Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", Andrzej Pawłowski - członek zarządu PKP PLK, dyrektor ds. sprzedaży został koordynatorem do spraw bezpieczeństwa na poziomie Grupy PKP. Stworzenie takiego stanowiska przewiduje Strategia Grupy PKP.
Jak wskazuje wspomniany dokument, funkcja koordynatora ds. bezpieczeństwa wymagać będzie zebrania i ustrukturyzowania projektów obecnie realizowanych oraz planowanych do realizacji oraz nadania im właściwego tempa wdrażania. Strategia stwierdza, że optymalnym ośrodkiem dla centralizacji funkcji zapewnienia bezpieczeństwa są struktury PKP PLK.
Dokument wskazuje na kluczowe znaczenie m.in. zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń (zarówno osób zaangażowanych w kierowanie ruchem kolejowym, jak i maszynistów). Jedną z rozpatrywanych możliwości jest skoncentrowanie działań szkoleniowych w PKP PLK (i przeniesienie części zadań realizowanych obecnie przez CS Szkolenia i Doradztwo). Ogromne znaczenie ma również konieczność poprawy stanu infrastruktury i koordynacji procesów inwestycyjnych w celu podniesienia ich efektywności.
W 2011 r. na polskiej sieci kolejowej miało miejsce 833 wypadki kolejowe, z czego 99 zawinione przez PKP PLK. Rok wcześniej odnotowano 806 wypadków (z czego 86 zawinionych przez PKP PLK). W 2011 na torach śmierć poniosło 320 osób, czyli więcej o 44 osoby niż w 2010 r. Strategia Grupy PKP jako główne przyczyny wypadków wskazuje zły stan infrastruktury i błędy personelu (przygotowanie drogi przebiegu pociągu, przyjęcie pojazdu na tor zajęty).