleni, brak infrastruktury towarzyszącej np. garaży podziemnych oraz brak infrastruktury społecznej – wylicza burmistrz, który proponuje stworzenie okrągłego stołu w sprawie przyszłości Odolan. W pracach grupy roboczej oprócz przedstawicieli PKP oraz Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy mieliby brać udział przedstawiciele mieszkańców. – Chciałbym podkreślić, że tylko rzetelna informacja i pełna współpraca z mieszkańcami Odolan może zapewnić sukces przy rewitalizacji tego miejsca. Mam nadzieję, że ta propozycja spotka się z pozytywnym przyjęciem i jak najszybciej uda się rozpocząć wspólne prace związane z przyszłością Odolan – podsumowuje Krzysztof Strzałkowski.

Jest odpowiedź PKP SA

Członek zarządu PKP SA dr Michał Beim, do którego imiennie zaadresowano pismo, odpowiada na pytania i wątpliwości burmistrza. – Temat kompleksowego zagospodarowania Odolan jest stosunkowo nowy. PKP SA od wielu lat uważało, że jest to bardzo atrakcyjny teren dla budownictwa mieszkaniowego. W wyniku utworzenia rządowego programu Mieszkanie Plus, prace nad tym zagospodarowaniem tego terenu nabrały w ostatnich tygodniach nowej dynamiki. Docelowo założeniem PKP SA jest przekształcenie terenu Odolan w nowoczesną, funkcjonalną dzielnicę z dominującą funkcją mieszkaniową – mówi „Rynkowi Kolejowemu” dr Michał Beim. Partnerem PKP ma być BGK i BGK Nieruchomości, które zagospodarowałyby teren na rzecz Mieszkania Plus.

Jak zaznacza Beim, należy wziąć pod uwagę, że dzisiaj na terenie Odolan znajdują się obszary związane z obsługą techniczną inwestycji kolejowych oraz ruchu kolejowego. – Głównym celem Grupy PKP jest zapewnienie dobrych warunków dla funkcjonowania ruchu kolejowego – przypomina. Stąd też zarząd PKP podjął decyzję, że na czas kluczowej inwestycji, jaką jest modernizacja trasy średnicowej, część terenu Odolan zostanie udostępniona PKP PLK pod składowiska materiałów budowlanych oraz zaplecze budowy. – Funkcja związana z zapleczem budowy nie wyklucza realizacji Mieszkania Plus. Obie funkcje będziemy godzić poprzez odpowiednie etapowanie i koordynację obu inwestycji – zapewnia członek zarządu PKP SA.

Będą warsztaty urbanistyczne

Według jego zapewnień, ostateczny kształt przyszłej dzielnicy miałby się rozstrzygnąć w warsztatach urbanistycznych. – To procedura, do udziału w której zaprasza się wszystkich zainteresowanych – zarówno podmioty zainteresowane prowadzeniem działalności gospodarczej, jak i mieszkańców – i wspólnie stara się określić kształt przyszłych rozwiązań – tłumaczy Beim. Chodzi o proporcje poszczególnych funkcji obszaru, układ dróg czy zieleń miejską.

Dr Michał Beim podkreśla zalety Odolan, przede wszystkim świetną dostępność komunikacyjną – drogową i kolejową. Do tego wartość przyszłej dzielnicy ma podnieść realizacja nowoczesnej Stacji Muzeum, o której piszemy w tym wątku. Jak zdradza Beim, zgodnie z najnowszymi trendami urbanistycznymi jej teren będzie półotwarty, a część ekspozycji – dostępna całą dobę. – Będzie to nie tylko obszar oferty kulturalnej, ale też miejsce codziennych spacerów – zapewnia.

Podsumowując, w sprawie Odolan dwie rzeczy są dzisiaj pewne – realizacja Stacji Muzeum oraz zaplecza PKP PLK dla przebudowy linii średnicowej. Realizacja Mieszkania Plus zależy od BGK Nieruchomości, z którą PKP SA wypracowuje właśnie model inwestycji. Natomiast ostateczny kształt dzielnicy zostanie określony poprzez warsztaty urbanistyczne. Dr Beim podkreśla, że współpraca z mieszkańcami Woli i sąsiednich dzielnic oraz władzami samorządowymi jest dla PKP bardzo istotna i już w najbliższych tygodniach zorganizowane zostaną stosowne spotkania, na które zaproszeni zostaną mieszkańcy i samorządowcy. – Jesteśmy świadomi, że nie da się realizować tak ważnej inwestycji jak zagospodarowanie Odolan w oderwaniu od kontekstu urbanistycznego miasta – podsumowuje dr Beim.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5