Partnerzy serwisu:
Biznes

Bieczek: Kolej towarowa jeszcze nie umiera

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
04-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Bieczek: Kolej towarowa jeszcze nie umiera
- Kilkadziesiąt lat temu infrastruktura transportowa w Polsce była zupełnie inna, a w ostatnich kilkunastu latach się zmieniała. Obecnie sieć dróg jest bardziej rozległa niż lini kolejowych, a transport samochodowy jest bardziej dostępny. Nie oznacza to jednak, że kolej już się skończyła i nie może skutecznie konkurować z transportem samochodowym - mówi w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Jacek Bieczek, prezes CTL Logistics.

Rynek Kolejowy: Kilka tygodni temu na kongresie w Katowicach prof. Paprocki powiedział, że: [kolej] jest pomysłem XIX wieku, który pasuje do tamtej gospodarki. Nie może zwiększyć swojego udziału dlatego, że może obsługiwać tylko określone grupy towarów. Pewnym wyjątkiem są tu samochody osobowe, ale tylko dlatego, że ich produkcja liczona jest w pociągach dziennie. (…) Dziś, przewoźnicy drogowi robią to taniej i sprawniej. Czy rzeczywiście kolej towarowa skazana jest w XXI wieku na porażkę? Czy błędem było odejście od przedsiębiorstwa zintegrowanego?

Jacek Bieczek, Prezes CTL Logistics: Trzeba pamiętać, że kolej powstała z potrzeby transportowania masowych ładunków na duże odległości. Kilkadziesiąt lat temu infrastruktura transportowa w Polsce była zupełnie inna, a w ostatnich kilkunastu latach się zmieniała. Obecnie sieć dróg jest bardziej rozległa niż lini kolejowych, a transport samochodowy jest bardziej dostępny. Nie oznacza to jednak, że kolej już się skończyła i nie może skutecznie konkurować z transportem samochodowym. Musi się po prostu dostosować do nowych warunków. Podobnie jest w przypadku modelu prowadzenia przedsiębiorstwa kolejowego. Firma zintegrowana ma swoje zalety i wiem to z własnego doświadczenia, bo kierowałem wiele lat spółką CTL Maczki-Bór, która jest również zarządcą infrastruktury. Takie połączenie ułatwia codzienną pracę oraz zwiększa konkurencyjność wobec transportu drogowego. Taka spółka może szybko i sprawnie dostosować się do potrzeb klienta. Spójrzmy jednak na problem z drugiej strony. Nikt nie łączy posiadania samochodów z infrastrukturą drogową i nie budzi to zdziwienia. To jest kwestia podejścia do biznesu. W Polsce czy w Niemczech mamy wciąż do czynienia z kolejowym przewozem głównie ładunków masowych, ale gdy popatrzymy na to, co wozi się już w Austrii, jeśli spojrzymy na rynek szwajcarski, francuski czy hiszpański, to zobaczymy zupełnie inne grupy ładunków i zasadę dzaiałania rynku przewozów. Trzeba więc znaleźć sobie miejsce na konkretnym rynku i  dostosować się do niego na obecne potrzeby klientów - ale równocześnie mieć wizję przyszłości.

W jaki sposób do potrzeb rynku dostosowuje się CTL Logistics?

Pokazujemy naszym kontrahentom, że kolej może być sprawniejszym środkiem transportu niż samochody. Niedawno należąca do naszej grupy spółka CTL Logistics GmbH podpisała z koncernem BSH (BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH) wieloletni kontrakt na przewozy sprzętu AGD z Łodzi do niemieckiego Neuen pod Berlinem. Chciałbym wyraźnie przy tym podkreślić fakt, iż wcześniej Bosch korzystał na tej trasie z transportu drogowego. Udało się nam zatem wygrać rywalizację z samochodami. Jednym pociągiem zastąpiliśmy 46 tirów! Pogłoski o rychłej śmierci kolei trzeba, więc uznać za przesadzone. Kolej może być konkurencyjna i może zarabiać. Musimy jednak przestać myśleć o niej tylko i wyłącznie w kategoriach przewozów masowych, całopociągowych. Nie chcemy świadczyć tylko usług przewozowych, ale kompleksowe usługi logistyczne. Ten kontrakt jest dowodem na to, że jest to możliwe.

Ostatnio zaczęło się również coraz więcej mówić o wykorzystywaniu w transporcie kolejowym hubów i usprawnieniu transportu w najważniejszych korytarzach. CTL realizuje już przewozy z niemieckich portów. Jakie są plany wobec innych korytarzy?

Umiejętność wykorzystania hubów leżących w europejskich korytarzach transportowych staje się kluczowym zadaniem logistycznym. W przewozach na dalsze odległości, zwłaszcza pomiędzy wschodem a zachodem oraz północą i południem, takie podejście ułatwia transport nie tylko całopociągowy, ale przede wszystkim grup wagonowych i wagonów rozproszonych. Nasza strategia zakłada rozwijanie prowadzonych w ten sposób przewozów. Ważnym elementem jest powołanie wspólnie z naszym białoruskim partnerem spółki BielPol Logistics i uruchomienie terminalu przeładunkowego po stronie białoruskiej. Pozwala nam on na kompleksowe przeładunki towarów z toru szerokiego na europejską szerokość i wjazd ze wschodu do Polski i dalej do Niemiec. W ten sposób realizujemy przewozy transgraniczne wykorzystując w tym korytarzu nasze spółki działające w 3 krajach (Białorusi, Polsce i Niemczech).

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Biznes

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Łukasz Malinowski 08 czerwca 2023

Pawłowski: Ciech Cargo na ścieżce wzrostu

Biznes

Pawłowski: Ciech Cargo na ścieżce wzrostu

Łukasz Malinowski 02 maja 2023

Jacek Bieczek będzie uczestnikiem debaty podczas Kongresu Kolejowego

Kongres Kolejowy

Bieczek: Koniec kryzysu na rynku przewozów

Biznes

Bieczek: Koniec kryzysu na rynku przewozów

mj, Rynek Kolejowy, 29 marca 2011 29 marca 2011

Bieczek: W ostatnich latach ceny przewozów towarowych spadały

Biznes

Bieczek: W ostatnich latach ceny przewozów towarowych spadały

łm, Rynek Kolejowy, 20 maja 2011 20 maja 2011

Zobacz również:

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Biznes

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Łukasz Malinowski 08 czerwca 2023

Pawłowski: Ciech Cargo na ścieżce wzrostu

Biznes

Pawłowski: Ciech Cargo na ścieżce wzrostu

Łukasz Malinowski 02 maja 2023

Jacek Bieczek będzie uczestnikiem debaty podczas Kongresu Kolejowego

Kongres Kolejowy

Bieczek: Koniec kryzysu na rynku przewozów

Biznes

Bieczek: Koniec kryzysu na rynku przewozów

mj, Rynek Kolejowy, 29 marca 2011 29 marca 2011

Bieczek: W ostatnich latach ceny przewozów towarowych spadały

Biznes

Bieczek: W ostatnich latach ceny przewozów towarowych spadały

łm, Rynek Kolejowy, 20 maja 2011 20 maja 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5