Partnerzy serwisu:
Biznes

BCC: Środki unijne wciąż zagrożone

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
01-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Edyta Wsół, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
BCC: Środki unijne wciąż zagrożone
W ramach mijającej perspektywy UE 2007-2013 Polsce grozi niewykorzystanie nawet 17 mld zł – alarmuje Jerzy Kwieciński, minister ds. rozwoju regionalnego Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC. Są to rekordowo duże środki do wydatkowania.

W lutym tego roku zakończyły się negocjacje z KE i oficjalnie ruszyła perspektywa 2014-2020, jednak Jerzy Kwieciński zaznacza, że nastąpiło to o około pół roku później niż zapowiadał rząd i pół roku później niż w przypadku poprzedniej perspektywy.

– Ruszyły pierwsze konkursy krajowe i regionalne, ale to na razie powolne budzenie się nowej perspektywy. Wymogi regulacyjne i oczekiwania KE na tę perspektywę są bardzo wysokie i będzie to trudna perspektywa do realizacji, trudniejsza niż mijająca – mówi Jerzy Kwieciński.

Powtarzające się problemy

– W 2015 roku zachodzi niestety sytuacja, przed którą BCC przestrzegał w poprzednich latach, czyli znaczące nałożeni się realizacji dwóch perspektyw finansowych – nie ukrywa ekspert. Dodaje, że rok 2015 upłynie pod znakiem realizacji mijającej perspektywy, a powinien to być już czas rozliczeń i uruchamiania perspektywy 2014-2020.

W 2015 roku Polska powinna wydać o 10 mld zł środków UE więcej niż w roku poprzednim, a ryzyko niewykorzystania znaczących środków, jakie przyznano Polsce na lata 2007-2013 jest bardzo duże. – Najbardziej zagrożone niewykorzystaniem funduszy unijnych obszary to między innymi infrastruktura transportu kolejowego, krajowe projekty z obszaru ochrony środowiska, projekty informatyczne – wylicza Kwieciński.

Problem stanowi też niewystarczająca nadkontraktacja, która wynosi 102,6%, natomiast dla perspektywy 2004-2006 wynosiła 107,5%. – Jeżeli jakieś projekty zostaną zakwestionowane przez Komisję Europejską, to nie będziemy mogli ich zastąpić nowymi projektami i nie wykorzystamy w pełni dostępnych pieniędzy z UE – ostrzega ekspert.

O tym, jak Polska poradziła sobie z wydatkowaniem środków unijnych w perspektywie 2007-2013 przeczytasz w Monitorze.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij