Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Wchodzą bardziej szczegółowe przepisy porządkowe na kolei

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
23-11-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Wchodzą bardziej szczegółowe przepisy porządkowe na kolei
fot. jar (2015)
W połowie października weszła w życie nowelizacja przepisów porządkowych na kolei. Na uwagę zasługuje rozszerzony katalog wykroczeń, na które będą mogły reagować właściwe służby. Nowe prawo ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na terenach kolejowych.

Przed kilkoma tygodniami weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 września 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych. Nowe przepisy zwiększają liczbę czynów zabronionych przez prawo. Na szczególną uwagę zasługuje wprowadzenie zakazu pozostawiania bagażu bez opieki oraz zakaz wnoszenia materiałów pirotechnicznych i niebezpiecznych pod względem pożarowym. Rozszerzono również generalny zakaz poruszania się wszelkimi pojazdami czy urządzeniami po terenach kolejowych, w tym po dworcach, przejściach podziemnych i kładkach. Odnośnie do pojazdów kolejowych wprowadzono zakaz "przebywania na dachu, na zderzakach, na platformach lub na innych nieprzeznaczonych do przewozu osób elementach konstrukcyjnych wagonu lub pojazdu kolejowego.” Istotne znaczenie na wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego ma penalizacja zawieszania przedmiotów na elementach infrastruktury kolejowej.

Jak informuje „Rynek Kolejowy” Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA, wprowadzenie zmian w przepisach nastąpiło z inicjatywy przedstawicieli spółki oraz przewodniczącego Centralnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa na obszarach kolejowych i w pociągach (to nieetatowy organ powołany na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy 25 podmiotami kolejowymi a Policją, Strażą Graniczną i Żandarmerią Wojskową).

– W ramach działań członków wspomnianego zespołu zostały zidentyfikowane obszary wymagające zmian legislacyjnych, dokonano analizy dotychczasowych zapisów i przygotowano projekty nowych – wyjaśnia Michał Stilger. – Inicjatywa podjęta przez podmioty borykające się z problemami bezpieczeństwa pozwala na poprawę jego poziomu oraz daje właściwym służbom narzędzie do egzekwowania ich przestrzegania. Rozporządzenie ministra infrastruktury z 23 listopada 2004 r. w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych (tekst jedn. Dz. U. 2015 poz. 50) wymagało podjęcia prac legislacyjnych w celu wprowadzenia zmian ze względu na konieczność dostosowania do obecnych uwarunkowań, postępu cywilizacyjnego i nowych zagrożeń. Przyjęcie zmian w rozporządzeniu jest również potwierdzeniem, że wspólne działania komórek właściwych ds. bezpieczeństwa różnych podmiotów kolejowych oraz służb są konieczne, dają namacalne efekty i również zauważane są na szczeblu ministerialnym – dodaje.

Dominik Lebda, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych potwierdza, że z punktu widzenia bezpieczeństwa wprowadzone zmiany są korzystne. – Zmieniona treść rozporządzenia jeszcze bardziej uściśla, które zachowania na obszarze kolejowym i w pociągach są niedozwolone ze względów bezpieczeństwa – podkreśla.

Porzucony bagaż i odpalona raca

Wprowadzone nowe regulacje o charakterze porządkowym wynikają z ustaleń wspomnianych podmiotów co do zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo. Jak podaje rzecznik prasowy PKP SA, zakaz pozostawiania bagażu bez opieki wynika z rosnącej liczby takich przypadków – porównując rok do roku ich liczba między 2014 a 2017 wzrosła ponad sześciokrotnie (ze 157 do 995). Większość takich zdarzeń miała miejsce na dworcach, choć odnotowano porzucony bagaż na peronach i w pociągach. Z uwagi na zagrożenie terrorystyczne, w takich przypadkach niezbędna jest ewakuacja podróżnych.

– Należy dodać, że podjęcie działań przez służby i ewakuacja podróżnych z pociągu możliwa jest po zatrzymaniu się pociągu na stacji, często w pobliżu dworca kolejowego, czyli na obszarach, które są bezpośrednio zlokalizowane w pobliżu dworców, a zagrożenie występujące na nich w sposób pośredni lub bezpośredni może wpływać na funkcjonowanie dworca i bezpieczeństwo osób korzystających z obiektu – informuje Michał Stilger.

W kontekście bezpieczeństwa osób przebywających na dworcach i w pociągach istotne znaczenie ma zakaz wnoszenia, posiadania lub używania wyrobów pirotechnicznych oraz materiałów niebezpiecznych pożarowo. Ma to szczególne znaczenie podczas obsługi transportem kolejowym imprez masowych, tutaj przejazdów grup zorganizowanych uczestników, w tym kibiców piłkarskich, którzy przewożą pociągami materiały pirotechniczne. – Niejednokrotnie są one również odpalane w pociągach oraz podczas postojów na stacjach, a w sytuacjach ekstremalnych wyrzucane z pociągu w stronę innych podróżnych – tłumaczy, udzielający informacji „Rynkowi Kolejowemu”.

Pasażer na dachu

Jak wspomniano, wprowadzono zakaz przebywania w miejscach niedozwolonych na terenie pojazdu szynowego – m.in. na dachu i zderzakach. Jak wynika z informacji udzielonej przez Dominika Lebdę, w Polregio zdarzył się przypadek, kiedy podróżny wszedł na dach pociągu. Dlatego, w ocenie przedstawiciela przewoźnika, „każde uszczegółowienie tego typu przepisów jest pomocne przy egzekwowaniu takich wykroczeń, co może wpłynąć na wzrost świadomości, że zachowania te zagrażają bezpieczeństwu takiej osoby, jak również pasażerom”.

Natomiast, jak informuje „Rynek Kolejowy” Magdalena Iwańska, rzecznik prasowa spółki Koleje Śląskie, nie odnotowała podobnych zdarzeń.

Pół roku na zmianę przepisów wewnętrznych

Treść nowego aktu prawnego zobowiązuje do zmiany przepisów wewnętrznych zarządców infrastruktury kolejowej oraz przewoźników. Powinny one zostać wprowadzone najpóźniej do sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji „rozporządzenia porządkowego”.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Robotnicy przed czołem pociągu IC Silesia na CMK [zdjęcia]

Infrastruktura

Robotnicy przed czołem pociągu IC Silesia na CMK [zdjęcia]

Michał Szymajda 08 maja 2023

ERA: Kolej w Europie coraz bezpieczniejsza

Prawo i polityka

ERA: Kolej w Europie coraz bezpieczniejsza

Roman Czubiński 15 sierpnia 2022

Dwa pociągi PKP Intercity na jednym torze pod Koszalinem

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Robotnicy przed czołem pociągu IC Silesia na CMK [zdjęcia]

Infrastruktura

Robotnicy przed czołem pociągu IC Silesia na CMK [zdjęcia]

Michał Szymajda 08 maja 2023

ERA: Kolej w Europie coraz bezpieczniejsza

Prawo i polityka

ERA: Kolej w Europie coraz bezpieczniejsza

Roman Czubiński 15 sierpnia 2022

Dwa pociągi PKP Intercity na jednym torze pod Koszalinem

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5