Bombardier Transportation jako pierwszy dostawca systemów sterowania ruchem na świecie zakończył testy najnowszej wersji oprogramowania systemu ERTMS poziomu 2 (Baseline 3 Release 2) dla urządzeń przytorowych. Próby odbyły się na 40-kilometrowym torze testowym w Szwecji. Ma to związek z kompleksowym planem modernizacji szwedzkiej infrastruktury kolejowej.
System BOMBARDIER INTERFLO 450 przetestowano w dniach 20-23 sierpnia na szwedzkim torze testowym ERTMS. Jest to część państwowego programu unowocześniania kolei, mającego podnieść prędkość pociągów, bezpieczeństwo, niezawodność systemu kolejowego i jego przepustowość, a tym samym lepiej zintegrować szwedzką sieć zresztą kolei europejskich.
Testy przeprowadzono w ścisłej współpracy ze szwedzkim organizatorem transportu Trafikverket. Wykorzystano pojazd testowy Bombardier Rc6, wyposażony w ERTMS Baseline poziomu 3. Ten znaczący krok naprzód w przygotowaniach do modernizacji kolei w Szwecji nastąpił już po oficjalnym wyborze systemu INTERFLO 450 przez Trafikverket i szwedzką Agencję ds. Transportu (Transportstyrelsen) w roku 2017. Przez terytorium Szwecji ma przebiegać Korytarz B ERTMS, łączący Neapol ze Sztokholmem. Na razie istnieje 40-kilometrowy odcinek próbny na południu kraju, wykorzystywany do testowania urządzeń bez zakłócania ruchu liniowego.
Według dyrektora projektu z ramienia Trafikverket Andersa Åkesona zakończone pomyślnie próby znacznie przybliżają wdrożenie ERTMS na szwedzkiej sieci kolejowej. – Efekty przeprowadzonych wraz z Bombardierem testów pokazały, że niebawem będziemy gotowi do przejścia od etapu prób do wdrożenia. Próba przeprowadzona w warunkach jak na czynnej sieci kolejowej wykazała niezawodność standardu ERTMS, a także interoperacyjność poszczególnych podsystemów. Wskaźnik niezawodności jest od czterech do sześciu razy wyższy od stosowanych dziś systemów konwencjonalnych – zaznaczył Åkeson.
– Pozytywny wynik testów pokazuje nasze możliwości techniczne i gotowość dostarczenia Trafikverket przyszłościowych, zaawansowanych technologicznie systemów kontroli ruchu na liniach magistralnych – dodała Anna Hojer z Bombardier Transportation Sweden.
Standard ERTMS poziomu 2, stworzony początkowo z myślą o usprawnieniu kolejowego ruchu transgranicznego w Europie, doczekał się powszechnego przyjęcia także poza Europą (w Chinach, Korei i na Tajwanie). Zabezpiecza on ruch pociągów w sposób precyzyjny i ciągły, w oparciu o przekazywanie danych drogą radiową. Pierwsze na świecie testy najnowszego oprogramowania dla instalacji przytorowych, wzbogaconego o kolejne zaawansowane funkcje, wykazały dojrzałość technologiczną produktu Bombardiera. ERTMS poziomu 2 przyspiesza ruch pociągów i przyczynia się do poprawy interoperacyjności sieci, ograniczając jednocześnie koszty jej utrzymania. Bombardier był dostawcą pierwszego w historii systemu ERTMS poziomu 2. Jego rozwiązania są dziś wykorzystywane w 26 państwach.
Współpraca Bombardiera z kolejami szwedzkimi ma ponadstuletnią tradycję. Firma jest obecna w Szwecji nie tylko poprzez sprzedaż swoich wyrobów. W kraju tym odbywa się także opracowywanie urządzeń sterowania ruchem oraz produkcję elementów napędu. Działa tu również sieć centrów usługowych Bombardiera. Koncern wyposażył poza tym ponad 130 pojazdów trakcyjnych w system BOMBARDIER EBI Cab, przystosowany do współpracy ze zaktualizowanym ERTMS.