Województwo małopolskie podejmie próbę wykorzystania środków unijnych w sektorze kolei. Chce zamówić dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi aglomeracji krakowskiej. Właśnie ogłoszono pierwszy przetarg w tej sprawie.
Właśnie ogłoszony został przetarg na studium, które określi zasadność zakupu taboru do obsługi aglomeracji. Wykonawca przygotuje następnie wniosek o dofinansowanie tej inwestycji ze środków Unii Europejskiej w wraz z załącznikami w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Co ważne, projekt ma zostać przeprowadzony jeszcze w obecnej perspektywie finansowej UE. Nowe pociągi muszą więc się pojawić na krakowskich torach do 2015 roku.
Województwo małopolskie przewiduje, że opracowanie studium wykonalności projektu pn. „Zakup taboru kolejowego do obsługi połączeń pasażerskich w aglomeracji krakowskiej” i wniosku o dofinansowanie będzie kosztować nie więcej niż 200 tys. złotych. Wykonawca dokumentów zostanie wybrany na podstawie kryterium najniższej ceny.
Według informacji zawartej w przedstawionej w grudniu strategii województwa, zakup taboru do obsługi połączeń pasażerskich w Aglomeracji Krakowskiej planowany jest w ilości 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym sześciu pojazdów w wersji 3-członowej i czterech w wersji 2-członowej. Z drugiej strony, województwo przesunęło w grudniu środki z Funduszu Kolejowego przewidziane na ten zakup na wsparcie finansowe dla modernizacji i naprawy taboru Przewozów Regionalnych, oraz na działania tzw. Południowej Grupy Zakupowej.
W ramach ostatniej aktualizacji listy projektów POIiŚ nie wprowadzono na listę podstawową projektu zakupu taboru do obsługi aglomeracji krakowskiej. Znajduje się on na liście rezerwowej. Województwo od ponad roku działa wspólnie ze świętokrzyskim, podkarpackiego i śląskiego w ramach Południowej Grupy Zakupowej. Województwa chcą kupić 19 pociągów za kwotę 342 mln zł. Przetarg na dostawę taboru miał zostać rozpisany do końca 2012 roku, jednak tak się nie stało.