W sobotę otwarty został tunel miejski (City-Tunnel) w Lipsku. W uroczystościach wzięło udział ponad 4 000 osób. Uczestniczyli oni w otwarciu „najnowocześniejszego projektu komunikacyjnego Niemiec”, jak ocenił przedsięwzięcie szef Kolei Niemieckich (Deutsche Bahn) Rüdiger Grube. Premier landu Stanislaw Tillich i nadburmistrz miasta Burkhard Jung podkreślili znaczenie nowego rozwiązania dla miasta. Dzięki temu wzrośnie rola Lipska jako punktu centralnego środkowych Niemiec. Na niektórych trasach przejazd do centrum miasta skóci się nawet do 45 minut.
Natłok pasażerów w sobotnie popołudnie był tak duży, że policja musiała zablokować dostęp do nowej, podziemnej stacji na dworcu głównym. Ruch próbny nie obył się bez awarii, ale dzień kolej zakończyła sukcesem. Okazję do bezpłatnych przejazdów próbnych wykorzystało w tym dniu 20 000 osób. W niedzielę krótko po północy rozpoczął się regularny ruch pociągów na tej trasie. Ale i tu wystepowały drobne trudności: opóźnienia, spowodowane zmianami ruchu pociągów, oraz blokujący drzwi pasażerowie. Z powodu robot torowych tunelem przejechal też wyjątkowo ICE do Drezna.
Projekt rozpoczęto na początku 2003 roku, szacując koszty na 960 mln euro. Planowo zakończona budowa stanowi serce nowej sieci kolei podmiejskiej środkowych Niemiec, S-Bahn Mitteldeutschland. Z prędkościa do 160 km/h 51 nowych składów Talent-2 łączyć będzie 104 dworce w Saksonii, Saksonii-Anhalt, Brandenburgii i Turyngii z Lipskiem sześcioma liniami (do Oschatz, Bitterfeld, Gaschwitz, Halle, Hoyerswerdy, Geithain i Zwickau) na łącznej długości 430 km. Pierwsze plany tego przedsięwzięcia sięgają 1911 roku. Już wtedy Siemens proponował podziemne połączenie oddanego w 1915 roku do użytku dworca głównego z dworcem bawarskim (Bayrischer Bahnhof). Cała trasa liczy ponad półtora kilometra.