Rzad austriacki zapowiedział przeznaczenie 17,5 mld euro na rozwój infrastruktury kolejowej. Narodowy przewoźnik OBB zapowiedział uruchomienie, pomimo spadku przewozów podczas pandemii, aż 120 dodatkowych połączeń każdego dnia.
Na dzisiejszej konferencji prasowej Koleje Austriackie ÖBB nakreśliły aktualną sytuację koncernu i plany rozwoju na najbliższe lata. Zgodnie z oczekiwaniami sytuacja nie wygląda teraz dobrze w porównaniu z rokiem ubiegłym, na każdym polu wymaga szybkiego reagowania na zmiany. Obecnie wypełnienie pociągów w ruchu dalekobieżnym sięga 60%, w ruchu regionalnym i lokalnym 70%. Latem tego roku wypełnienie składów sięgało nawet 90%. Ruch towarowy w Austrii spadł do 85% w porównaniu z rokiem ubiegłym, w okresie pandemii spadek byl jeszcze większy.
Więcej połączeń - aż o 120 dziennieMimo zewnętrznych trudności przewoźnik planuje ekspansję i zwiększenie oferty przewozowej – w ruchu regionalnym dodatkowe 2,3 mln pociągokilometrów (poprzez uruchomienie 120 dodatkowych połączeń dziennie) - dla porównania, w 2019 roku na całej austriackiej sieci o długości 5 tys. km wykonano 107.6 mln pckm w ruchu pasażerskim. Dzięki temu zamknięte zostaną luki w takcie w ciągu dnia oraz przybędą dodatkowe połączenia w godzinach wczesnoporannych lub późnowieczornych, a także pojawią się nowe kursy weekendowe i wakacyjne na trasach turystycznych. W ruchu dalekobieżnym pojawią się dodatkowe kursy Railjet na linii Graz-Wiedeń, Salzburg-Innsbruck, Salzburg-Klagenfurt, Bregenz-Innsbruck, Wiedeń-Bischofshofen oraz Salzburg-Wiedeń. Na linii Wiedeń-Budapeszt pociągi pojadą co godzinę.
Zgodnie z
wcześniejszymi zapowiedziami rozwijana będzie oferta połączeń nocnych. W rozkładzie pojawi się codzienny Nightjet z
Wiednia przez Linz i Innsbrucku przez Monachium do Amsterdamu, zaś trzy razy w tygodniu z Wiednia dojechać będzie można nocą do stacji Brussel Midi. W sferze projektów pozostaje na razie nocny pociąg do stolicy Francji. Do
końca 2022 flotę ÖBB zasili 13 nowych składów Nightjet, zamówionych jest kolejnych 20 jednostek. Nowością będzie ograniczenie liczby pasażerów w przedziałach z miejscami do leżenia do 4 osób.
Stałych klientów zapewne ucieszy wiadomość o pozostawieniu cen Vorteilscard na dotychczasowym poziomie, nie zmienią się też ceny biletów i ofert specjalnych.
Rząd Austrii zapowiada miliardy na kolej
Już w ubiegłym tygodniu rząd austriacki zapowiedział przeznaczenie 17,5 mld w kolejnych latach w rozwój infrastruktury kolejowej - średnio 3 mld euro rocznie. Dzięki temu doszlifowany zostanie takt pociągów włącznie z optymalizacją przesiadek i krótszymi czasami przejazdu. Rozwijane mają być sieci pociągów S-Bahn, elektryfikacja tras, cyfryzacja na wielu polach (w którą zainwestowane zostanie 1,5 mld euro).
Wsparcie otrzymają też przewozy towarowe, nowy bilet „1-2-3”, rozwój oferty Car-Sharing „Rail&Drive” i ”Rail&Bike”. Ważną rolę odgrywać ma też ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne – m.in. w restauracjach pokładowych puszki zostaną zastąpione butelkami.