Pasażerowie skarżą się, ze motorniczowie w upalne dni stosują ciepły guzik także w pojazdach niewyposażonych w klimatyzację. Zapytani przez nas pracownicy zasłaniają się obowiązującymi przepisami i instrukcjami. – Przypadki takie należy zgłaszać do TW w celu wyciągnięcia konsekwencji służbowych wobec winnych pracowników – odpowiada Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Problem pojawia się w tramwajach starszego typu bez klimatyzacji – odczuwalny jest zwłaszcza pojazdach z małymi uchylnymi oknami. Nieotwieranie drzwi ogranicza wymianę powietrza i znacząco pogarsza komfort podróżnych. Pytani przez nas motorniczowie wskazują na wywieszone wcześniej zakładach i ekspedycje instrukcje nakazujące używanie ciepłego guzika we wszystkich typach pojazdów bez względu na fakt posiadania klimatyzacji.
Tramwaje Warszawskie jednak zdecydowanie przekonują, że motorniczowie nie powinni używać ciepłego guzika w pojazdach bez klimatyzacji. – Zasady stosowania tzw. ciepłego guzika ustala Zarząd Transportu Miejskiego. Zgodnie z zaleceniami od 20 marca (w ostatnim zaleceniu – od maja) do 2 listopada w tramwajach niewyposażonych w klimatyzację przedziału pasażerskiego motorniczy powinien, w godz. 6.00 – 22.00, otwierać drzwi samodzielnie, nie udostępniając funkcji tzw. ciepłego guzika pasażerom – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Ciepły przycisk w pojazdach bez klimatyzacji należy stosować przez całą dobę jedynie w pozostałej porze roku – od listopada do maja.
Jednocześnie spółka zapowiada, że motorniczowie niestosujący się do zaleceń w sprawie ciepłego guzika muszą liczyć się z konsekwencjami. – Stwierdzone przypadki uaktywniania ciepłego guzika przez motorniczych są naruszeniem ich obowiązków służbowych. Należy zgłaszać je do TW w celu wyciągnięcia konsekwencji służbowych wobec winnych pracowników – mówi Powałka.
W podobnym tonie wypowiada się Zarząd Transportu Miejskiego. – Nasze zasady są jasne. Niestosowanie się do nich to nieprawidłowa obsługa. System ciepłego guzika powinien być aktywny przez cały dzień niezależnie od pory roku jedynie w tramwajach wyposażonych w klimatyzację całopojazdową podczas jej działania – mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy organizatora. Jak dodaje, za niestosowanie się do tych wytycznych obowiązuje kara w wysokości 25-krotności stawki przewozowej za każdy stwierdzony przypadek.