PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z konsorcjum spółek Aldesa kontrakt wart 181 mln zł, dotyczący instalacji systemu informacji pasażerskiej na całej magistrali E20 i na E30, od Wrocławia do Zgorzelca. Łącznie systemy informacji pasażerskiej powstaną na 133 stacjach i przystankach.
– Wyświetlacze, infokioski i nowe głośniki na stacjach i przystankach ułatwią codzienne podróże. Pasażerowie otrzymają wyraźną, szybko aktualizowaną informację o odjazdach i przyjazdach pociągów. Dodatkowo stacje zostaną wyposażone w monitoring, który zwiększy poziom bezpieczeństwa – informuje PKP PLK.
Wszystkie stacje i przystanki, gdzie będą wyświetlane informacje dla pasażerów, będą już zintegrowane z Centralnym Systemem Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, który zapewni szybkie przekazywane aktualnych informacji do każdego wyświetlacza i systemu rozgłoszeniowego za pomocą nowej, niezależnej sieci. CSDIP zastosowany jest na linii obwodowej w Warszawie, instalowany jest również na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Włochy. Wcześniej system zamontowano w Jeleniej Górze oraz w Zielonej Górze.
– Dzięki CSDIP PKP PLK będzie miała nadzór nad wszystkimi treściami i komunikatami dla pasażerów w czasie rzeczywistym. Przez zastosowanie centralnej aplikacji możemy podłączać urządzenia różnych wykonawców, bez znaczenia, czy będą to urządzenia producentów krajowych, czy innych. Parametry systemu i urządzeń są bowiem ściśle określone, aplikacja będzie współpracowała z nimi wszystkimi. Z biegiem czasu będziemy rozszerzać działanie systemu na inne linie kolejowe – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK. Kiedy pasażerowie doczekają się takiego zasięgu nowoczesnej informacji, który
projektowany był na samym początku dla tego zadania?– Będziemy ogłaszać przetargi dla poszczególnych lokalizacji (
jak w przypadku Radomia - dop. red.), projekty liniowe również będą zawierały w sobie budowę systemu informacji pasażerskiej. Projekt zabudowy nowych SDIPów będzie również skoordynowany z budową systemu GSM-R, podczas którego będziemy budować światłowody. Dzięki temu będziemy mogli z większą łatwością podłączać poszczególne stacje i przystanki do centralnego SDIP – dodał Arnold Bresch.
Aldesa na razie nie zdecydowała się na wybór konkretnego wykonawcy, który będzie odpowiedzialny za dostawę urządzeń podających informację dla pasażerów.