Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Apel Track Tec o prognozy inwestycyjne PKP PLK do 2030 roku

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
09-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Apel Track Tec o prognozy inwestycyjne PKP PLK do 2030 roku
Fot. Rynek Kolejowy
– Istnieje pilna potrzeba zaprezentowania przez PLK czy Ministerstwo Infrastruktury lub Inwestycji i Rozwoju powszechnie dostępnego dokumentu obrazującego wielkość inwestycji kolejowych w kolejnych latach – mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes Zarządu Track Tec S.A.

Jak przedstawia się sytuacja w Grupie Track Tec w 2018 roku?

Krzysztof Niemiec, wiceprezes Zarządu Track Tec S.A.:
Znaczące przyspieszenie ogłaszania przetargów przez PKP PLK, w szczególności od II połowy 2017 roku, zakupy materiałów przez wykonawców wyprzedzające roboty spowodowały istotny wzrost zapotrzebowania, również na podkłady i rozjazdy produkcji Track Tec. Dla sprostania zamówieniom podjęliśmy szereg działań, które w efekcie umożliwiają zwiększenie produkcji w 2018 roku do wielkości 1,850 mln podkładów strunobetonowych i 1150 rozjazdów. To ilości zdecydowanie wyższe od osiąganych w latach poprzednich. Przykładowo, w odniesieniu do podkładów, wyprodukujemy ich o 80% więcej niż w 2015 roku, a więc w roku najwyższych, bo sięgających 7,7 mld złotych, wydatków PKP PLK na modernizację infrastruktury kolejowej. Na tym nie koniec, realizacja kolejnych przedsięwzięć spowoduje, że w 2019 roku przekroczymy 2 mln wyprodukowanych podkładów.

Czy spodziewaliście się tak dużego popytu na wasze wyroby?

Nie mogło być inaczej, biorąc pod uwagę fakt poważnego spadku zapotrzebowania w 2016 i w pierwszych miesiącach 2017 roku. Jednak mimo przyspieszenia PLK w 2017 roku, w obu tych latach jej wydatki wyniosły łącznie 9,6 mld zł, a na 2018 planowane są na poziomie 10,5 mln. Zapotrzebowanie na wyroby dla infrastruktury kolejowej musiało więc wzrosnąć. Co więcej, spodziewamy się utrzymania tegorocznego poziomu wydatków PKP PLK w kolejnych latach, tak zresztą zakłada sam zarządca infrastruktury.

Wydatki PKP PLK będą więc prawie 2-krotnie wyższe niż w roku poprzednim. Można spodziewać się występowania problemów z pozyskaniem materiałów czy wyrobów ?

Aby uniknąć takiej sytuacji, zrealizowaliśmy projekty, a kolejne są na końcowym etapie, zwiększające w maksymalnym stopniu naszą produkcję. Oczywiście mogą zaistnieć pojedyncze przypadki, w których pojawią się problemy, ale wynikać one będą z okresowego skumulowania zamówień. O systemowych brakach nie może być mowy, skoro np. tylko na placach zakładów Track Tec znajduje się stale 400-500 tysięcy podkładów. To magazyn, depozyty i wcześniejsze zakupy.

Jakie inwestycje Grupa Track Tec poczyniła dla osiągnięcia obecnego poziomu produkcji?

W przypadku podkładów strunobetonowych jest to zabudowa nowej linii do ich produkcji w Goczałkowie, a odnośnie rozjazdów to: zakup i instalacja dwóch wysokowydajnych obrabiarek, budowa wiaty do montażu rozjazdów czy trwająca obecnie modernizacja kolejnej hali a także taboru kolejowego, poszerzająca zdolności w zakresie logistyki rozjazdów w blokach.

Tylko w ostatnim okresie 1,5 roku wydatki Track Tec na te cele przekroczyły 50 mln zł.

Do tego dochodzą takie projekty jak: ogrzewanie indukcyjne rozjazdów, integracja rozjazdu R1200 1:18,5 z napędem elektrohydraulicznym Alstom SmartDrive, rama toru kolejowego przeznaczona do instalacji na łukach torowisk, rolki podiglicowe TRACKROLL, krzyżownice monoblokowe z austenitycznej stali manganowej.

To konkretne pieniądze i duże przedsięwzięcia. Jaka jest strategia Grupy na kolejne lata?

Podstawowo wynika ona z zamierzeń PKP PLK i faktu, że w okresie 4 lat od początku II perspektywy unijnej zakończone zostały inwestycje na kwotę prawie 6 mld zł. Tak więc przez kolejnych 6 lat, od 2018 do 2023 roku, zakończone powinny być inwestycje o wartości 60 mld zł. Oczywiście część z nich jest obecnie w realizacji.

W tym okresie priorytetem dla Track Tec będzie produkcja na potrzeby krajowe. Stąd wymóg dużej sprawności Grupy, aby w okresie zwiększonych dostaw na kraj nie stracić – z takim wysiłkiem zdobytych – rynków zagranicznych. Równocześnie kontynuować będziemy inwestycje zwiększające nasz potencjał produkcyjny. I w tym miejscu mamy ważny apel do władz PKP PLK.

Czego on dotyczy?

Pomocnym dla nas, ale i dla wszystkich uczestników rynku, byłoby przedstawienie przez PKP PLK dokumentu pokazującego wielkość inwestycji planowanych w dłuższym okresie czasu. Obecne ustne prognozy kończą się na 2026, chociaż ostatnio pojawiają się te do 2030 roku. Jednocześnie dotychczasowe deklaracje kierownictwa PKP PLK, mówiące o utrzymaniu się wydatków na poziomie 10 mld zł przez kolejne lata, również po 2023 roku napawają optymizmem.

Oficjalne prognozy, dokumenty PLK są niezbędne także w relacjach producentów wyrobów z instytucjami finansowymi. Rozwój kosztuje, koniecznością są kredyty bankowe. Warunki ich pozyskania wynikają z analiz rynku. W przypadku firm produkujących na potrzeby inwestycji kolejowych ważnymi dokumentami są te przedstawione przez głównego inwestora, czyli przez PKP PLK. Udokumentowane wydatki prezentowane obecnie do 2023 roku, a dotyczące realizacji KPK, są w sprzeczności z powtarzanymi przez kierownictwo PLK zamierzeniami. Niestety, w dokumentach międzynarodowych widnieją wydatki na inwestycje kolejowe w Polsce np. w 2023 roku w wysokości 414 mln euro, tj. ok. 1,7 mld zł, a wielokrotny przekaz z PKP PLK mówi o 10 mld zł. To rodzi określone konsekwencje.

Zanim powstaną prognozy poza 2030 rok istnieje pilna potrzeba zaprezentowania przez PLK czy Ministerstwo Infrastruktury lub Inwestycji i Rozwoju powszechnie dostępnego dokumentu obrazującego wielkość inwestycji w kolejnych latach do 2030 roku.

I to właśnie nasz apel.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Track Tec obecny na rynku czeskim

Biznes

Track Tec obecny na rynku czeskim

materiał partnera 23 lutego 2023

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Biznes

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 07 lutego 2023

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

Infrastruktura

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

inf. pras 14 listopada 2022

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

Biznes

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

inf. pras 19 października 2022

Zobacz również:

Track Tec obecny na rynku czeskim

Biznes

Track Tec obecny na rynku czeskim

materiał partnera 23 lutego 2023

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Biznes

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 07 lutego 2023

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

Infrastruktura

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

inf. pras 14 listopada 2022

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

Biznes

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

inf. pras 19 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5