Partnerzy serwisu:
Biznes

Antonowicz: Przejmując spółki Orlenu PKP Cargo ucieka do przodu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
25-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Antonowicz: Przejmując spółki Orlenu PKP Cargo ucieka do przodu
– Polska branża chemiczna i jej potrzeby logistyczne rosną, w przeciwieństwie do dominującego w ofercie PKP Cargo transportu węgla – komentuje dla „RK" przejęcie spółek transportowych Orlenu dr Mirosław Antonowicz z Rady Naukowej Fundacji ProKolej.

PKP Cargo, PKN ORLEN i Euronaft Trzebinia porozumiały się w sprawie sprzedaży aktywów kolejowych, należących do Grupy Orlen. Transakcja o wartości ponad 250 mln zł obejmie udziały ORLEN KolTrans i zorganizowaną część przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Spółka chce dzięki synergiom oszczędzać co najmniej 10 mln złotych i nie musi restrukturyzować przewoźników. Nie wchłonie ich również w swoje struktury – o założeniach PKP Cargo pisaliśmy w tym miejscu.

– PKP Cargo sięgając po aktywa kolejowe należące do Orlenu stara się pozyskać rynek przewozowy i strategicznego klienta. Udział dawnego monopolisty nie przekracza bowiem w tym segmencie 17% i jest wielokrotnie niższy niż wynikałoby to z jego pozycji rynkowej. Dodatkowo jest to próba ucieczki do przodu – bo polska branża chemiczna i jej potrzeby logistyczne rosną, w przeciwieństwie do dominującego w ofercie PKP Cargo transportu węgla – komentuje dla „RK" dr Mirosław Antonowicz z Rady Naukowej Fundacji ProKolej, były wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Trend konsolidacji będzie się nasilać

– Gracze rynkowi, których transport kolejowy nie jest „core biznesem”, na pewnym etapie rozwoju porządkują i optymalizują swoje struktury. Dochodzą do wniosku, że nie ma potrzeby posiadania własnego przedsiębiorstwa kolejowego, a usługi przewozowo-logistyczne można pozyskać na zewnątrz w ramach outsourcingu – mówi były wiceprezes UTK.

Dr Mirosław Antonowicz ocenia, że rozdrobnienie kolei towarowej jest zbyt duże w stosunku do aktualnej skali przewozów. Należy się zatem spodziewać, że na mocno podzielonym rynku nasilą się procesy akwizycji. Rynek przewozów towarowych w Polsce, po okresie dynamicznego rozwoju zaczynie zmierzać w stronę oligopolu. Tym bardziej, że konkurencja cenowa z wolna ustępuje rywalizacji na obszarach takich, jak jakość i niezawodność przewozów, czy oferta uzupełniająca i usługi logistyczne.

UOKiK musi zbadać wpływ na klientów

– Logiczne jest, że w tej sytuacji PKP Cargo również stara się konsolidować działalność. Sięgając po aktywa kolejowe należące do Orlenu dywersyfikuje swoją ofertę, pozyskuje specjalistyczny tabor i przejmuje kontrolę nad infrastrukturą bocznicową – mówi Antonowicz.

Kluczem do powodzenia tego scenariusza jest jednak decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a więc ocena wpływu transakcji na rynek usług przewozowych. Bo na ew. przejęcie nowego obszaru przez PKP Cargo trzeba spojrzeć z perspektywy klientów kolei – w kontekście jego wpływu na relacje rynkowe i konkurencję. – Urząd musi więc odpowiedzieć na pytanie, czy konsolidacja niezależnych dotychczas firm nie stwarza zagrożenia dla całego rynku przewozów towarowych w Polsce – podsumowuje.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ORLEN wprowadza na rynek innowacyjną technologię produkcji prądu

Infrastruktura

ORLEN wprowadza na rynek innowacyjną technologię produkcji prądu

Grzegorz Rekiel 26 czerwca 2025

Lotos Kolej zmienia nazwę na Orlen Kolej

Biznes

Lotos Kolej zmienia nazwę na Orlen Kolej

Michał Szymajda 14 października 2024

Orlen rozwija aktywa wydobywcze w Norwegii

Infrastruktura

Orlen rozwija aktywa wydobywcze w Norwegii

Mikołaj Kobryński 09 czerwca 2024

Trzy nowe osoby w zarządzie Orlenu

Prawo i polityka

Trzy nowe osoby w zarządzie Orlenu

Mikołaj Kobryński 17 kwietnia 2024

Orlen ma nowego prezesa, ale nie zarząd

Infrastruktura

Orlen ma nowego prezesa, ale nie zarząd

Mikołaj Kobryński 11 kwietnia 2024

Zobacz również:

ORLEN wprowadza na rynek innowacyjną technologię produkcji prądu

Infrastruktura

ORLEN wprowadza na rynek innowacyjną technologię produkcji prądu

Grzegorz Rekiel 26 czerwca 2025

Lotos Kolej zmienia nazwę na Orlen Kolej

Biznes

Lotos Kolej zmienia nazwę na Orlen Kolej

Michał Szymajda 14 października 2024

Orlen rozwija aktywa wydobywcze w Norwegii

Infrastruktura

Orlen rozwija aktywa wydobywcze w Norwegii

Mikołaj Kobryński 09 czerwca 2024

Trzy nowe osoby w zarządzie Orlenu

Prawo i polityka

Trzy nowe osoby w zarządzie Orlenu

Mikołaj Kobryński 17 kwietnia 2024

Orlen ma nowego prezesa, ale nie zarząd

Infrastruktura

Orlen ma nowego prezesa, ale nie zarząd

Mikołaj Kobryński 11 kwietnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij