NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

BRIK, czyli 50 milionów na badania i rozwój od PLK i NCBiR

| Jakub Madrjas 09.10.2017 84

BRIK, czyli 50 milionów na badania i rozwój od PLK i NCBiR
Fot. Adam Kilian
Zarządca infrastruktury i NCBiR ogłosiły dziś uruchomienie wspólnego konkursu na innowacje na torach. Nabór wniosków do konkursu zacznie się jeszcze w tym miesiącu. Do zgarnięcia jest aż 50 milionów złotych dofinansowania.
– Jeżeli nie będzie polskich innowacji w obszarze transportu kolejowego, to zawsze będziemy zależni od rozwiązań obcych; one z kolei nie zawsze pasują do polskiej rzeczywistości – mówił dziś podczas prezentacji konkursu prof. Łukasz Szumowski z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jego zdaniem, kolej już jest innowacyjna, m.in. w zakresie przetwarzania danych czy w dziedzinie energetyki. – Jako ministerstwo nauki staramy się wspierać te działania ręka w rękę ze Strategią Odpowiedzialnego Rozwoju – dodał.

Projekt, nazwany BRIK (od Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej) realizowany jest w ramach mechanizmu Wspólne Przedsięwzięcie w ramach którego NCBiR wspólnie z Partnerem wspiera realizację Agendy Badawczej opracowanej na podstawie zaproponowanych przez Partnera obszarów badawczych wpisujących się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje.

Pierwszy nabór już w tym miesiącu

– Kolej to bardzo ważny partner strategiczny dla NCBiR. Przy rozważaniu partnerów bierzemy pod uwagę, czy podmiot ma potencjał jeśli chodzi o wdrażanie innowacyjnych rozwiązań. Na kolei mamy już takie doświadczenia – powiedział zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. dr hab. inż. Aleksander Nawrat, przywołując takie programy jak Innotabor. Nawrat podkreślił też wagę współpracy biznesu i uczelni na kolei.

Budżet programu BRIK wynosi aż 50 mln złotych – w tym po połowie pieniędzy NCBiR (środki z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój) i PLK (środki własne). Horyzont czasowy programu to 2023 rok, z ambitnym harmonogramem. Umowę wykonawczą między NCBiR a PLK zawarto 18 września, a już 30 października tego roku ma się rozpocząć przyjmowanie wniosków. Potrwa ono do 29 grudnia. Po ocenie wniosków w trybie konkursowym, do końca marca wybrane zostaną projekty do realizacji.

Pięć obszarów tematycznych

Jak wyjaśniał członek zarządu PLK ds. rozwoju i przygotowania inwestycji Włodzimierz Żmuda, celem przedsięwzięcia jest podniesienie innowacyjności rozwiązań stosowanych przez PLK – w aż pięciu różnych dziedzinach. – Kto się nie rozwija, ten się cofa – podkreślił Żmuda.

Wyróżnione obszary to: digitalizacja i przetwarzanie parametrów ruchu kolejowego, mniejsza ingerencja transportu kolejowego w środowisko, zwiększenie dostępności i wytrzymałości obiektów związanych z obsługą podróżnych, większa odporność infrastruktury na czynniki klimatyczne i ingerencję osób trzecich oraz usprawnienie procesu utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej.

Cel główny BRIK to wzrost innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego, a cele szczegółowe to m.in.: wzrost aktywności B+R w obszarze infrastruktury kolejowej, wzrost liczby innowacyjnych rozwiązań, poprawa efektywności eksploatacji i zarządzania oraz zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu kolejowego na środowisko. – Mam nadzieję, że ten projekt wspomoże rozwój polskich rozwiązań dla polskiej kolei – podsumowuje minister Szumowski.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5