Pasażerowie Kolei Mazowieckich skarżą się na tłok w pociągach łączących lotnisko Modlin z Warszawą. Przewoźnik zdaje sobie sprawę z sytuacji i przeprasza pasażerów. Znalezienie taboru na wzmocnienie pociągów nie jest jednak łatwe.
Problemy z zatłoczeniem pociągów opisał w liście adresowanym do naszej Redakcji i Kolei Mazowieckich nasz Czytelnik, pan Rafał. „Jestem wysoce zbulwersowany traktowaniem klientów przez spółkę Koleje Mazowieckie. Średnio raz w tygodniu (zazwyczaj w środy lub czwartki) korzystam z połączeń w relacji Warszawa Wschodnia – Modlin (tzw.,, pociągi lotniskowe"), a dalej przesiadam się na autobus dowożący pod terminal. Rozumiem, że z założenia pociągi w relacji do Modlina są dedykowane podróżnym udającym się na lotnisko. Niestety w połączeniach, z których miałem okazję korzystać, panuje okropny tłok. Wynika to z bardzo krótkich składów kursujących w tej relacji” – pisze pan Rafał, i podaje konkretne przykłady pociągów, którymi podróżował.
W niektórych z nich wskutek tłoku i naporu ludzi usiłujących wsiąść nie domykały się drzwi, a odjazdy były opóźnione z powodu prób wejścia do zatłoczonego pociągu przez kolejnych pasażerów. W jednym z pociągów w tłoku uszkodzony został bagaż Czytelnika. Do jednego pociągu pan Rafał w ogóle się nie dostał i musiał jechać taksówką na swój lot.
Przewoźnik nie chowa głowy w piasek
– Sytuacja związana z pociągami lotniskowymi jest nam doskonale znana. Jest ona dla nas bardzo trudna przede wszystkim ze względu na wydolność taborową przewoźnika – przyznaje Jolanta Maliszewska z biura prasowego Kolei Mazowieckich.
W ostatnim czasie przewoźnikowi udało się zrealizować prośby podróżnych związane z rozładowaniem porannego tłoku na linii nr 9 w kierunku Warszawy – skład obsługujący połączenie nr 98604 został wzmocniony o jedną jednostkę (tak kursuje od 14 stycznia). KM próbują też poprawić sytuację w popołudniowym szczycie komunikacyjnym – prowadzi analizę techniczną i taborową w celu wypracowania optymalnego rozwiązania.
– Przepraszamy podróżnych i zapewniamy, że dołożymy wszelkich starań, by problem ten w miarę możliwości jak najszybciej rozwiązać – zapewnia Jolanta Maliszewska.
Będzie nowy tabor, gorzej z linią do terminalu
Być może pod koniec roku sytuacja taborowa KM poprawi się – do eksploatacji ma wejść 12 nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Będą to pojazdy Impuls, które dostarczy Newag. Również w tym roku do przewoźnika trafią 22 nowe wagony piętrowe i dwie lokomotywy Gama z Pesy.
W dłuższej perspektywie województwo chce budowy linii kolejowej do samego terminalu lotniska w Modlinie. Inwestycja znalazła się w kontrakcie terytorialnym województwa mazowieckiego, ale na liście rezerwowej. Strona rządowa uznała, że to inwestycja o zbyt małym zakresie, żeby finansować ją z krajowych programów unijnych.

Już 10-11 marca w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów.