Partnerzy serwisu:
Fotorelacje

Ciekawostki Innotrans: Stoisko Alstom

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Choć wiele osób, szczególnie wśród miłośników kolei, najbardziej na targach interesuje wystawa taboru, to istotą takiej imprezy jak Innotrans są jednak stoiska firm. Francuski gigant Alstom oprowadził nas po swoim targowym „domu” i trzeba przyznać, że była to ciekawa podróż.

Koncepcja stoiska Alstomu na targach Innotrans opierała się na prezentacji kilku etapów produkcji z różnych działów, które wyjaśniali eksperci pracujący w koncernie. Pracę – a więc i zwiedzanie – zaczyna się zawsze od fazy koncepcyjnej (fot. 1). Na przykładzie modeli członów pociągów dużych prędkości tłumaczono, w jaki sposób wybiera się typ taboru najbardziej optymalny dla danego zamówienia. Można zatem było złożyć sobie pociąg z wychylnym pudłem lub bez, parterowy lub piętrowy, z wózkami wspólnymi lub klasycznymi.

Przy okazji okazało się, że Alstom powraca do koncepcji towarowego KDP (powraca, bowiem francuska poczta korzystała z pociągów typu TGV La Poste przez wiele lat). Opracowane zostały dwa typy takiego taboru: bez limitu masy towarów, producent jest gotowy opracować pociąg towarowy pędzący 200 km/h. Jeśli jednak masę towarów ograniczymy, możemy nawet uzyskać prędkości rzędu 350 km/h – jak w pociągach pasażerskich.

Następnie producent wyjaśniał swoje koncepcje systemów transportowych – Axonis (metro) i Attractis (tramwaj) (fot. 2) Jak się dowiadujemy, są to modułowe zestawy koncepcyjne, z których Alstom ”wyjmuje” elementy pasujące do danego zamówienia. Z drugiej strony, ponieważ są to marki zbudowane jednak na standardowych komponentach, nie ma problemu by powiązać rozwiązania francuskiego koncernu z pracami innych firm; tak będzie np. w Dubaju, gdzie Alstom „dowiąże się” do linii metra wybudowanej przez konsorcjum Mitsubishi.

Producent nie zapomniał o pokazaniu światowego zasięgu swoich projektów (fot. 3), przypominając, że oprócz taboru jest też wykonawcą infrastruktury czy systemów sterowania ruchem. Następnym krokiem była zatem prezentacja nowatorskich maszyn wykorzystywanych w najciekawszych realizacjach. Przykładowo torowisko linii metra w Rijadzie wykonuje specjalna maszyna (fot. 4), przyspieszająca (wg zapewnień Alstomu) prace z 18 do 200 metrów torowiska w ciągu jednej zmiany; pracując bez przerwy może ułożyć 4,2 km torów tygodniowo.

Zaprezentowano też ciekawe podkłady dla linii Crossrail w Londynie (fot. 5), montowane na specjalnej poduszce. Celem tego rozwiązania jest obniżenie drgań przenoszonych na grunt przez przejeżdżający pociąg. Alstom chwali się, że efekty są takie same, jak przy zastosowaniu tradycyjnych płyt betonowych (slabów) z tłumieniem, ale technologia wykorzystująca podkłady jest od nich 20 procent tańsza. Ciekawe są również rozwiązania przyspieszające regulację sieci trakcyjnej (fot. 6.). Na targach można było również obejrzeć systemy sterowania i zarządzania ruchem (fot. 7.) i model „skanera” pociągowego, o którym pisaliśmy w miesięczniku „Rynek Kolejowy”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bagatelizowany problem zwierząt na torach

Innowacje

Bagatelizowany problem zwierząt na torach

Martyn Janduła 12 grudnia 2016

Jak chronić zwierzęta przed pociągami?

Infrastruktura

Jak chronić zwierzęta przed pociągami?

Martyn Janduła 08 grudnia 2016

Greenbrier: Ktoś wpadł na pomysł, że wagony będą hałasować mniej

Tabor i technika

Zobacz również:

Glaspo: Specjaliści od szklenia pociągów i pojazdów komunikacji miejskiej

Tabor i technika

Glaspo: Specjaliści od szklenia pociągów i pojazdów komunikacji miejskiej

Martyn Janduła 02 listopada 2016

Przyrządy diagnostyczne wciąż pożądane

Infrastruktura

Przyrządy diagnostyczne wciąż pożądane

Martyn Janduła 12 października 2016

Poznański FPS z ofertą nowych wagonów pasażerskich na Innotrans 2016

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Bagatelizowany problem zwierząt na torach

Innowacje

Bagatelizowany problem zwierząt na torach

Martyn Janduła 12 grudnia 2016

Jak chronić zwierzęta przed pociągami?

Infrastruktura

Jak chronić zwierzęta przed pociągami?

Martyn Janduła 08 grudnia 2016

Greenbrier: Ktoś wpadł na pomysł, że wagony będą hałasować mniej

Tabor i technika

Zobacz również:

Glaspo: Specjaliści od szklenia pociągów i pojazdów komunikacji miejskiej

Tabor i technika

Glaspo: Specjaliści od szklenia pociągów i pojazdów komunikacji miejskiej

Martyn Janduła 02 listopada 2016

Przyrządy diagnostyczne wciąż pożądane

Infrastruktura

Przyrządy diagnostyczne wciąż pożądane

Martyn Janduła 12 października 2016

Poznański FPS z ofertą nowych wagonów pasażerskich na Innotrans 2016

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5