Dworce kolejowe w Bydgoszczy, Gliwicach i Szczecinie czekają cierpliwie na modernizacje. Wnioski o dofinansowanie modernizacji znalazły się na liście rezerwowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kolejarze liczą na pieniądze w ramach programu. Istnieje jednak szansa, że nawet gdy wnioski nie zostaną dofinansowane, modernizacje zostaną przeprowadzone. „Rynek Kolejowy” sprawdził, na jakim etapie są prace przygotowawcze.
Jak „Rynek Kolejowy" dowiedział się od PKP SA, spółka liczy na decyzję o wpisaniu projektów modernizacji dworców w Bydgoszczy, Gliwicach i Szczecinie na listę podstawową w ramach POIiŚ-u. Jednak niezależnie od tego, PKP SA przygotowuje się do remontów tych obiektów. Jakie kroki do tej pory podjęto?
Bydgoszcz
- Został dokonany przez zarząd PKP SA wybór konkretnego wariantu koncepcji przebudowy dworca. Trwają prace nad dokończeniem przez firmę Rail Projekt prac projektowych wybranego wariantu, zleconych przez PKP Oddział Dworce Kolejowe. Deklarowany termin ich zakończenia to 30 października 2011r. – poinformowała „Rynek Kolejowy” Barbara Leszczyńska z zespołu prasowego PKP SA. Po przyjęciu opracowania ma zostać ogłoszony przetarg na wykonanie Studium Wykonalności.
Gliwice
- Stan zaawansowania prac projektowych jest taki, jak w przypadku dworca bydgoskiego, z tym, że zatwierdzony przez zarząd PKP SA wariant przebudowy powstał w oparciu o zatwierdzoną wspólnie z miastem Gliwice przebudową obszaru wokół dworca kolejowego – dowiedział się „Rynek Kolejowy” w biurze prasowym PKP SA.
Szczecin
Plany modernizacji dworca kolejowego w Szczecinie są na etapie przygotowania materiałów przetargowych (wspólnie z miastem Szczecin) do przetargu na wybór wykonawcy koncepcji wielobranżowej przebudowy dworca oraz jego otoczenia. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy przetarg zostanie ogłoszony.
Szacowane koszty remontów dworców to: Bydgoszcz - 140 mln zł, w tym 80 mln zł z POiŚ, Gliwice - 98 mln zł, w tym z POiŚ 55 mln zł, Szczecin - 122 mln zł, w tym z POiŚ 70 mln zł.