Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Alternatywne szlaki transportowe do Azji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
14-05-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Alternatywne szlaki transportowe do Azji
fot. Seweryn Błasiak
W Krajowej Izbie Gospodarczej, podczas konferencji Nowe Międzynarodowe Szlaki Transportowe przedstawione zostały możliwości alternatywnego transportu intermodalnego na trasach z Azji  do Europy – korytarzem „Południe-Zachód”, który prowadzi z Indii, przez Iran, Azerbejdżan, Gruzję i Ukrainę do Polski oraz Międzynarodową Transkaspijską Trasę Transportową (TMTM)  – z zachodnich Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie i Azerbejdżan. W konferencji wzięli udział przedstawiciele władz państwowych, ambasad, przedsiębiorstw kolejowych oraz importerów i eksporterów zainteresowanych szybkim transportem na szlaku z Azji do Europy.

Korytarz transportowy Południe-Zachód to nowy transkontynentalny projekt logistyczny kolei ukraińskich, azerbejdżańskich, gruzińskich, irańskich i polskich. Celem współpracy jest realizacja przewozów pomiędzy UE a Indiami przez Iran, Azerbejdżan, Gruzję i Ukrainę. Łączna długość korytarza wynosi 7 654 km. Trasa ta jest 2-3 krotnie szybsza od drogi morskiej oraz krótsza o ponad 1000 km od alternatywnego korytarza lądowego biegnącego przez terytorium Rosji.

– 28 kwietnia wysłaliśmy trasą Południe-Zachód próbny kontener ze Sławkowa do Astary. Transport dotarł do Iranu po 9 dniach, co pozwoliło potwierdzić techniczne możliwości trasy – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. 10 maja próbny kontener wyruszył w drogę powrotną do Polski i obecnie oczekujemy go w Sławkowie. To dowód na to, że trasa jest przygotowana do przewozów i możemy odpowiedzieć na zapotrzebowanie importerów i eksporterów – dodaje prezes Tracichleb.

Z kolei Międzynarodowa Transkaspijska Trasa Transportowa (TMTM) – Middle Corridor prowadzi z Chin, przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę. Tak, jak korytarz „Południe-Zachód” dociera do Sławkowa na Śląsku, gdzie zlokalizowany jest najdalej na Zachód położony terminal przeładunkowy na linii szerokotorowej. Obecnie może on realizować przeładunki na poziomie ok. 280 tys. TEU rocznie. Jak wynika z analiz kolei kazachskich, liczba kontenerów z Chin do Europy w tranzycie przez Kazachstan wyniesie w 2020 roku 800 tysięcy.

– Perspektywa uruchomienia szlaku kolejowego z Azji Centralnej do Polski ma istotne znaczenie dla rozwoju wymiany handlowej pomiędzy krajami leżącymi na tej trasie. Jestem przekonany, że dzisiejsze spotkanie i tak liczna obecność zgromadzonych tu partnerów biznesowych, zostaną wykorzystane do intensyfikacji międzynarodowych przewozów kolejowych oraz przyczynią się do współpracy z innymi korytarzami euro-azjatyckimi – mówi prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński.

Rosnące zainteresowanie przewozami pozytywnie odbija się na wynikach PKP LHS. W 2017 roku spółka przewiozła ponad 10 milionów ton towarów. Pierwszy kwartał tego roku był rekordowy. Spółka przewiozła 2 mln 890 tys. ton ładunków, ustanawiając najlepszy kwartalny wynik przewozowy w swojej historii. Poprzedni rekord odnotowano 7 lat temu, w I kwartale 2011 roku, wówczas przewozy ogółem wyniosły 2 mln 707 tys. ton.

PKP LHS intensywnie przygotowuje się do uruchomienia Nowego Jedwabnego Szlaku. Pod koniec stycznia 2018 r. spółka podpisała umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie finansowania programu inwestycyjnego o wartości blisko 300 mln zł, z czego 121 mln zł wyniesie kredyt z EBI. Głównym celem projektu jest automatyzacja linii 65, która poprawi bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów i pracowników oraz pozwoli zwiększyć przepustowość. Łącznie do 2025 roku PKP LHS planuje zainwestować w modernizację infrastruktury i taboru ponad 800 mln zł.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

Biznes

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

inf. pras. PKP LHS 18 stycznia 2023

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Infrastruktura

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Biznes

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Łukasz Malinowski 20 września 2021

Przejazd inspekcyjny na LHS drezyną Kolei Ukraińskich [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP LHS chce kupić 200 wagonów do przewozu kontenerów

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

Biznes

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

inf. pras. PKP LHS 18 stycznia 2023

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Infrastruktura

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Biznes

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Łukasz Malinowski 20 września 2021

Przejazd inspekcyjny na LHS drezyną Kolei Ukraińskich [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP LHS chce kupić 200 wagonów do przewozu kontenerów

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5