Nawet o połowę mają zmaleć opłaty za dostęp do infrastruktury za korzystanie z tunelu kolejowego pod kanałem La Manche. Dzięki temu ma przybyć operatorów towarowych, którzy zechcą tą właśnie drogą transportować towary. Zadowolenia z informacji zarządcy - grupy Eurotunnel, nie kryje Komisja Europejska.
W tej chwili możliwości przepustowe tunelu pod kanałem La Manche nie są w pełni wykorzystywane. Jednym z ograniczeń dla towarowych operatorów kolejowych są wysokie ceny za dostęp do torów. W efekcie firmy rezygnują z kolei w transporcie pomiędzy kontynentem a Wyspami Brytyjskimi.
Zdaniem wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Siima Kallasa, decyzja o obniżeniu stawek znacznie zwiększy zainteresowanie linii przewozami towarowymi. - Cieszę się z komunikatu grupy, ponieważ obniżenie stawek powinno otworzyć drogę do tego, by znacznie więcej operatorów woziło towary Eurotunelem. Spowoduje to oczywiście odblokowanie jednego z najbardziej uciążliwych wąskich gardeł Europy - mówi Siim Kallas. - To bardzo dobra wiadomość dla europejskich przedsiębiorstw, których działanie często opiera się na skutecznych i konkurencyjnych cenowo usługach transportowych. To także dobra wiadomość dla konsumentów, którym te przedsiębiorstwa służą - dodaje. - Oczywiście to również świetna wiadomość dla środowiska, ponieważ kolej jest najbardziej wydajnym i energooszczędnym środkiem transportu - kończy.
W tej chwili średnio siedem pociągów towarowych dziennie korzysta z przewozów Eurotunelem. Jego przepustowość jest wykorzystana tylko w 53 procentach. Firmy specjalizujące się w przewozach towarowych narzekają, że korzystanie z trasy wiodącej tunelem jest nieopłacalne ze względu na stawki dostępu oraz na inne opłaty dodatkowe.
Jak poinformowała grupa Eurotunnel, stawki mogą zmaleć nawet o połowę. Pierwsze zmiany w cennikach wejdą w życie w czerwcu i mają obowiązywać wstępnie do 2023 roku. Działania grupy są odpowiedzią na wcześniejszą interwencję Komisji Europejskiej, która niejednokrotnie zwracała uwagę na zbyt wysokie stawki dla przewoźników, czy zbyt niskie wyniki w przewozach pasażerskich. Warto dodać, że w ciągu kilku ostatnich lat z powodu wysokich kosztów o kilkanaście procent spadła liczba uruchamianych w ciągu roku pociągów towarowych.