W najbliższych latach nastąpi modernizacja linii kolejowej pomiędzy Mikowicami, Żaganiem, Żarami i granicą państwa. Nie jest natomiast planowana modernizacja tras Żagań-Lubsko i Żagań – Głogów.
– Planowana do modernizacji jest linia kolejowa nr 275 na odcinku Miłkowice-Żagań oraz linia nr 14 na odcinku Żagań-Żary-Zasieki-granica państwa. Linie te ujęte są w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 jako kluczowe dla naszego regionu – informuje „Rynek Kolejowy” Zdzisław Smoła, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.
Dyrektor dodaje, że w tej sprawie odbyły się niedawno konsultacje pomiędzy marszałkami woj. lubuskiego i dolnośląskiego. – Województwo Lubuskie jest gotowe wesprzeć realizację projektu rozbudowy i modernizacji infrastruktury linii kolejowych 275 i 14 na wspomnianych odcinkach. Jednak by projekt był efektywny, niezbędne jest również zaangażowanie województwa dolnośląskiego. Podczas spotkania marszałków obu województw ustalono, że zadanie to zostanie wpisane do Kontraktów Terytorialnych obu województw, co zagwarantuje, po podpisaniu tych kontraktów, że zarówno lubuski, jak i dolnośląski odcinek tej trasy będzie miał źródło finansowania w postaci krajowych i regionalnych programów operacyjnych – zauważa Zdzisław Smoła.
Szef Departamentu Infrastruktury i Komunikacji dodaje, że nie jest planowana obecnie rewitalizacja odcinków Żagań-Bieniów-Lubsko i Żagań-Niegosławice-Głogów (ten drugi odcinek, ponownie jak odcinek Miłkowice-Żagań, przechodzi przez granicę woj. lubuskiego i dolnośląskiego). – Z uwagi na uwarunkowania techniczne tych tras, takie jak dewastacja stacji Lubsko i niedostateczna prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich na odcinku Żagań-Głogów, oraz ograniczone możliwości budżetowe, w chwili obecnej nie planujemy wznowienia połączeń na tych liniach – informuje Zdzisław Smoła.