W grudniu bieżącego roku na trasie Warszawa – Białystok PKP Intercity uruchomią więcej Sprinterów, takich jak dziś IC Esperanto. Mają stać się nimi IC Podlasiak oraz IC Hańcza. W grę wchodzi również uruchomienie trzeciego pociągu łączącego Warszawę z Suwałkami – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelację poselską.
– W rocznym rozkładzie jazdy 2025/2026 nastąpi poprawa obsługi Suwałk i innych miejscowości z rejonu pod względem m. in. czasu jazdy, gdyż istniejące połączenia bezpośrednie, tj. Hańcza i Podlasiak, będą kursowały jako sprintery na odcinku Warszawa – Białystok – informuje wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Możliwe jest również wprowadzenie trzeciego (a wraz z kursującym już dziś
IC Esperanto z Białegostoku do Łodzi – czwartego) pociągu pokonującego odcinek Białystok – Warszawa Wschodnia bez zatrzymań. Decyzja w sprawie takiego połączenia, które miałoby otrzymać nazwę IC Wigry, jeszcze nie zapadła.
Popyt rośnie. Co z podażą?
Ministerstwo dostrzega „rosnące zapotrzebowanie w zakresie przewozów pasażerskich w regionie północno-wschodniej Polski”. Możliwości rozszerzenia siatki połączeń na Podlasiu lub innych zmian są analizowane, jednak – jak twierdzi Malepszak – na podanie szczegółowych informacji jest za wcześnie.
Przynajmniej w najbliższych kilku latach połączenie Suwałk, Augustowa, Dąbrowy Białostockiej i Sokółki z Warszawą będzie miało nadal charakter bezpośredni. Zdaniem ministerstwa wprowadzenie przesiadek – nawet jeśli przy dobrej organizacji skróciłoby czas przejazdu – mogłoby zniechęcić pasażerów.
Kiedy 200 km/h na Rail Baltice?
Czas podróży Warszawa – Suwałki ma zostać skrócony do ok. 3 godzin i 40 minut. Dziś IC Podlasiak dojeżdża ze stacji Warszawa Centralna do Suwałk w ciągu 3 h 58 min, a międzynarodowy IC Hańcza (dowożący
do Wilna z przesiadką w Mockavie) – 4 h 15 min (z powrotem – 4 h 18 min).
Dalsze skrócenie czasu przejazdu będzie możliwe po podniesieniu prędkości na odcinku Warszawa – Białystok do 200 km/h. Koniecznym warunkiem jest zabudowanie systemu ERTMS/ECTS oraz likwidacja skrzyżowań w poziomie szyn między Sadownem a Czyżewem. Malepszak wspomina zdawkowo, że jest to planowane „w ramach odrębnych projektów”.