NUMER 03/2019
NUMER 03/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Plany rozwojowe Grupy PKP
szukaj
Śledź nas:

CMK do 250 km/h. Mamiński: Obawiajcie się ekspansji polskiej kolei

| Witold Urbanowicz 23.01.2019 493

CMK do 250 km/h. Mamiński: Obawiajcie się ekspansji polskiej kolei
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Przedstawiciele rządu i Grupy PKP zapowiadają odwrócenie negatywnych trendów na kolei. – Chcemy odbudować kolej do polskich miast. To wymiar naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Przyjmujemy zadanie do wykonania i zameldujemy jego wykonanie, a potrafimy zrobić rzeczy, które jeszcze niedawno wydawały się niemożliwe – wskazuje Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.
Na odbywającym się dzisiaj Kongresie Rozwoju Kolei zostały wskazane największe wyzwania stojące przed polską koleją. Jak zapowiadał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, do 2023 r. rząd przeznaczy na kolej ponad 100 mld zł. – Blisko 9 tys. torów zostanie zmodernizowanych, a blisko 200 dworców zyska nowe oblicze. Do tego nowy i unowocześniony tabor. Kolej staje się przyjazna dla kolei – wyliczał Andrzej Adamczyk. – Degrengolada i niecelowe oszczędności rozpoczęły się w latach 90. Dzisiaj zmieniamy tę rzeczywistość. Naszym celem jest kolej bezpieczna, funkcjonalna i punktualna. Odwracamy szkodliwe myślenie – zapewniał minister, wymieniając w tym kontekście pierwszy program utrzymaniowy.

Szybciej i do miast bez kolei

Nasza kolej ma też przyspieszyć. – Zakończyliśmy proces uzgadniania zmian w rozporządzeniu dot. prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. To ostatnia bariera prawna, która blokuje powstanie linii kolejowych z prędkości do 250 km/h. Mam nadzieję, że CMK stanie się pierwszą linią, na której taka prędkość będzie rozwijana – mówił Adamczyk.

Jak dodaje minister, do konsultacji trafi ustawa o programie Kolej+. – W jego ramach chcemy odbudować kolej do polskich miast. To wymiar naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Wierzę, że niedługo – gdy będziemy patrzeć na mapę – nie będziemy już mówić o tym jakże doskonale widać granice zaborowe. Mamy ambicję, by pociągi zatrzymywały się w Sokołowie Podlaskim, Myślenicach czy Jastrzębiu-Zdroju. To ostatnie miasto jest ewenementem Europie. Nasi poprzednicy w 2008 r. zlikwidowali linię do Jastrzębia, teraz naprawiamy ten błąd. Skończył się czas, w którym polska kolej była zaniedbywana – podkreślał Andrzej Adamczyk.

Kolej kołem zamachowym gospodarki

Na otwarciu Kongresu Rozwoju Kolei głos zabierał też Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA. –Środowisko kolejowe nie będzie rozmawiać wyłącznie o przeszłości i podsumowaniu błędów. Nasze hasło to przyszłość i perspektywy. Kolej staje się jedną z głównych sił napędowych polskiej gospodarki. To tysiące linii kolejowych rewitalizowanych i modernizowanych. To 66 mld zł na program kolejowy. To 200 zmodernizowanych dworców. O ile znajdą się środki w perspektywie finansowej, to mamy przygotowaną listę kolejnych 100 dworców, którym będziemy przywracać świetność – mówił Krzysztof Mamiński.

– Kolej jest dla pasażera, dla Rzeczypospolitej. Perspektywy są dobre. Rząd przewiduje na to środki. Przyjmujemy zadanie do wykonania i zameldujemy jego wykonanie, a potrafimy zrobić rzeczy, które jeszcze niedawno wydawały się niemożliwe. Jeszcze niedawno mówiło się o niespójności, mało kto wierzył we wspólny bilet. On jest teraz dostępny – i, co trzeba podkreślić, to jedyny tego typu projekt w Europie – podkreślał Mamiński.

Jak wymieniał, kolej uczestniczy w wielu projektach rządowych, np. Mieszkanie+, Dostępność+ czy Centralny Port Komunikacyjny. – Chcemy, by CPK, którego istotnym elementem jest komponent Kolejowy, rozwijał się. Cieszymy się, że także dla ruchu towarowego – dodawał Mamiński.

Holding odpowiedzią na wyzwania konkurencji

Polska kolej ma być też bardziej konkurencyjna. – Budujemy Holding Grupy PKP. Proces jego tworzenia będzie wieloetapowy. Polska kolej musi być przygotowana do konkurencji w ramach IV pakietu kolejowego. Wierzę, że struktura Holdingu będzie korzystna także dla innych spółek kolejowych – wskazywał minister Andrzej Adamczyk.

– Działamy w sferze odwrócenia tendencji atomizacji spółek kolejowych. Już w zeszłym roku połączyliśmy kilka spółek, w tym roku będą kolejne. Cieszę, się, że Holding Grupy PKP jako struktura kolejowa Rzeczypospolitej zafunkcjonuje. Jest kilkanaście obszarów współpracy, w których powinniśmy działać wspólnie – dla klienta. To m.in.skoordynowana oferta towarowa i pasażerska, wspólna reprezentacja na arenie międzynarodowej – mówił prezes Krzysztof Mamiński. – Za rok lub półtora będziemy mogli powiedzieć: obawiajcie się ekspansji na inne rynki, bo jesteśmy do tego przygotowani – zakończył prezes PKP SA.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42930)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42930)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2019
NUMER 03/2019
Ten numer „Rynku Kolejowego” jest pierwszym zamykanym przez nas w tym roku, więc zdecydowaliśmy się na pokazanie planów Grupy PKP na najbliższą przyszłość. Nadal głównymi tematami pozostają budowa struktury holdingowej, wspólny bilet czy tempo realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Zarządy spółek mówią o postępach i wytężonej pracy, ale część pasażerów i wykonawców patrzy na te kwestie inaczej. O tym wszystkim w raporcie i innych tekstach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5