Partnerzy serwisu:
Biznes

Bałdys: Trzeba dekady, żeby zmienić mentalność inwestorów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
31-05-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ww, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Bałdys: Trzeba dekady, żeby zmienić mentalność inwestorów
- Problem „najniższej ceny” owszem istnieje, jednak głównie z powodu nieumiejętności zamawiającego odróżnienia najniższej ceny od rażąco niskiej ceny – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Rafał Sebastian Bałdys, członek zarządu związku pracodawców branży usług inżynierskich, członek Rady Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

- W idealnej sytuacji, kiedy mamy dobry projekt i inwestor precyzyjnie opisał to, co chce otrzymać, najniższa cena powinna być jedynym stosowanym kryterium. Wykonawcy również co do tego są zgodni. Jednak umiejętność odróżnienia, która ze złożonych ofert jest najtańsza, a która rażąco niska, to już odrębny problem. Niestety zawiodło tu prawo, stosowane praktyki i KIO, pomimo iż zapisy te obowiązują od 2004r. nie udało się wypracować rzetelnych metod weryfikacji cen wykonawców - mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Rafał Sebastian Bałdys, członek zarządu związku pracodawców branży usług inżynierskich, członek Rady Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

- Decyzja zamawiającego o wykluczeniu oferty jego zdaniem o rażąco niskiej zawsze może być zaskarżona do KIO, które posiada znikome kompetencje do rozstrzygania w tak założonych projektach. W efekcie wyrok KIO może zmusić inwestora (przypadek COVEC na A2) do podpisania niebezpiecznej umowy. Nazywamy to wprowadzeniem elementów hazardu do systemu zamówień publicznych. Innych przykładów nie warto nawet cytować, bowiem są powszechnie znane, tak samo, jak ich konsekwencje - dodaje.

Bałdys uważa, że kryterium najniższej ceny nie powinno być również stosowane dla zamówień zaprojektuj i wybuduj, bowiem myśl intelektualna wykonawcy stanowi element oferty i powinna być również oceniona i punktowana. - Do tego modelu chyba nam jednak daleko i trudno będzie przekonać inwestora, że może wybrać droższe, choć technicznie lepsze lub trwalsze rozwiązanie. Trzeba dekady, a może więcej, żeby zmienić mentalność inwestorów, do tego czasu będziemy się składać na „najtańsze buty w sklepie” - oczywiście w „trosce” o interes publiczny - twierdzi.

- Natomiast całkowicie, m.in. z powodów już wspomnianych, należy odejść od kryterium najniższej ceny przy wyborze wykonawców usług intelektualnych: autorów koncepcji, projektantów, inżynierów FIDIC. To właśnie stosowanie ceny jako kryterium wyboru projektanta sprawia, że do realizacji trafia słaby projekt, czego konsekwencje najczęściej idą w dziesiątki milionów złotych i dodatkowe lata na ukończenie inwestycji – podsumowuje Bałdys.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK podsumowują tegoroczne prace w województwie świętokrzyskim

Infrastruktura

PKP PLK pokazuje nagranie z Nowej Suchej i podsumowuje straty

Infrastruktura

Poznań. Przejazd na Starołęckiej do przebudowy dzięki kolejarzom?

Infrastruktura

PKP PLK usuwa skutki wykolejenia w Kuźni Raciborskiej [zdjęcia]

Infrastruktura

PLK SA zwiększą bezpieczeństwo na ponad 40 przejazdach kolejowo-drogowych

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK podsumowują tegoroczne prace w województwie świętokrzyskim

Infrastruktura

PKP PLK pokazuje nagranie z Nowej Suchej i podsumowuje straty

Infrastruktura

Poznań. Przejazd na Starołęckiej do przebudowy dzięki kolejarzom?

Infrastruktura

PKP PLK usuwa skutki wykolejenia w Kuźni Raciborskiej [zdjęcia]

Infrastruktura

PLK SA zwiększą bezpieczeństwo na ponad 40 przejazdach kolejowo-drogowych

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5