Specjalistyczna tematyka zarządzania pracą bocznicy kolejowej, kwestie prawne i dotyczące optymalizacji kosztów oraz nowoczesnych technologii – to wszystko zostało podjęte podczas seminarium „Bocznice Kolejowe 2014”, zorganizowanego przez TOR Audytor i TOR Konferencje.
Seminarium jest doskonałą okazją dla osób odpowiedzialnych za eksploatację bocznic kolejowych w rozmaitych spółkach produkcyjnych, przewoźników i producentów, do dyskusji i pozyskania praktycznych informacji od urzędników Urzędu Transportu Kolejowego oraz Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zajmujących się tą tematyką.
Jak wskazywał Ryszard Włoszczyna z Urzędu Transportu Kolejowego, UTK działa coraz sprawniej. Podkreślił on, że nie ma już zaległości w wydawaniu świadectw bezpieczeństwa. Tematem jego wystąpienia były nowe obowiązki użytkownika bocznicy i operatora. Podjął on kwestię zmian formalnych we wnioskach dotyczących świadectwa bezpieczeństwa użytkownika bocznicy oraz omówił najczęściej występujące błędy we wnioskach o wydanie lub aktualizację świadectwa bezpieczeństwa użytkownika bocznicy. - Błędy formalne mogą niepotrzebnie wydłużyć czas procedowania wniosku, który jest kluczowy w postępowaniach o wydanie, przedłużenie lub zmianę świadectwa bezpieczeństwa – zaznaczył Włoszczyna.
Głos zabrał także Rafał Iwański, główny specjalista w Departamencie Transportu Kolejowego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Mówił on na temat systemu dopuszczeń technicznych po nowelizacji przepisów prawa. - Chcemy, aby zmiany w systemie dopuszczania do eksploatacji wyrobów stosowanych w kolejnictwie, które obecnie wprowadzamy, okrzepły – podkreślił Iwański. - Nasze zmiany w ustawodawstwie są wymuszane prawem europejskim. Pragniemy, aby wpłynęło to na uproszczenie procedur i transparentność przepisów – zaznaczył.
Innym tematem były regulaminy pracy bocznicy. Jak zauważył ekspert TOR Audytor, Edward Piętka, są to dokumenty bardzo często uznawane przez właścicieli bocznic za niepotrzebne. W trakcie seminarium wyjaśniono, czemu one służą i jak powinno się je przygotowywać. Wymieniono także najczęściej występujące braki i nieprawidłowości w regulaminach (posługiwanie się dokumentem opracowanym przez innego, wcześniejszego użytkownika, nieaktualnym, sporządzonym niezgodnie z wymaganiami Prezesa UTK itd.).
Niezwykle ważne kwestie dotyczące uprawnień osób prowadzących pojazdy szynowe na bocznicach kolejowych mówił natomiast Piotr Skolasiński, ekspert TOR Audytor. Mówił on m.in. na temat wymogów oraz niezbędnych kompetencji maszynistów, dyżurnych ruchu i innych pracowników kolejowych oraz operatorów przeciągarek oraz kierowców pojazdów dwudrogowych.