Chiny otworzyły ostatni odcinek kolejowego korytarza kolei dużych prędkości wschód-zachód. Szybką koleją pojedziemy niemal przez cały kraj, z Lianyungang nad Morzem Żółtym do Urumczi w autonomicznym regionie Sincjang, zamieszkanym głównie przez Ujgurów.
Ostatni odcinek o długości 185 km między Xuzhou i Lianyungang na wschodzie został otwarty w tym tygodniu. Między tymi miastami pojedziemy w mniej niż godzinę. Z kolei pierwszy odcinek linii od Zhengzhou do Xi'an, stolicy prowincji Shaanxi i ważnego centrum logistycznego, rozpoczął działalność w 2010 roku.
Cały korytarz kolejowy wschód-zachód ma długości 3422 km. Przebiega przez prowincje Jiangsu, Anhui, Henan, Shaanxi, Gansu, Qinghai i ujgurski region autonomiczny Sincjang.
Zgodnie z planami chińskiego rządu do roku 2035 sieć kolejowa w Państwie Środka ma się powiększyć do 200 tysięcy kilometrów. Priorytetem ma być połączenie Wybrzeża z odległymi prowincjami i tym samym ich większe uzależnienie od Pekinu. Sama sieć KDP ma mieć długość 70 tysięcy kilometrów. Obecnie liczy ona ponad 36 tysięcy kilometrów.
W najbliższym czasie w Chinach budowana będzie 432,4-kilometrowa linia kolejowa łącząca Czengdu, stolicę prowincji Syczuan, z Czonking.
Pasjonującą historię budowy chińskiego KDP
można przeczytać tutaj.