NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Baza Kolei Małopolskich jednak w Krakowie [uzupełnienie]

| Jakub Madrjas 19.12.2019 129

Baza Kolei Małopolskich jednak w Krakowie [uzupełnienie]
Fot. ms, rynek-kolejowy
Koleje Małopolskie ogłosiły przetarg na budowę nowej bazy utrzymaniowej. Mają z niej też korzystać składy Przewozów Regionalnych. Jak zapowiedział wicemarszałek Małopolski, samorząd ma też kupić nowy tabor.
Jak poinformował wicemarszałek Małopolski, Łukasz Smółka w Radiu Kraków, jeszcze tym roku Koleje Małopolskie mają ogłosić przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie zaplecza technicznego przy ul. Składowej w Krakowie, w okolicy Dworca Towarowego. Ma ono służyć zarówno KMŁ, jak i Przewozom Regionalnym. Na początku przyszłego roku województwo chce też zamówić kolejnych dziewięć nowych pociągów.

To nie jedyna wiadomość z województwa. Od 7 stycznia 2020 r., na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego pasażerowie zyskają trzy pary pociągów w krótkiej relacji Tarnów – Bogumiłowice. W Bogumiłowicach zatrzymają się też dodatkowo dwa pociągi przyspieszone Polregio oraz 8 pociągów przyspieszonych KMŁ. Z kolei relacje Trzech par pociągów Kraków Gł. – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice zostaną skrócone do odcinka Kraków Gł. – Oświęcim. 

Baza KMŁ i nowe pociągi planowane od dawna


Przypomnijmy, że mieszkańcy krakowskiej Olszy skarżyli się na hałas z torów odstawczych, gdzie obsługiwane są pociągi Kolei Małopolskich. W poprzednich latach stacjonowały one na bocznych torach stacji Kraków-Płaszów, ale teraz nie jest to możliwe z powodu modernizacji krakowskiej linii średnicowej. Starania o właściwą bazę dla KMŁ przy ul. Składowej w Krakowie trwały od lat. W listopadzie 2018 roku poprzedni zarząd przewoźnika zrezygnował z jej budowy i podpisał trzyletnią umowę dzierżawy z Oświęcimiem.

Jeśli chodzi o nowe pociągi, to w październiku 2019 roku województwo podpisało z Pesą umowę na dostawę czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z pięcioletnim utrzymaniem za 109,732 mln złotych. Zmieniany i ogłaszany trzykrotnie przetarg nie pozwoli na zaspokojenie potrzeb województwa – pierwotnie planowano, że sześć lub siedem ezetów kupią też Koleje Małopolskie.

Aktualizacja: Przetarg już ogłoszony

W biuletynie zamówień unijnych pojawiła się już informacja o ogłoszeniu przetargu przez przewoźnika. Zamówienie obejmuje zaprojektowanie i budowę zaplecza technicznego. Założono zastosowanie rozwiązań technologicznych zmniejszających zużycie surowców naturalnych (np. wykorzystane żużla wielkopiecowego do budowy dolnych warstw konstrukcyjnych, wzmocnienia podłoża, zastosowanie rozwiązań zmniejszających zużycie wody oraz detergentów), rozwiązań wykorzystujących odnawialne źródła energii (np. moduły fotowoltaiczne zasilające w ciepło) i inne rozwiązania przyczyniające się do ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego.

Zakres robót budowlanych obejmie budowę hali napraw z częścią biurowo-socjalną i warsztatowo-magazynową oraz myjni wagonów, budynek hali w części biurowej socjalnej ma być dwukondygnacyjny. Wyposażenie budynku zaplecza obejmie instalację, sprężonego powietrza, odladzania i zapiaszczania, kurtyny powietrzne automatycznego otwierania i zamykania wrót wjazdowych do hali, stanowiska do opróżniania WC oraz wodowania zbiorników, odladzania składów, zapiaszczania składów (alternatywnie pojazd), budowę oczyszczalni ścieków przemysłowych w bezpośrednim sąsiedztwie myjni.

Podczas realizacji potrzebna będzie budowa nowego układu torowego oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zamówienie ma zostać zrealizowane do czerwca 2021 roku.

Uzupełnienie: KMŁ uzyskały lepsze warunki dzierżawy 

Jak poinformowała nas Justyna Piekorz z Kolei Małopolskich, przewoźnik nie obrządza pociągów na stacji Kraków Olsza, a jedynie je odstawia międzypociągowo. Jak dodaje, "poprzedni zarząd  nie rezygnował z planów budowy, ale nie uzyskał on dostatecznie długiej umowy dzierżawy od PKP S.A., w celu budowy bazy". -  Nowy Zarząd Spółki ponownie przystąpił do negocjacji z PKP S.A. i udało mu się uzyskać satysfakcjonujące warunki dzierżawy dla tej inwestycji - informuje przedstawicielka spółki. 




Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5