Partnerzy serwisu:
Prawo

Co o kolei mówią kandydaci na prezydenta RP?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
17-06-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy, 17 czerwca 2010

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Co o kolei mówią kandydaci na prezydenta RP?
Trudno oprzeć się wrażeniu, że transport kolejowy nie jest kluczowym tematem poruszanym przez kandydatów na najważniejszy urząd w naszym państwie. Nie ma co także spodziewać się, że prezydent będzie decydował o kierunku rozwoju kolejnictwa w Polsce. Niektórzy z kandydatów wypowiedzieli się jednak i na ten temat.

Prowadzący w sondażach kandydat PO, Bronisław Komorowski w ostatnim czasie nie mówił nic na temat sytuacji kolei w Polsce. Niedawno jednak, jako pełniący obowiązki prezydenta RP po tragicznej śmierci Lecha Kaczyńskiego, podpisał dwie ustawy kolejowe: o Funduszu Kolejowym i Ustawę o komercjalizacji, restrukturyzacji, komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego PKP. Ostatnio także „Rynkowi Kolejowemu” udało się sfotografować marszałka „siedzącego” w jednym z wagonów PKP Intercity (zob. foto po lewej).

Jarosław Kaczyński wizytował niedawno zakłady montażowe Stadlera w Siedlcach. Przewodniczący PiS dotarł tam na pokładzie Flirta Kolei Mazowieckich. W trakcie wizyty Kaczyński wypowiedział się na temat sytuacji w kolejnictwie. - Trzeba jeździć różnymi środkami komunikacji, pociągi są w Polsce ważne; to jest jeden z dużych problemów, nie tylko ekonomicznych, ale i społecznych - powiedział Jarosław Kaczyński. - Pociąg to nie jest dla mnie nic szczególnego - dodał, sugerując, iż w przeszłości wielokrotnie korzystał z tego środka transportu. - Jest taka teza, że kolej to coś, co się kończy. Wystarczy jednak spojrzeć na miejsca, gdzie sytuacja się poprawiła. Liczba pasażerów wzrasta, jeśli połączeń jest więcej. Unowocześnienie kolei to przyszłość - podkreślił. - Jest w PKP wiele zdarzeń, które traktować należy jako niepokojące. Ograniczenie inwestycji, dziwne decyzje dotyczące prywatyzacji Kolei Mazowieckich – dodał kandydat na prezydenta. Wypowiedź ta spotkała sie z odpowiedzią ze strony Ministerstwa Infrastruktury.

Andrzej Olechowski na temat sytuacji na kolei wypowiedział się niedawno na swoim blogu. Skłoniły go do tego ostatnie wydarzenia związane z zawieszeniem kursowania części pociągów interREGIO przez PKP PLK. - Jeśli nikt nikogo nie puknie w główkę, 4 maja wypadnie z rozkładu jazdy 151 pociągów dalekobieżnych. Bez wielkich dramatów, bez wojny czy wybuchu wulkanu, rozleci się nasz system komunikacyjny. System, który jest elementem konstrukcji nośnej gospodarki i bezpieczeństwa kraju. Założę się, że nikt nawet o tym nie bąknie w kampanii prezydenckiej. Prezydent wprawdzie nie ma bezpośredniego wpływu na działanie kolei, ale odpowiada za bezpieczeństwo państwa. Ja dodatkowo uważam, że prezydent odpowiada też za spokój i komfort życia obywateli. Do zapewnienia tego komfortu i poczucia bezpieczeństwa nie wystarczą jednak górnolotne hasła patriotyczne. Trzeba sporo wiedzieć o gospodarce. A nie jest to wiedza wśród polskich partyjnych polityków powszechna. Stąd takie chęci do mówienia ogólnikami, które są bezpieczne i umysłowo nie męczą. Sprawa wewnętrznych walk na kolei dotyczy kilkuset tysięcy ludzi. Ich ważnych spraw życiowych i możliwości normalnego działania. Obiecuję, że o niej i o nich nie zapomnę – pisał Andrzej Olechowski. Kandydat określa siebie także jako entuzjastę szybkich kolei oraz zwolennika ekologicznych środków transportu zbiorowego.

- Polska kolej ma ogromy potencjał, na pewno nie wykorzystywany – uważa natomiast Waldemar Pawlak, kandydat na prezydenta z ramienia Polskiego Stronnictwa Ludowego. Podobno jakiś czas temu miał zachęcać do głosowania na siebie na peronie kolejowym w Żyrardowie i na stołecznym Dworcu Centralnym. Poza tym szef PSL korzysta z usług PKP Intercity (rzekomo codziennie o 7:20 dojeżdża do pracy pociągiem z domu i... stoi na korytarzu), co udało się nawet uchwycić na filmie autorstwa użytkownika innsajd:

 


 

Znany ze swoich zdecydowanych poglądów Janusz Korwin-Mikke wielokrotnie wypowiadał się na temat kolejnictwa. Jest on zdecydowanym zwolennikiem prywatyzacji spółek PKP. - Prywatna firma, kiedy nie działa – nie zarabia. Z punktu widzenia kolejarza – jemu pensja leci, a pociąg nie jedzie to tym lepiej, nie musi pracować – podkreślał Korwin-Mikke. – Problemy są tylko z państwowymi instytucjami: z państwową służbą zdrowia, szkolnictwem, państwowymi kolejami, stoczniami itd. Jeżeli jest coś prywatne, to nie ma problemu, a jeśli już nawet jest, to ma go właściciel, a nie my wszyscy – twierdzi. Pomimo wszystko, polityk przyznał kiedyś, że korzysta z usług kolei. – A czemu jadę koleją? Nie chce mi się męczyć prowadzeniem. A ponadto chcę odbić swoje pieniądze: gdy jeżdżę samochodem, to w cenie benzyny dopłacam do pasażerów kolei; gdy jadę koleją, to wszyscy automobiliści dopłacają do mnie! Ha! – pisał na swoim blogu. Kandydując na prezydenta stolicy, Korwin-Mikke również wypowiadał się w dość zdecydowanym tonie o kolei. Prawdopodobnie od tego czasu jego poglądy na tę gałąź transportu nie zmieniły się.

Za hasłem „Tiry na tory” opowiada się Bogusław Ziętek. – Drogi muszą być przywrócone zwykłym normalnym obywatelom, którzy nie są w stanie poruszać się po miastach i drogach naszego kraju – podkreśla Ziętek i postuluje wdrożenie programu rozwoju infrastruktury kolejowej. – Uruchomienie tego programu – po pierwsze – przysłuży się obywatelom, którzy giną w wypadkach drogowych. Po drugie, będzie również sposobem na rozwój wielkiego przedsiębiorstwa, jakim są Polskie Koleje Państwowe – tłumaczy. Ziętek opowiada się także za scaleniem wszystkich spółek kolejowych w jeden organizm PKP.

Nie udało nam się odnaleźć żadnych wypowiedzi na temat kolei  autorstwa Andrzeja Leppera, Kornela Morawieckiego i Marka Jurka.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5