Spółka Advanced World Transport (AWT), największy prywatny towarowy przewoźnik kolejowy w Czechach, odebrała pierwszą z trzech nowoczesnych elektrycznych lokomotyw wielosystemowych Siemens typu ES64 U4 - to znany również w Polsce Eurosprinter.
Zakup nowych pojazdów, znanych także pod nazwą Husarz w Polsce i Taurus w Austrii, jest częścią stopniowej modernizacji taboru kolejowego AWT, który w chwili obecnej liczy około 160 lokomotyw i 5500 wagonów kolejowych. Pozostałe dwie lokomotywy tego samego typu zostaną przekazane AWT jeszcze przed końcem roku.
Przedstawiciele AWT odebrali nową lokomotywę w Centrum Doświadczalnym spółki Kolejowy Zakład Badawczy (Výzkumný Ústav Železniční) w Velimiu, gdzie na torze doświadczalnym w kształcie dwóch pętli testowane są pojazdy kolejowe. Pojazdy szynowe mogą na przedmiotowym torze doświadczalnym osiągnąć prędkość do 230 km/h, to znaczy to samo maximum, co nowe elektryczne lokomotywy AWT. Wprowadzenie do ruchu regularnego śnieżnobiałej lokomotywy z logo AWT spółka planuje jeszcze przed końcem bieżącego roku.
Mocne lokomotywy na międzynarodowe trasy
- Zakup ten umożliwi nam oferowanie usług w tak zwany bezszwowy sposób. Lokomotywy bowiem dzięki kompatybilności urządzeń zabezpieczających mogą być wykorzystywane na terenie wielu krajów, poza Czechami także w Niemczech, Austrii i na Węgrzech. Bardzo korzystna dla transportu towarowego jest także siła pociągowa lokomotyw, której wartość dochodzi do 300 kN - stwierdził David Kostelník, dyrektor ds. eksploatacji spółki AWT, omawiając nabycie nowych lokomotyw.
- Idziemy dalej w obranym kierunku i wzmacniamy wydajność naszego taboru. Dążymy do stopniowej modernizacji, by konkurencyjność i różnorodność usług oferowanych przez AWT w Europie ciągle rosła. Zamierzamy korzystać z nowoczesnych pojazdów interoperacyjnych, które umożliwią zagwarantowanie transportu nie tylko w Czechach, ale także za granicą - dodał dyrektor handlowy spółki AWT Edin Sose.
Obniżenie zużycia energii
Wprowadzenie do ruchu nowoczesnych lokomotyw z warsztatów spółki Siemens spowoduje zwiększenie wydajności energetycznej transportu ciężkich pociągów towarowych AWT. - Ogólnie transport kolejowy jest bardzo korzystnym sposobem transportu jeśli chodzi o środowisko naturalne. Przytaczając przykład z dziedziny napędu spalinowego, mogę stwierdzić, iż wyniki takiego porównania są jednoznaczne – by przewieźć towar o masie 1000 t na odległość 1 km na drogach trzeba około 60 l oleju napędowego, podczas gdy na kolei około 10 l tego samego paliwa. W przypadku trakcji elektrycznej, której reprezentantem są nowe lokomotywy, bilans energetyczny jest jeszcze lepszy - mówimy tu o średnim zużyciu 16 kWh celem zapewnienia transportu 1000 t na odległość 1 km - tak ekonomiczne korzyści nowych lokomotyw elektrycznych opisuje dyrektor AWT David Kostelník.
Mowe lokomotywy Siemens są także wyposażone w funkcję rekuperacji energii elektrycznej, potrafią więc podczas hamowania przetwarzać energię kinetyczną z powrotem na elektryczną, która następnie wraca do sieci dystrybucyjnej. Pozytywny wpływ na gospodarkę energetyczną użytkowania ma także nowoczesna regulacja elektroniczna.
- Spółka AWT stopniowo oferuje usługi w kolejnych państwach Europy. Już dziś zapewniamy transport własnymi lokomotywami na terenie Czech, Słowacji, Węgier i Polski. To logiczne - transport kolejowy jest konkurencyjny zwłaszcza na dużych odległościach, około 400 km i więcej. Najbliższym celem naszej spółki jest wzrost pracy przewozowej w ramach korytarza Bałtyk - Adriatyk z Gdyni i Gdańska do Koperu czy Rijeki. Poza tym udoskonalamy procesy związane z połączeniem poszczególnych rodzajów transportu tak, aby stać się kimś w rodzaju architekta transportu. Nowe lokomotywy, przeznaczone przede wszystkim do transportu międzynarodowego, doskonale wpisują się w tę koncepcję AWT - podsumowuje Edin Sose.