Partnerzy serwisu:

Budujemy metro od 30 lat

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-04-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lubiemetro.pl

Podziel się ze znajomymi:

Budujemy metro od 30 lat
W poniedziałek minęło 30 lat od rozpoczęcia budowy metra w Warszawie. Ukończenie I linii trwało 25 lat. Ile poczekamy na rozbudowę sieci kolei podziemnej?

Choć przymiarek do budowy metra w Warszawie na przestrzeni lat było wiele, inwestycja wystartowała na dobre dopiero w latach 80. Prace przy obecnej I linii rozpoczęto dokładnie 15 kwietnia 1983 r. Wtedy pomiędzy stacjami A-4 Stokłosy i A-5 Stokłosy w ziemię wbito pierwszy pal stalowy tzw. berlińskiej ścianki, stanowiącej obudowę wykopu. Jeszcze w tym samym roku ruszyła także budowa wspomnianych stacji.

Metro miało przebiegać przez środek dzielnicy Ursynów. Z uwagi na brak zabudowy w tym korytarzu zdecydowano się na prowadzenie prac metodą odkrywkową. Na całej długości dzielnicy wykopano wielki rów o szerokości 14 metrów i głębokości ok. 12 metrów. Wewnątrz osłoniętego palami wykopu umieszczano prefabrykowaną żelbetową odbudowę tunelu dla dwóch torów. Produkcją prefabrykatów zajmowała się Służewiecka Fabryka Domów, gdzie powstawała wielka płyta dla budownictwa wielorodzinnego.

Dalszy odcinek, od stacji Wilanowska, budowano już metodą górniczą za pomocą dwóch tarcz ręcznych ze Związku Radzieckiego. Nie obyło się jednak bez sporych utrudnień – stacje były budowane odkrywkowo, co wymuszało rozkopywanie wielu ulic. Jak już pisaliśmy, pierwszy odcinek, z uwagi na kryzys gospodarczy oraz transformację ekonomiczną, został oddany do ruchu dopiero w 1995 r. Budowę całej linii ukończono w 2008 r.

Rozbudowa metra cały czas trwa. Często pada pytanie: czy doczekamy się jej zakończenia? Wydaje się to mało prawdopodobne. I nie dlatego, że prace postępują u nas powoli. Przykłady innych miast pokazują raczej, że rozbudowa metra to ciągły proces. Miasta rozrastają się, powstają nowe osiedla, które trzeba obsłużyć, układy ulic stają się niewydolne. Po skończeniu już zaplanowanych tras przyjdzie zatem pora na budowę kolejnych nowych połączeń. I niewykluczone, że do Warszawy dołączą inne miasta. O kolei podziemnej myślą Kraków i Wrocław.

Tekst pochodzi z bloga "Lubię metro" - www.lubiemetro.pl
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Pasażer

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Roman Czubiński 08 września 2024

Czy warto inwestować w metro?

Infrastruktura

Czy warto inwestować w metro?

Jakub Balik, Robert Wojciechowski 21 stycznia 2024

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Pasażer

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 24 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Zobacz również:

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Pasażer

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Roman Czubiński 08 września 2024

Czy warto inwestować w metro?

Infrastruktura

Czy warto inwestować w metro?

Jakub Balik, Robert Wojciechowski 21 stycznia 2024

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Pasażer

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 24 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5