BPK z Poznania wykona dokumentację projektową elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga.
Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej elektryfikacji i budowy przystanku w grudniu 2018 r. wygrało Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu. 11 stycznia 2019 r., przedstawiciele Biura Projektów Komunikacyjnych
podpisali z PKM SA umowę, na której realizację projektant będzie miał 13 miesięcy.
– Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie – wyjaśnia Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego nadzorujący projekt PKM. – Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP do elektryfikacji linii 201 i obecnie, kiedy PKP PLK taki projekt już przygotowują, wspólnie zelektryfikujemy obie nasze linie.
– Elektryfikacja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii, którą w 2018 roku przejechały aż 4 miliony pasażerów – dodaje Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. – Dzięki temu już za kilka lat nasi pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKM szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi. Jako samorząd wojewódzki
inwestujemy obecnie duże środki w nowy elektryczny tabor, który w przyszłości będzie mógł jeździć także po linii PKM – dodał Świlski.
Przy okazji elektryfikacji PKM SA wróciła także do pomysłu budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.
– Już w 2011 r. przewidzieliśmy w naszym projekcie rezerwę terenową pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście pod torami na ul. Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby w przyszłości bezpośrednio nad nim mógł powstać przystanek – wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Rejon ten rozwija się już tak dynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, że obecnie budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona.
Przygotowanie projektu budowlanego ma się zakończyć w pierwszym kwartale 2020 roku. Także w 2020 roku zaplanowano przetarg i wybór wykonawcy inwestycji, która trwać ma do 2023 roku.