Partnerzy serwisu:
Biznes

Branża budowlana skarży się na praktyki monopolistyczne ze strony PKP SA

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Autor:

pw

Data publikacji:
14-07-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pw

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Branża budowlana skarży się na praktyki monopolistyczne ze strony PKP SA
Polski Związek Pracodawców Budownictwa poskarżył się na PKP SA do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK). Zarzucił kolejowej  spółce narzucanie firmom budowlanym uciążliwych warunków umów przynoszącym nieuzasadnione korzyści.

- Wniosek o podjęcie postępowania wyjaśniającego zgłosiliśmy w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych przez PKP SA dla zadania: Przebudowa budynku dworca kolejowego Szczecin Główny wraz z infrastrukturą torowo-peronową – informuje Jan Styliński, prezes PZPB.

Ryzko po stronie wykonawcy

PKP SA jest monopolistą na rynku zamówień w zakresu budowy i przebudowy infrastruktury dworcowej w Polsce, na co szły pieniądze z unijnego programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 -2013. Jak twierdzi Styliński z winy działań PKP SA doszło do znaczących opóźnień w realizacji wielu projektów współfinansowanych przez UE, których ostateczny termin rozliczenia upływa z dniem 31 grudnia 2015r.

- PKP SA wykorzystując pozycję monopolisty zmierza do przeniesienia znaczącej części ryzyk związanych z wykonaniem zadań inwestycyjnych na potencjalnych wykonawców, tym samym wymuszając na wykonawcach zaakceptowanie ryzyk, których zakres istotnie wykracza poza akceptowalne rynkowo standardy – twierdzi Styliński. Tłumaczy, że w ten sposób działania PKP SA godzą w interes publiczno prawny, gdyż zaburzają właściwe warunki funkcjonowania przedsiębiorstw potencjalnie zainteresowanych wykonaniem zamówienia.

– Wskazujemy w naszym wniosku do UOKIK, że powszechna praktyka określania w warunkach przetargowych obiektywnie nierealnych i niemożliwych do dotrzymania terminów realizacji robót jest jednym z kluczowych problemów podnoszonych przez wykonawców o bardzo poważnych konsekwencjach dla całego sektora budownictwa – mówi prezes. W praktyce wykonawcy pozbawieni są narzędzi do tego, aby móc w sposób efektywny wpłynąć na wadliwie określone terminy realizacji.

Nierealny termin

Jak czytamy w uzasadnieniu wniosku, ogłoszenie o zamówieniu publicznym dotyczącym remontu dworca Szczecin Główny zostało opublikowane w suplemencie do Dziennika Urzędowego UE 13 czerwca, natomiast otwarcie ofert planowane jest na d 24 lipca 2014r. Zgodnie z informacją zawartą w SIWZ w ramach projektu planowane jest wykonanie dokumentacji technicznej i projektowej, pełnienie nadzoru autorskiego oraz wykonanie robót budowlano-montażowych w zakresie przebudowy układu funkcjonalnego budynku dworca wraz z towarzysząca mu infrastrukturą torowo-peronową.

Wartość zamówienia zamawiający oszacował na kwotę netto 118,59 mln zł (z czego dofinansowanie UE wynosi 100 mln). Termin ukończenia robót i projektu określono na 31 października 2015r. To tempo ekspresowe gdyż wcześniej autor koncepcji architektonicznej modernizacji dworca kolejowego w Szczecinie określił okres realizacji prac na 3 lata, głównie z powodu trudnych warunków hydrologiczne oraz szeroki zakres prac.

Trudny projekt w 47 dni

Zgodnie z projektem umowy stanowiącym integralną część SIWZ, wykonawca na wykonanie kompletnego projektu wraz ze złożeniem wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę ma niecałe 3 miesiące (84 dni). Na wykonawcę narzucono obowiązek uzyskania pozwoleń na budowę w terminie 16 tygodni od daty podpisania umowy, czyli 112 od dnia podpisania umowy. Tymczasem zgodnie z terminami przewidzianymi przez prawo budowlane właściwy organ administracji państwowej winien wydać decyzję w sprawie pozwolenia na budowę w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji. Aby dotrzymać terminów umownych, przy optymistycznym założeniu, iż Inwestor (PKP SA) posiada wszystkie wymagane przepisami szczególnymi, pozwolenia, uzgodnienia lub opinie innych organów, jakie są wymagane we wniosku o pozwolenia na budowę, to na samo projektowanie w rzeczywistości pozostaje zaledwie 47 dni!

- Zgodnie z posiadaną przez nas wiedzą i praktyką inżynierską w terminach określonych w SIWZ nie jest technicznie możliwe przygotowanie dokumentacji projektowej oraz złożenie wymaganych wniosków oraz konsekwentne uzyskanie pozwoleń na budowę w tak krótkim terminie – mówi Styliński, który podkreśla, że konsekwencji nie jest możliwe wykonanie całości projektu w terminie określonym w SIWZ. Rozumie on, iż motywacją do takich działań PKP SA jest realna groźba utraty unijnego dofinansowania, lecz w żadnym wypadku nie może to stanowić podstawy do przerzucania ryzyk związanych z realizacją zadania na wykonawców, co wynika z proponowanej treści umowy.

Niepełnie informacje

Jak dalej czytamy w uzasadnieniu, PKP SA określając terminy realizacji czyni to w sposób niezgodny z wymogami formalnymi i technologicznymi wykorzystują dominującą pozycję ograniczając konkurencję do podmiotów, które wykazują niebezpieczne zachowania rynkowe (poprzez przejmowanie ryzyk kontraktowych zamawiającego) lub w inny sposób posiadają pozycję uprzywilejowaną tj. np. już posiadają lub opracowują projekty budowlane dla tego zamówienia. Na uwagę tutaj zasługuje fakt, iż wcześniej wykonane projekty dla tego zamówienia straciły swoją ważność (pozwolenia na budowę) i obecnie pełnią rolę materiałów wyjściowych dla wykonawców, które mogą lecz nie muszą ich wykorzystać.

PZPB podnosi też inny poważny zarzut.  Na zamawiającym spoczywa opisanie przedmiotu zamożnienia w sposób jednoznaczny i niewyczerpujący, z uwzględnieniem wszystkich wymagań i okoliczności, mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, tak by ułatwić uczciwą konkurencję. PZPB wytyka, że zamawiający przy niektórych pozycjach zlecenia dostarczył niepełne informacje uniemożliwiającą tym samym prawidłową kalkulację kosztów – dotyczy to np. organizacji komunikacji zastępczej czy szkoleń z obsługi urządzeń technicznych.

Przetarg  zmieniony?

Jak wyjaśnił portalowi wnp.pl przedstawiciel PKP, przynajmniej cześć z tych zarzutów jest nieaktualna. Jeden z potencjalnych wykonawców zaskarżył przetarg do Krajowej Izby Odwoławczej, która spowodowała, że zamawiający miał już podzielić zamówienie na dwie części. W rezultacie do końca października 2015 ma być wykonana przebudowa samego dworca i budowa nowej kładki. Termin remont starej kładki i dwóch, spośród czterech, peronów został przesunięty na nową perspektywę UE.

- Złożyliśmy wniosek do UOKIK 10 lipca i według naszej wiedzy, tego dnia harmonogram prac nie był przesunięty – twierdzi Jan Styliński, który jest przekonany, że „co do zasady” racja jest po stronie PZPB.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5