Koleje Chińskie ogłosiły, że w bieżącym roku zainwestują w infrastrukturę równowartość 104,2 mld dolarów. Mimo że to nieco mniej niż w budżecie inwestycyjnym na rok 2013, to całkowita długość planowanych do oddania w tym roku nowych linii kolejowych wciąż jest bardzo imponująca.
Jak informuje chińska agencja informacyjna Xinhua, w 2014 roku chińska sieć kolejowa zyska 6000 km nowych linii. Przedstawiciele chińskiej kolei przypominają, że w ostatnich latach sieć Chin powiększyła się do 100000 km w ostatnim roku, z czego 10000 km to sieć kolei dużych prędkości. Plany chińskiego rządu - pomimo skandali związanych z aferami korupcyjnymi oraz nadżyciami, do których dochodziło przy budowie nowych linii - wciąż są bardzo ambitne. Do 2020 roku Chińczycy deklarują powiększenie swojej sieci o kolejne 20 tys. km, co dałoby łącznie 120 tys. km.
Również plany przewozowe przewidują wzrost. W ubiegłym roku Koleje Chińskie przewiozły około 2 mld pasażerów. W roku 2014 ma ich przybyć 270 mln. Przewozy towarowe mają natomiast wykazać wzrost na poziomie 2 proc - do 3,28 mld ton w 2014 roku.
Chcą budować w innych krajach
Chiny - pomimo porażek i wpadek przy intensywnej i szybkiej budowie sieci kolejowych, są coraz bardziej pewne swoich sukcesów w dziedzinie rozbudowy systemów kolejowych - w tym kolei dużych prędkości. KDP to w tej chwili infrastrukturalna wizytówka Chin, która ma zachęcać inne kraje do korzystania z know-how kolejowej potęgi. Przypomnijmy, że kraj coraz częściej zachęca m. in. Europejczyków do skorzystania zarówno z doświadczenia, jak i chińskich pieniędzy na budowę linii kolejowych.
W grudniu 2013 roku premier Chin zaproponował premierowi Wielkiej Brytanii wybudowanie linii kolejowych łączących planowaną linię KDP z innymi miastami kraju. Nieco wcześniej, bo w listopadzie 2013 roku, premier Chin zapewnił o przyznaniu kredytu na modernizację oraz o udziale w przebudowie linii kolejowej Belgrad - Budapeszt. Inwestycja ma skrócić czas podróży z ośmiu do trzech godzin. To jednak nie wszystko. Trwają również rozmowy rządu Rumunii z władzami Chin w sprawie budowy linii KDP, która miałaby połączyć miasto portowe Konstanca z Bukaresztem i wybiegłaby poza granice kraju, w kierunku Wiednia.