NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Apel Track Tec o prognozy inwestycyjne PKP PLK do 2030 roku

| Redakcja 09.02.2018 0

Apel Track Tec o prognozy inwestycyjne PKP PLK do 2030 roku
Fot. Rynek Kolejowy
– Istnieje pilna potrzeba zaprezentowania przez PLK czy Ministerstwo Infrastruktury lub Inwestycji i Rozwoju powszechnie dostępnego dokumentu obrazującego wielkość inwestycji kolejowych w kolejnych latach – mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes Zarządu Track Tec S.A.
Jak przedstawia się sytuacja w Grupie Track Tec w 2018 roku?

Krzysztof Niemiec, wiceprezes Zarządu Track Tec S.A.:
Znaczące przyspieszenie ogłaszania przetargów przez PKP PLK, w szczególności od II połowy 2017 roku, zakupy materiałów przez wykonawców wyprzedzające roboty spowodowały istotny wzrost zapotrzebowania, również na podkłady i rozjazdy produkcji Track Tec. Dla sprostania zamówieniom podjęliśmy szereg działań, które w efekcie umożliwiają zwiększenie produkcji w 2018 roku do wielkości 1,850 mln podkładów strunobetonowych i 1150 rozjazdów. To ilości zdecydowanie wyższe od osiąganych w latach poprzednich. Przykładowo, w odniesieniu do podkładów, wyprodukujemy ich o 80% więcej niż w 2015 roku, a więc w roku najwyższych, bo sięgających 7,7 mld złotych, wydatków PKP PLK na modernizację infrastruktury kolejowej. Na tym nie koniec, realizacja kolejnych przedsięwzięć spowoduje, że w 2019 roku przekroczymy 2 mln wyprodukowanych podkładów.

Czy spodziewaliście się tak dużego popytu na wasze wyroby?

Nie mogło być inaczej, biorąc pod uwagę fakt poważnego spadku zapotrzebowania w 2016 i w pierwszych miesiącach 2017 roku. Jednak mimo przyspieszenia PLK w 2017 roku, w obu tych latach jej wydatki wyniosły łącznie 9,6 mld zł, a na 2018 planowane są na poziomie 10,5 mln. Zapotrzebowanie na wyroby dla infrastruktury kolejowej musiało więc wzrosnąć. Co więcej, spodziewamy się utrzymania tegorocznego poziomu wydatków PKP PLK w kolejnych latach, tak zresztą zakłada sam zarządca infrastruktury.

Wydatki PKP PLK będą więc prawie 2-krotnie wyższe niż w roku poprzednim. Można spodziewać się występowania problemów z pozyskaniem materiałów czy wyrobów ?

Aby uniknąć takiej sytuacji, zrealizowaliśmy projekty, a kolejne są na końcowym etapie, zwiększające w maksymalnym stopniu naszą produkcję. Oczywiście mogą zaistnieć pojedyncze przypadki, w których pojawią się problemy, ale wynikać one będą z okresowego skumulowania zamówień. O systemowych brakach nie może być mowy, skoro np. tylko na placach zakładów Track Tec znajduje się stale 400-500 tysięcy podkładów. To magazyn, depozyty i wcześniejsze zakupy.

Jakie inwestycje Grupa Track Tec poczyniła dla osiągnięcia obecnego poziomu produkcji?

W przypadku podkładów strunobetonowych jest to zabudowa nowej linii do ich produkcji w Goczałkowie, a odnośnie rozjazdów to: zakup i instalacja dwóch wysokowydajnych obrabiarek, budowa wiaty do montażu rozjazdów czy trwająca obecnie modernizacja kolejnej hali a także taboru kolejowego, poszerzająca zdolności w zakresie logistyki rozjazdów w blokach.

Tylko w ostatnim okresie 1,5 roku wydatki Track Tec na te cele przekroczyły 50 mln zł.

Do tego dochodzą takie projekty jak: ogrzewanie indukcyjne rozjazdów, integracja rozjazdu R1200 1:18,5 z napędem elektrohydraulicznym Alstom SmartDrive, rama toru kolejowego przeznaczona do instalacji na łukach torowisk, rolki podiglicowe TRACKROLL, krzyżownice monoblokowe z austenitycznej stali manganowej.

To konkretne pieniądze i duże przedsięwzięcia. Jaka jest strategia Grupy na kolejne lata?

Podstawowo wynika ona z zamierzeń PKP PLK i faktu, że w okresie 4 lat od początku II perspektywy unijnej zakończone zostały inwestycje na kwotę prawie 6 mld zł. Tak więc przez kolejnych 6 lat, od 2018 do 2023 roku, zakończone powinny być inwestycje o wartości 60 mld zł. Oczywiście część z nich jest obecnie w realizacji.

W tym okresie priorytetem dla Track Tec będzie produkcja na potrzeby krajowe. Stąd wymóg dużej sprawności Grupy, aby w okresie zwiększonych dostaw na kraj nie stracić – z takim wysiłkiem zdobytych – rynków zagranicznych. Równocześnie kontynuować będziemy inwestycje zwiększające nasz potencjał produkcyjny. I w tym miejscu mamy ważny apel do władz PKP PLK.

Czego on dotyczy?

Pomocnym dla nas, ale i dla wszystkich uczestników rynku, byłoby przedstawienie przez PKP PLK dokumentu pokazującego wielkość inwestycji planowanych w dłuższym okresie czasu. Obecne ustne prognozy kończą się na 2026, chociaż ostatnio pojawiają się te do 2030 roku. Jednocześnie dotychczasowe deklaracje kierownictwa PKP PLK, mówiące o utrzymaniu się wydatków na poziomie 10 mld zł przez kolejne lata, również po 2023 roku napawają optymizmem.

Oficjalne prognozy, dokumenty PLK są niezbędne także w relacjach producentów wyrobów z instytucjami finansowymi. Rozwój kosztuje, koniecznością są kredyty bankowe. Warunki ich pozyskania wynikają z analiz rynku. W przypadku firm produkujących na potrzeby inwestycji kolejowych ważnymi dokumentami są te przedstawione przez głównego inwestora, czyli przez PKP PLK. Udokumentowane wydatki prezentowane obecnie do 2023 roku, a dotyczące realizacji KPK, są w sprzeczności z powtarzanymi przez kierownictwo PLK zamierzeniami. Niestety, w dokumentach międzynarodowych widnieją wydatki na inwestycje kolejowe w Polsce np. w 2023 roku w wysokości 414 mln euro, tj. ok. 1,7 mld zł, a wielokrotny przekaz z PKP PLK mówi o 10 mld zł. To rodzi określone konsekwencje.

Zanim powstaną prognozy poza 2030 rok istnieje pilna potrzeba zaprezentowania przez PLK czy Ministerstwo Infrastruktury lub Inwestycji i Rozwoju powszechnie dostępnego dokumentu obrazującego wielkość inwestycji w kolejnych latach do 2030 roku.

I to właśnie nasz apel.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5