NUMER 07/2019
NUMER 07/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:

Będzie linia kolejowa do Łęcznej? Kopalnia Bogdanka wspomoże przygotowania

| Jakub Madrjas 01.07.2019 29

Będzie linia kolejowa do Łęcznej? Kopalnia Bogdanka wspomoże przygotowania
Fot. LW Bogdanka
Będzie linia kolejowa do Łęcznej? Kopalnia Bogdanka wspomoże przygotowania
Będzie linia kolejowa do Łęcznej? Kopalnia Bogdanka wspomoże przygotowania
Samorządy podpisały z kopalnią Bogdanka i spółką Enei list intencyjny o współpracy w zakresie wykonania analiz i opracowań przedprojektowych dla nowej, 10-kilometrowej linii kolejowej z kopalni Bogdanka do Łęcznej. Nie wskazano na razie, kto miałby sfinansować realizację inwestycji.
Dwudziestotysięczna Łęczna nigdy nie miała kolei pasażerskiej (to trzecie co do wielkości takie miasto w Polsce, i 23. największe z tych, które kolei obecnie nie ma – wliczając połączenia zlikwidowane). Czy to się może zmienić? Tak deklaruje wiceminister inwestycji i rozwoju Artur Soboń, który brał udział w uroczystości podpisania listu intencyjnego pomiędzy samorządami i spółkami energetycznymi w sprawie budowy linii kolejowej do miasta. 

– Niezmiernie cieszę się, że mogę być obecny na wydarzeniu tak ważnym dla rozwoju regionu. Uruchomienie nowego połączenia kolejowego przyczyni się do rewitalizacji siatki kolejowej w województwie i stanowić będzie przyczynek do dalszych inwestycji, m.in. przyszłościowego połączenia z Lublinem i Centralnym Portem Komunikacyjnym – powiedział Artur Soboń cytowany w komunikacie giełdowej spółki Lubelski Węgiel Bogdanka. Według wpisu ministra na twitterze, to pierwszy krok w realizacji inwestycji w budowę największego na świecie bloku energetycznego z zasilaniem ze zgazowania węgla kamiennego (IGCC).

Dla pracowników kopalni i nowej elektrowni


List intencyjny podpisali burmistrz Gminy Łęczna, wicestarosta łęczyński, prezes Lubelskiego Węgla Bogdanka oraz prezes spółki Enea Badania i Rozwój. Mówi on według komunikatu o współpracy w zakresie wykonania analiz i opracowań przedprojektowych dla nowej linii kolejowej na terenie powiatu Łęczyńskiego. "Ideą podpisanego w piątek listu intencyjnego jest zapewnienie sprawnej komunikacji odpowiadającej oczekiwaniom mieszkańców regionu i współczesnym możliwościom technologicznym w zakresie transportu kolejowego pomiędzy Bogdanką a Łęczną. Strony podejmują się realizacji analiz i przygotowania dokumentacji przedprojektowej planowanej linii kolejowej" – czytamy w komunikacie. 

Jak czytamy, inwestycja ma zapewnić bezpieczne kolejowe połączenie pomiędzy Łęczną i okolicznymi miejscowościami, a LW Bogdanka i planowaną elektrownią w rejonie Łęcznej. – Stanowić to będzie duże udogodnienie komunikacyjne dla mieszkańców. Nowe połączenie to też krok w walce z wykluczeniem transportowym w regionie i nowe miejsca pracy – powiedział Leszek Włodarski, Burmistrz Gminy Łęczna cytowany w komunikacie. – W Grupie LW Bogdanka zatrudnionych jest blisko 5,5 tysięcy osób. Szacunki wskazują, że po uruchomieniu połączenia kolejowego, korzystać z niego może aż 2 tysiące osób, z czego sporą część stanowić będą właśnie nasi pracownicy, obecnie posiłkujący się własnym transportem samochodowym – dodał Artur Wasil, prezes Bogdanki. Prezes Grupa Enea podkreśla, że "projekt elektrowni, w której wykorzystywany jest gaz syntezowy to możliwość długofalowego zagospodarowania potencjału surowcowego Zagłębia Lubelskiego", a sam list to "krok w kierunku wzmocnienia regionalnej infrastruktury transportowej, która będzie służyć mieszkańcom, jak i planowanym inicjatywom inwestycyjnym". 

Linii nie ma ani w Programie CPK, ani Kolej Plus

W komunikacie podano, że długość planowanej linii kolejowej to ok. 10 km jednotorowego połączenia pasażersko-towarowego obejmującego przystanki: Bogdanka – Puchaczów – Łęczna. Podpisany list intencyjny o współpracy obejmuje m.in. koncepcję programowo-przestrzenną, przeprowadzenie badań geotechnicznych i przygotowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz raportu oddziaływania na środowisko. "Planowana inwestycja jest wynikiem szerokiej koalicji Powiatu, Starostwa i Grupy Enea, której częścią jest LW Bogdanka" – czytamy.

W żadnym z komunikatów nie podano, z jakich środków ma zostać sfinansowana ewentualna budowa linii. Warto też zauważyć, że min. Soboń jest przedstawicielem resortu inwestycji i rozwoju, a nie infrastruktury, odpowiedzialnego za kolej. Sama linii Bogdanka –Łęczna nie znajduje się w żadnych dokumentach strategicznych państwa. Nie ma jej również w programie budowy połączeń w ramach komponentu kolejowego CPK, ani w propozycjach zgłoszonych podczas publikacji programu Kolej Plus

Według zapowiedzi, nowa linia kolejowa miałaby prowadzić na wschód, podczas gdy stolica regionu – Lublin jest położony na zachód od Łęcznej. Pytania w tej sprawie zadamy wszystkim sygnatariuszom listu i powrócimy do tematu po uzyskaniu dodatkowych informacji. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2019
NUMER 07/2019
Tematem najnowszego numeru naszego miesięcznika są trwające inwestycje infrastrukturalne - nie tylko na kolei. Czerwiec był chyba rekordowym miesiącem pod względem liczby zagranicznych wyjazdów naszych dziennikarzy, dlatego nie brakuje ciekawych relacji. W numerze piszemy też o pięcioleciu ŁKA. Polecamy rozmowy z t. Prejsem i R. Masiulisem.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5