NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Branża budowlana skarży się na praktyki monopolistyczne ze strony PKP SA

| pw 14.07.2014 120

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
2014-07-14 13:02:36 Autor: vvde
---.devs.futuro.pl
oczywiście że mają rację i nie chodzi tu tylko o dworce, ale także, a właściwie przede wszystkim o linie kolejowe - spółka z grupy PKP czyli PLK S.A. jest niekwestionowanym monopolistą na rynku zamówień na modernizacje i remonty linii kolejowych i skrzętnie korzysta z tego wrzucając zapisy przerzucające wiele kwestii na wykonawcę, wrzucając ogromne kary które często sa naliczane mimo że wina jest po stronie zamawiającego. I co masz zrobić? musisz się zgodzić z PLK bo tylko oni składają zamówienia mogące utrzymać dużą firmę budowlaną. I albo będziesz im lizać, za przeproszeniem, tyły albo będziesz sam w czarnej D.
2014-07-15 08:15:04 Autor: kurczak
---.devs.futuro.pl
@vvde
pełna zgoda. W PLK nie ma chyba projektu, który realizowany jest zgodnie z dobrą praktyką, bo o harmonogramie nikt tam nie słyszał. Mam na myśli realny harmonogram zbudowany na podstawie DOBREJ dokumentacji. Czy doczekamy się wreszcie rzetelnych informacji o postępie robót i wpływie błędów PLK na termin wykonania i koszty inwestycji? Czy nadal będziemy karmieni stekiem bzdur i kłamstw, a w najlepszym razie półprawd? Ostatnie obserwacje zamówień CUPT i PLK wskazują na rosnące obawy tych instytucji co do poprawności realizacji projektów inwestycyjnych. Lepiej późno niż wcale, tylko czy pozwolą oni przyszłym wykonawcom audytów i ekspertyz na objawienie prawd oczywistych??? Oto jest pytanie...
2014-07-15 23:32:27 Autor: Ada
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Problem 1: Wykonawca podpisuje umowę i wie, że nie jest w stanie dotrzymać terminów realizacji. Liczy, że jakoś to będzie. Niekiedy w wyznaczonym terminie nie może zakupić niezbędnych urządzeń. W zasadzie jest to buduj i projektuj. Na rzetelne opracowanie projektu nie ma czasu.
Problem 2: Wiele firm przystępujących do przetargu "mieści się" w laptopie. Załogę kompletują po podpisaniu umowy, z łapanki. Za najniższe stawki zatrudniają pracowników nie znających zagadnień kolejowych i jednego fachowca, którym orzą na kilku budowach jednocześnie.
Problem 3: PKP nie ma wystarczającej liczby pracowników z uprawnieniami, którzy zajmowaliby się tylko inwestycjami. Jeden inspektor nadzoru zajmujący się kilkoma budowami nie jest w stanie na bieżąco korygować błędów i najczęściej wypływają one w trakcie pracy komisji odbioru urządzeń. Odbiory wewnętrzne są praktycznie fikcją. Dopiero komisja wykazuje błędy, czasem nawet projektowe. A jak się trafi inspektor niezainteresowany, to nawet nie zna zakresu prac.
Problem 4: Szkolenia pracowników obsługi urządzeń w przytłaczającej mierze są prowadzone przez budowniczych i trakcie budowy, a czasem przy komisji przekazującej urządzenia do eksploatacji. Szkolony nie ma czasu na przemyślenie nowych tematów i zadanie ewentualnych pytań. Obecnie pracownicy PKP nie mogą uczestniczyć w pracach budowlanych. Pracodawca nie docenia faktu, że uczestnicząc w zabudowie nowych urządzeń uczył się ich budowy, zasady działania, obsługi. Na bieżąco zdobywał teoretyczną i praktyczną wiedzę niezbędną do utrzymania tych urządzeń. Teraz musi zadowolić się kilkugodzinnym wykładem i przy ruchu pociągów usuwać ewentualne usterki lub zabezpieczyć urządzenie do czasu przybycia przedstawiciela gwaranta.
Problem 5: Budowa po najniższych kosztach. W miejsce nastawni ustawia się kontenery, jak trzeba to dwa, trzy, ... Na budynkach klasyczne tynki zastępuje się warstwą styropianu i akrylu. Najtańsze farby, wykładziny, posadzki. Jak trzeba, to oszczędzamy na peronach, na urządzeniach łączności, automatyki, ...
Problem 6: Firma wygrywająca przetarg zatrudnia podwykonawców i nie koordynuje ich pracy. Budowniczowie nawzajem sobie przeszkadzają, opóźniają swoje prace. W jednym dniu stawiają rusztowania przy torze, na którym jeżdżą maszyny sypiące tłuczeń, a energetycy kopią rów. Kierownik budowy tłumaczy, że nie zdążył z pracami, bo automatycy ... , bo budynkowcy ... , bo energetycy ... , bo nie ma poczucia, że to on powinien opracować harmonogram prac w porozumieniu z wszystkimi podwykonawcami.

Dobrze, że znalazła się firma, która zauważyła, że proces inwestycyjny na kolei nie przebiega prawidłowo i będzie dochodzić swoich praw. Silne przedsiębiorstwa budowlane wymogą lepsze przygotowanie zamówień i określenie realnych terminów. Nie dziś, ale pierwsze zwiastuny już są. Firmy - kogucik, godzące się na nierealne warunki umów, muszą upaść. Dość z bylejakością pracy za marne pieniądze w oszałamiającym tempie.
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5