Chińska sieć kolei dużych prędkoŚci ma już taką samą długoŚć, jak łączna długoŚć wszystkich linii dużych prędkoŚci na Świecie, a do końca 2015 roku powinna urosnąć do 16 tys. km. Mimo to Chińczycy nie zwalniają tempa. 25 grudnia ich prototypowy pociąg pojechał 500 km/godz.
Chińskie Ministerstwo Kolei dopiero na koniec minionego tygodnia podało, że sukcesem zakończyły się testy ich najnowszego pociągu dużych prędkoŚci, które przeprowadzono w dniu 25 grudnia na linii Pekin – Szanghaj. SzeŚcioczłonowy prototyp chińskiego pociągu nowej generacji został w całoŚci wyprodukowany w Kraju Środka. Jego maksymalna moc trakcyjna wynosi 22 800 kW. Dla porównania składy CRH380, które kursują obecnie między Pekinem a Szanghajem z prędkoŚcią 300 km/godz. dysponują mocą 9 600 kW.
Pojazd ma podobny do japońskiego pociągu E2 wydłużony nos przypominający tradycyjny chiński miecz. Wszystkie jego wózki napędzane są silnikami znajdującymi się pod podłogą, jak w przypadku europejskich składów dużych prędkoŚci ICE 3, Velaro, ETR 610 czy AGV.
Podczas jazd próbnych nowy pociąg został bardzo dokładnie przetestowany przez chińskich inżynierów, szczególnie pod kątem zachowania pociągu i toru w trakcie jazdy z tak dużą prędkoŚcią. Analizie poddano oddziaływanie kół z szyną, nowe materiały i technologie, komfort jazdy, wibracje i poziom hałasu. Dalsze badania dotyczyły norm bezpieczeństwa oraz aerodynamiki.
Przypomnijmy, że również w grudniu najnowszy chiński pociąg bardzo dużych prędkoŚci z serii CRH380AL podczas jazd testowych na linii Pekin – Szanghaj ustanowił Światowy rekord prędkoŚci pociągu seryjnego jadąc 486,1 km/godz.
Testy te mają prawdopodobnie na celu zatarcie niemiłego wrażenia po trudnym dla chińskich kolei roku 2011. Kilka miesięcy temu doszło do zderzenia dwóch pociągów dużych prędkoŚci, wskutek czego Śmierć poniosło 35 osób, natomiast w lutym 2011 roku minister ds. kolei Liu Zhijun, kluczowa postać odpowiedzialna za boom w sektorze kolejowym w Chinach, został odwołany po serii zarzutów korupcyjnych. Wyrok w tej sprawie jeszcze nie zapadł.