NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

„Bankomaty” nie otrzymały absolutorium. Karnowski: To polityczna decyzja

| Jakub Madrjas 01.07.2016 730

„Bankomaty” nie otrzymały absolutorium. Karnowski: To polityczna decyzja
Fot. PKP SA
Były zarząd PKP SA kierowany przez Jakuba Karnowskiego nie otrzymał absolutorium za ubiegły rok. Podobnie stało się w przypadku PKP Intercity i PKP PLK. Powodem jest „negatywna ocena pracy”.
Jak potwierdza „Rynkowi Kolejowemu” Jolanta Kuczyńska, dyrektor biura komunikacji PKP SA, obradujące wczoraj Zwyczajne Walne Zgromadzenie PKP Intercity zdecydowało o nieudzieleniu absolutorium byłym Członkom Zarządu oraz Rady Nadzorczej PKP Intercity za rok 2015. – Nieudzielenie absolutorium wynika z negatywnej oceny pracy byłych organów spółki oraz braku stosownych rekomendacji Rady Nadzorczej PKP Intercity – tłumaczy Kuczyńska.

Dzień wcześniej absolutorium od Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa za rok obrotowy 2015 nie otrzymał były zarząd PKP SA oraz były zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe. Dla obu decyzji podano identyczne wytłumaczenie jak w przypadku PKP IC. Niestety, MIB nie przedstawia dalszych informacji w tej sprawie. 

Poprzednie zarządy spółek kolejowych, ze względu na przeszłość większości ich członków w sektorze finansowym, kolejarze nazywali „bankomatami”. Były one bardzo negatywnie oceniane przez obecnego ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Jakub Karnowski, Piotr Ciżkowicz i Jarosław Bator opublikowali oficjalne oświadczenie w sprawie nieotrzymania absolutorium.

Karnowski: „To polityczna decyzja”

– Jesteśmy zaskoczeni i oburzeni decyzją ZWZ o nieudzieleniu nam absolutorium. Zarówno wyniki finansowe PKP SA, jak i kondycja w jakiej pozostawiliśmy spółki z Grupy PKP jednoznacznie wskazują, że głosowanie przeciw absolutorium zostało podyktowane wyłącznie pobudkami politycznymi, a nie analizą merytoryczną. Nasze zdziwienie budzi przede wszystkim fakt, iż wszystkie cele, jakie przed PKP SA postawił właściciel (tj. minister infrastruktury i rozwoju), w ostatnich czterech latach zostały spełnione. Teraz, bez żadnego uzasadnienia, ten sam właściciel nie udziela nam absolutorium za wywiązanie się przez nas z wyznaczonych obowiązków – czytamy w oświadczeniu.

„Efekty naszej, prawie czteroletniej pracy, bronią się same. To przede wszystkim pierwszy od lat powrót pasażerów na kolej, poziom z satysfakcji usług świadczonych przez PKP na poziomie 64% na koniec 2015 r., 30 mld zł wydanych na inwestycje w infrastrukturę, tabor i dworce, podwyższenie prędkości na blisko 5 tys. km linii kolejowych i efektywne wykorzystanie funduszy UE. Zadłużenie PKP SA zostało zredukowane o blisko 90%, osiągnięto kilkudziesięciomilionowe oszczędności z tytułu grupowych zakupów oraz dzięki audytowi, który pozwolił na wykrycie i eliminowanie nieprawidłowości, występujących wcześniej w spółkach PKP. Budując wartość Grupy, powołano sprawnie działająca spółkę deweloperską Xcity Investment, która ma szansę zarządzać projektami wartymi blisko 9 mld złotych” – napisali Karnowski, Ciżkowicz i Bator.

Jak dodają, dzięki udanym prywatyzacjom, „dobrze ocenionym zarówno przez organy kontrolne jak i najlepszych ekspertów rynkowych”, PKP Intercity mogło zainwestować prawie 1,5 mld zł w modernizację taboru i stacji postojowych. – Szczególnym uznaniem zarówno inwestorów, jak i ekspertów branżowych cieszyła się prywatyzacja PKP Cargo. Spółka otrzymała nagrodę Best IPO on the Warsaw Stock Exchange 2013/2014 oraz nagrodę Byki i Niedźwiedzie w kategorii Debiut Roku 2013 przyznawaną przez redakcję dziennika Parkiet – czytamy w piśmie.

– Przez ostatnie 4 lata udało nam się dokonać fundamentalnej zmiany w postrzeganiu PKP. Kierunki wyznaczone przez nasz zarząd PKP SA dawały nadzieję, na utrzymanie pozytywnych trendów w działalności spółek z Grupy oraz osiąganie coraz to lepszych wyników finansowych i uatrakcyjnianie oferty dla pasażerów kolei w Polsce – podsumowują byli członkowie zarządu. Jak zapewnili, „podejmą działania prawne zmierzające do ochrony [ich] dobrego imienia".

Czym jest absolutorium?

Nieudzielanie absolutorium zarządom nie rodzi żadnych natychmiastowych skutków; może natomiast stanowić argument za odwołaniem członka zarządu (co w tym wypadku nie ma zastosowania). Absolutorium jest za to istotne dla dalszej kariery członka zarządu jako przedstawiona publicznie przez właściciela ocena jego pracy.

Co ważne, udzielenie absolutorium członkowi zarządu zwalnia go z odpowiedzialności cywilnej wobec spółki – walne zgromadzenie wyraża bowiem akceptację dla jego decyzji za dany okres. W opinii prawników właściciele spółki nie mogą w związku z tym np. żądać odszkodowania za podpisanie niekorzystnych dla spółki umów w okresie, za który udzielono absolutorium, chyba że pojawią się dodatkowe okoliczności.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5