Partnerzy serwisu:
Innowacje

BRIK, czyli 50 milionów na badania i rozwój od PLK i NCBiR

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
09-10-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
BRIK, czyli 50 milionów na badania i rozwój od PLK i NCBiR
Fot. Adam Kilian
Zarządca infrastruktury i NCBiR ogłosiły dziś uruchomienie wspólnego konkursu na innowacje na torach. Nabór wniosków do konkursu zacznie się jeszcze w tym miesiącu. Do zgarnięcia jest aż 50 milionów złotych dofinansowania.

– Jeżeli nie będzie polskich innowacji w obszarze transportu kolejowego, to zawsze będziemy zależni od rozwiązań obcych; one z kolei nie zawsze pasują do polskiej rzeczywistości – mówił dziś podczas prezentacji konkursu prof. Łukasz Szumowski z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jego zdaniem, kolej już jest innowacyjna, m.in. w zakresie przetwarzania danych czy w dziedzinie energetyki. – Jako ministerstwo nauki staramy się wspierać te działania ręka w rękę ze Strategią Odpowiedzialnego Rozwoju – dodał.

Projekt, nazwany BRIK (od Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej) realizowany jest w ramach mechanizmu Wspólne Przedsięwzięcie w ramach którego NCBiR wspólnie z Partnerem wspiera realizację Agendy Badawczej opracowanej na podstawie zaproponowanych przez Partnera obszarów badawczych wpisujących się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje.

Pierwszy nabór już w tym miesiącu

– Kolej to bardzo ważny partner strategiczny dla NCBiR. Przy rozważaniu partnerów bierzemy pod uwagę, czy podmiot ma potencjał jeśli chodzi o wdrażanie innowacyjnych rozwiązań. Na kolei mamy już takie doświadczenia – powiedział zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. dr hab. inż. Aleksander Nawrat, przywołując takie programy jak Innotabor. Nawrat podkreślił też wagę współpracy biznesu i uczelni na kolei.

Budżet programu BRIK wynosi aż 50 mln złotych – w tym po połowie pieniędzy NCBiR (środki z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój) i PLK (środki własne). Horyzont czasowy programu to 2023 rok, z ambitnym harmonogramem. Umowę wykonawczą między NCBiR a PLK zawarto 18 września, a już 30 października tego roku ma się rozpocząć przyjmowanie wniosków. Potrwa ono do 29 grudnia. Po ocenie wniosków w trybie konkursowym, do końca marca wybrane zostaną projekty do realizacji.

Pięć obszarów tematycznych

Jak wyjaśniał członek zarządu PLK ds. rozwoju i przygotowania inwestycji Włodzimierz Żmuda, celem przedsięwzięcia jest podniesienie innowacyjności rozwiązań stosowanych przez PLK – w aż pięciu różnych dziedzinach. – Kto się nie rozwija, ten się cofa – podkreślił Żmuda.

Wyróżnione obszary to: digitalizacja i przetwarzanie parametrów ruchu kolejowego, mniejsza ingerencja transportu kolejowego w środowisko, zwiększenie dostępności i wytrzymałości obiektów związanych z obsługą podróżnych, większa odporność infrastruktury na czynniki klimatyczne i ingerencję osób trzecich oraz usprawnienie procesu utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej.

Cel główny BRIK to wzrost innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego, a cele szczegółowe to m.in.: wzrost aktywności B+R w obszarze infrastruktury kolejowej, wzrost liczby innowacyjnych rozwiązań, poprawa efektywności eksploatacji i zarządzania oraz zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu kolejowego na środowisko. – Mam nadzieję, że ten projekt wspomoże rozwój polskich rozwiązań dla polskiej kolei – podsumowuje minister Szumowski.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Bentley Systems przejmuje firmę geoprzestrzenną

Innowacje

Bentley Systems przejmuje firmę geoprzestrzenną

inf . pras. 06 września 2024

Chiński "tramwaj bezszynowy" ma szansę zaistnieć w Australii

Zintegrowany transport

Chiński "tramwaj bezszynowy" ma szansę zaistnieć w Australii

Przemysław Farsewicz 26 listopada 2023

Austria: Cementownia inwestuje w pojemniejsze wagony

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Bentley Systems przejmuje firmę geoprzestrzenną

Innowacje

Bentley Systems przejmuje firmę geoprzestrzenną

inf . pras. 06 września 2024

Chiński "tramwaj bezszynowy" ma szansę zaistnieć w Australii

Zintegrowany transport

Chiński "tramwaj bezszynowy" ma szansę zaistnieć w Australii

Przemysław Farsewicz 26 listopada 2023

Austria: Cementownia inwestuje w pojemniejsze wagony

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij